Het fundament voor de huidige sportwagens Hoewel moderne sportwagens indrukwekkendere prestaties hebben, hebben de sportwagens uit de jaren '80 nog steeds een speciale plek in de harten van autoliefhebbers over de hele wereld. En dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat de basis voor de hedendaagse sportwagens en supercars vooral in de jaren '80 werd gelegd. Qua uiterlijk zijn de hedendaagse auto's misschien erg veranderd, maar als je onder de kap kijkt dan zie je dat er ook veel dingen al 40 jaar hetzelfde zijn gebleven, gewoon omdat ze toen al perfect ontworpen waren... In de jaren 80 werden sportwagens geproduceerd met nieuwe geavanceerde technologieën, zoals aerodynamische carrosserieën, lichtgewicht materialen en turbomotoren. Deze technologieën zorgden voor betere prestaties en hielpen de auto's om de concurrentie voor te blijven. Wat ze allemaal gemeen hadden was hun strakke interieur en exterieur, waar alles nog functioneel en zonder franjes was. Zeldzaam en duur, maar zeer waardevast In de jaren '80 waren sportwagens een belangrijk symbool van luxe en status, en veel van deze auto's zijn nog steeds iconisch voor autoliefhebbers. Hoewel de sportwagens toen al indrukwekkende prestaties leverden, waren ze ook toen al erg duur en zeldzaam. De prijs van een Ferrari Testarossa in de jaren 80 was bijvoorbeeld rond de 360.000 gulden (165.000 euro), wat het equivalent is van ongeveer 280.000 euro vandaag de dag, inflatie meegerekend. De Ferrari Testarossa is daarmee overigens behoorlijk waardevast gebleken, want op dit moment kun je een occasion kopen voor ongeveer 250.000 euro. Omdat deze iconische jaren '80 sportwagens in vrij beperkte oplages werden gebouwd, zijn verzamelaars bereid om diep in de buidel te tasten om een bijzonder exemplaar aan hun verzameling toe te voegen. Van de Ferrari F40 zijn er bijvoorbeeld maar 1350 gebouwd en een exemplaar brengt op een veiling dan ook minimaal anderhalf miljoen euro op. Kenmerkende eigenschappen van de jaren '80 auto's
Dit waren de toonaangevende sportwagens in de jaren '80:Ferrari 512 TestarossaFerrari was een van de meest iconische sportwagenmerken uit de jaren 80 en introduceerde meerdere legendarische modellen. In de jaren '80 gebruikte Ferrari verschillende nieuwe technologieën, zoals ABS (antiblokkeersysteem) en fuel injection (brandstofinjectie), die later gemeengoed werden in de auto-industrie. De Ferrari 512 Testarossa was een van de meest herkebare sportwagens van het decennium. De auto viel op door een onderscheidend design met de kenmerkende ventilatieopeningen aan de zijkant. De Testarossa beschikte over een 4.9 liter V12-motor die 420pk produceerde en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,8 seconden mogelijk maakte. De topsnelheid bedroeg maar liefst 313 kilomter per uur. Lamborghini CountachIn de jaren '80 gebruikte Lamborghini al behoorlijk geavanceerde materialen en technologieën in hun auto's, zoals koolstofvezel, aluminium en een computer-geoptimaliseerd ontwerp. Een iconische Lamborghini sportwagen uit de jaren 80 was de Countach. De Countach was een van de meest bijzondere auto's van het decennium en had een topsnelheid van 320km/u. De auto beschikte over een 5.2 liter V12-motor die 370pk produceerde en een acceleratie van 0-100 km/u in 5 seconden mogelijk maakte. Porsche 959In de jaren '80 heeft Porsche een belangrijke bijdrage geleverd aan de auto-industrie door middel van verschillende modellen die de grenzen van de technologie en prestaties verlegden. De Porsche 959 was een van de technologische hoogstandjes. De auto had een futuristische uitstraling met hoekige lijnen, een grote spoiler aan de achterkant en klapkoplampen. Het chassis was gemaakt van Kevlar en aluminium, waardoor het licht en sterk was, terwijl de motor een geavanceerde twin-turbo 2.8 liter zescilinder boxermotor was die 450pk produceerde. De 959 was niet alleen snel, maar ook zeer geavanceerd op het gebied van technologie. De auto had bijvoorbeeld vierwielaandrijving, variabele turbogeometrie en een geavanceerd adaptief ophangsysteem. Dit maakte het een van de meest geavanceerde auto's van zijn tijd en het legde de basis voor veel van de technologieën die we vandaag de dag nog steeds in moderne sportwagens zien. Audi QuattroEen andere opmerkelijke sportwagen uit de jaren 80 was de Audi Quattro. De Quattro was een vierwielaangedreven sportwagen die bekend stond om zijn uitstekende prestaties op onverhard terrein. De auto had een topsnelheid van 230km/u en beschikte over een 2.1 liter vijfcilinder motor met turbocharger en intercooler, die 200 pk produceerde. De Quattro had een acceleratie van 0-100 km/u in 6,3 seconden. De Audi Quattro was een innovatieve auto die enkele belangrijke technologieën introduceerde die later gemeengoed werden in de autowereld, zoals permanente vierwielaandrijving, turbocharging en differentieelsloten. Deze technologieën hebben de prestaties en veiligheid van auto's verbeterd en hebben bijgedragen aan de evolutie van moderne auto's. BMW M3BMW introduceerde ook een aantal opwindende sportwagens in de jaren 80, waaronder de BMW M3. De M3 was een sportieve versie van de BMW 3-serie en had een topsnelheid van 235km/u. De auto beschikte over een 2.3 liter viercilinder motor die 197pk produceerde en een acceleratie van 0-100 km/u in 7,6 seconden mogelijk maakte. De BMW M3 was een innovatieve auto die enkele belangrijke technologieën introduceerde die later veel gebruikt zouden worden in de autowereld, zoals geavanceerde remmen, sportieve ophanging en aerodynamische carrosserie. Alfa Romeo SpiderAlfa Romeo was ook een belangrijke speler in de sportwagen markt in de jaren '80 en had nog steeds veel succes met de Alfa Romeo Spider, die al sinds 1966 werd geproduceerd. Niet heel veel innovaties waren er sindsdien doorgevoerd maar de Spider kon nog steeds goed meekomen in de wereld van de sportwagens en de verkopen liepen nog steeds lekker door. De Spider had een topsnelheid van 190km/u en beschikte over een 1.6 viercilinder motor die 127pk produceerde. De auto had een acceleratie van 0-100 km/u in 9,3 seconden. Lotus Turbo EspritNaast deze bekende merken waren er ook andere Europese sportwagenmerken die actief waren in de jaren '80, zoals het Britse autobedrijf Lotus Cars. Het bedrijf introduceerde de Lotus Turbo Esprit, die een topsnelheid had van 217km/u en beschikte over een 2.2 liter viercilinder motor met turbo die 215pk produceerde. De Lotus Turbo Esprit was uitgerust met een turbocharged motor, waardoor het een van de eerste auto's was met deze technologie. Dit zorgde voor een aanzienlijk hogere vermogensoutput dan vergelijkbare niet turbocharged auto's uit die tijd. Daarnaast was de Lotus Turbo Esprit ook een van de eerste auto's die was uitgerust met elektronische brandstofinjectie, waardoor de brandstofefficiëntie en prestaties werden verbeterd. Ook was de Lotus Turbo Esprit was een van de eerste productie auto's met een koolstofvezel carrosserie. Dit zorgde voor een lichtere, sterkere en meer duurzame carrosserie dan traditionele metalen carrosserieën. Hoewel de Lotus Turbo Esprit niet bij iedereen even bekend is, heeft de auto een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de sportwagens die we nu kennen. De Tomaso PanteraWat de De Tomaso Pantera zo bijzonder maakte, was de combinatie van een Italiaans ontworpen carrosserie met een Amerikaanse Ford V8-motor. Dit zorgde voor een krachtige en responsieve auto die uitstekende prestaties bood. Bovendien had de Pantera een uniek ontwerp dat zich onderscheidde van andere auto's uit die tijd. De Pantera was ook een van de eerste auto's die werd uitgerust met banden van radiaal ontwerp, wat destijds een technologische doorbraak was. Dit gaf de auto een betere grip op de weg en verbeterde de algehele handling en veiligheid. De De Tomaso Pantera had een topsnelheid van 265km/u en beschikte over een 5.8 liter V8-motor die 350pk produceerde. Aston Martin V8 VantageAston Martin introduceerde de V8 Vantage, die een topsnelheid had van 270 km/u en beschikte over een 5.3 liter V8-motor die 380 pk produceerde. De V8 Vantage had een aerodynamische styling die was ontworpen om de luchtweerstand te verminderen en de prestaties van de auto te verbeteren. Dit omvatte een gestroomlijnde carrosserie en een lage neus die de luchtstroom rond de auto verbeterde. De Aston Martin V8 Vantage onderscheidde zich vooral van zijn concurrenten door zijn luxe interieur met hoogwaardige materialen en comfortabele stoelen. Dit maakte het rijden in de V8 Vantage niet alleen snel en opwindend, maar ook comfortabel en plezierig. Dit in tegenstelling tot de meeste sportwagens uit die tijd, die erg sober waren uitgerust en vooral op pure snelheid waren gericht. "Meesterwerken op wielen"De sportwagens uit de jaren '80 worden door kenners beschouwd als meesterwerken op wielen. En dat is vooral vanwege hun unieke ontwerpen, innovatieve technologieën en krachtige prestaties. Het is dan ook niet verrassend dat veel van deze auto's nog steeds zeer gewild zijn bij autoliefhebbers en verzamelaars over de hele wereld.
0 Comments
|
Categorieën
All
Freeks auto blog
|