De auto industrie in de jaren 50
De naoorlogse jaren
De auto-industrie bestond al bijna een halve eeuw toen de 2e wereldoorlog begon en zelfs de massaproductie van auto’s was destijds al in volle gang. De oorlog sloeg aanvankelijk een behoorlijke deuk in de ambities van de automarkt want alle auto fabrikanten moesten overschakelen op de productie van militaire voertuigen en oorlogsuitrusting. Maar later bleek dat de auto technologie zich in deze jaren enorm had ontwikkeld, vooral dankzij de opgedane ervaring in luchtvaart- en offroad-technologieën
De auto-industrie bestond al bijna een halve eeuw toen de 2e wereldoorlog begon en zelfs de massaproductie van auto’s was destijds al in volle gang. De oorlog sloeg aanvankelijk een behoorlijke deuk in de ambities van de automarkt want alle auto fabrikanten moesten overschakelen op de productie van militaire voertuigen en oorlogsuitrusting. Maar later bleek dat de auto technologie zich in deze jaren enorm had ontwikkeld, vooral dankzij de opgedane ervaring in luchtvaart- en offroad-technologieën
In de jaren vijftig werden de reeds bestaande auto technieken en productieprocessen doorontwikkeld en verder verfijnd. De auto industrie was redelijk goed hersteld van de gevolgen van de tweede wereldoorlog en de nadruk lag steeds meer op vooruitgang, in plaats van wederopbouw, zowel in Europa als Amerika.
De vijftiger jaren worden dan ook vaak beschouwd als het gouden tijdperk van de autosector. Het was de tijd dat waarin de echt grote veranderingen in de auto-industrie vorm begonnen te krijgen
Er werden veel nieuwe auto type’s ontwikkeld en er werden ook veel nieuwe productiebedrijven opgericht. Ook werden in die tijd interessante trends geboren en het begrip “mode” werd een belangrijk item waar de auto industrie mee aan de slag ging. Dit tijdperk van de auto-industrie heeft ons dan ook een aantal nooit ge-evenaarde klassiekers opgeleverd, waar we nog steeds van kunnen genieten…
De vijftiger jaren worden dan ook vaak beschouwd als het gouden tijdperk van de autosector. Het was de tijd dat waarin de echt grote veranderingen in de auto-industrie vorm begonnen te krijgen
Er werden veel nieuwe auto type’s ontwikkeld en er werden ook veel nieuwe productiebedrijven opgericht. Ook werden in die tijd interessante trends geboren en het begrip “mode” werd een belangrijk item waar de auto industrie mee aan de slag ging. Dit tijdperk van de auto-industrie heeft ons dan ook een aantal nooit ge-evenaarde klassiekers opgeleverd, waar we nog steeds van kunnen genieten…
De Amerikaanse auto industrie in de 50er jaren
Zonder enige twijfel waren de jaren 50 het beste tijdperk ooit voor de Amerikaanse industrie; de productie groeide namelijk exponentieel in die jaren.Amerikanen waren dol op de nieuwe, grote, omvangrijke auto's met chromen accenten, grommende V8's en een vliegtuig achtige styling.De Amerikaanse auto industrie werd groter dan enige andere industrie ter wereld. In die 10 jaar werden alleen al in Amerika ongeveer 50 miljoen(!) auto's verkocht.
Ook sportwagens en extra luxe auto uitvoeringen begonnen hun weg naar de consument te vinden en vooral jonge enthousiastelingen werden aangetrokken door deze nieuwe mogelijkheden om je te onderscheiden en te laten zien dat je nogal wat geld te besteden had. En hoe duurder een auto, hoe groter de winst marge; het ging echt goed met de Amerikaanse auto fabrikanten.De concurrentie werd dan ook snel heviger; er kwamen veel nieuwe auto modellen bij met een unieke styling, verbeterde functies en prestaties.Mede daardoor zijn er zoveel iconische Amerikaanse auto types uit dit tijdperk om te onthouden.
Enkele van de mooiste Amerikaanse auto's uit de jaren 50 zijn:
General Motors
Zonder enige twijfel waren de jaren 50 het beste tijdperk ooit voor de Amerikaanse industrie; de productie groeide namelijk exponentieel in die jaren.Amerikanen waren dol op de nieuwe, grote, omvangrijke auto's met chromen accenten, grommende V8's en een vliegtuig achtige styling.De Amerikaanse auto industrie werd groter dan enige andere industrie ter wereld. In die 10 jaar werden alleen al in Amerika ongeveer 50 miljoen(!) auto's verkocht.
Ook sportwagens en extra luxe auto uitvoeringen begonnen hun weg naar de consument te vinden en vooral jonge enthousiastelingen werden aangetrokken door deze nieuwe mogelijkheden om je te onderscheiden en te laten zien dat je nogal wat geld te besteden had. En hoe duurder een auto, hoe groter de winst marge; het ging echt goed met de Amerikaanse auto fabrikanten.De concurrentie werd dan ook snel heviger; er kwamen veel nieuwe auto modellen bij met een unieke styling, verbeterde functies en prestaties.Mede daardoor zijn er zoveel iconische Amerikaanse auto types uit dit tijdperk om te onthouden.
Enkele van de mooiste Amerikaanse auto's uit de jaren 50 zijn:
General Motors
Chrysler
De Europese auto-industrie in de 50er jaren
Daar waar de Amerikanen enorme, omvangrijke toerwagens en krachtpatsers (muscle cars) bouwden, richtte men zich in Europa vooral op luxe, snelheid en kwaliteit. De auto's in Europa waren lang niet zo groot en uitbundig als de Amerikaanse, maar ze waren wel veel verfijnder, lichter in gewicht en ze verbruikten veel minder brandstof.
Een mooi voorbeeld daarvan is de Fiat 500; in Europa is de auto een icoon maar als Amerikaan wil je daarin niet gezien worden...
Er waren veel prestigieuze Europese autofabrikanten, vooral Duitse en Britse bedrijven, die destijds met geweldige, technisch zeer geavanceerde auto's op de proppen kwamen.Sommige auto's uit die tijd zijn de nog bestaande legendes in de auto wereld en daarom alleen al al vele miljoenen waard.
Misschien wel de meest opmerkelijke auto gebeurtenis in de jaren vijftig is de oprichting van Ferrari, een fabrikant die de meest gerespecteerde sportwagenfabrikant aller tijden zou worden.
De jaren vijftig in de Europese auto-industrie kunnen ook dan ook worden beschouwd als een van de belangrijkste hoofdstukken in de geschiedenis van de auto-industrie. Europa volgde qua auto industrie een heel ander pad dan de Amerikanen en ze stelden bovendien heel andere eisen aan een auto.
Britse auto's
Daar waar de Amerikanen enorme, omvangrijke toerwagens en krachtpatsers (muscle cars) bouwden, richtte men zich in Europa vooral op luxe, snelheid en kwaliteit. De auto's in Europa waren lang niet zo groot en uitbundig als de Amerikaanse, maar ze waren wel veel verfijnder, lichter in gewicht en ze verbruikten veel minder brandstof.
Een mooi voorbeeld daarvan is de Fiat 500; in Europa is de auto een icoon maar als Amerikaan wil je daarin niet gezien worden...
Er waren veel prestigieuze Europese autofabrikanten, vooral Duitse en Britse bedrijven, die destijds met geweldige, technisch zeer geavanceerde auto's op de proppen kwamen.Sommige auto's uit die tijd zijn de nog bestaande legendes in de auto wereld en daarom alleen al al vele miljoenen waard.
Misschien wel de meest opmerkelijke auto gebeurtenis in de jaren vijftig is de oprichting van Ferrari, een fabrikant die de meest gerespecteerde sportwagenfabrikant aller tijden zou worden.
De jaren vijftig in de Europese auto-industrie kunnen ook dan ook worden beschouwd als een van de belangrijkste hoofdstukken in de geschiedenis van de auto-industrie. Europa volgde qua auto industrie een heel ander pad dan de Amerikanen en ze stelden bovendien heel andere eisen aan een auto.
Britse auto's
Italiaanse auto's
De Japanse auto-industrie in de 50er jaren
Ook Japan was aan het herstellen van de oorlog en besloot zijn auto-industrie te upgraden. In de jaren 50 waren er niet veel autofabrikanten in Japan en het grootste deel van de productie was gericht op oorlogs- en gevechtsuitrusting. Desalniettemin is Toyota de autofabrikant die een vermelding waard is.
Het leerde van de buitenlandse bedrijven en probeerde zijn productie te vernieuwen en te verbeteren met lokale innovaties. Hoewel er toen niet zoveel geweldige auto's waren, bood Toyota wel al de Land Cruiser terreinwagen aan.
De andere grote Japanse autobedrijven, namelijk Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Daihatsu en Suzuki, werden na dit tijdperk opgericht en ze zouden later de auto industrie compleet veranderen. In de jaren vijftig had niemand ook maar kunnen vermoeden hoe groot de Japanse auto sector nog zou worden...
Ook Japan was aan het herstellen van de oorlog en besloot zijn auto-industrie te upgraden. In de jaren 50 waren er niet veel autofabrikanten in Japan en het grootste deel van de productie was gericht op oorlogs- en gevechtsuitrusting. Desalniettemin is Toyota de autofabrikant die een vermelding waard is.
Het leerde van de buitenlandse bedrijven en probeerde zijn productie te vernieuwen en te verbeteren met lokale innovaties. Hoewel er toen niet zoveel geweldige auto's waren, bood Toyota wel al de Land Cruiser terreinwagen aan.
De andere grote Japanse autobedrijven, namelijk Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Daihatsu en Suzuki, werden na dit tijdperk opgericht en ze zouden later de auto industrie compleet veranderen. In de jaren vijftig had niemand ook maar kunnen vermoeden hoe groot de Japanse auto sector nog zou worden...
Het decennium van de grote uitvindingen en doorbraken
Niet alleen de vorm van auto's en de grootte van de motoren veranderde, in de jaren vijftig werden ook nieuwere technologieën en innovaties geïntroduceerd in de auto-industrie.
Enkele van de opmerkelijkste uitvindingen en technologieën uit de jaren 50:
De snelste auto in de jaren 50
De Jaguar D-Type was de snelste auto in de jaren vijftig, met een 0-100 tijd van slechts 4,7 seconden.
Niet alleen de vorm van auto's en de grootte van de motoren veranderde, in de jaren vijftig werden ook nieuwere technologieën en innovaties geïntroduceerd in de auto-industrie.
Enkele van de opmerkelijkste uitvindingen en technologieën uit de jaren 50:
- Tandheugel stuursystemen.
- Automatische transmissie.
- 3-punts veiligheidsgordels (Volvo).
- Unibody chassis ontwerp.
- Stuurbekrachtiging.
- Elektrisch verstelbare stoelen.
- Elektrische ramen.
- Brandstof injectiesystemen.
- Airconditioning systemen.
- V8-motor met kopklep.
- Bekrachtigde hydraulische remmen.
- Hard-top cabrio's.
De snelste auto in de jaren 50
De Jaguar D-Type was de snelste auto in de jaren vijftig, met een 0-100 tijd van slechts 4,7 seconden.