De auto industrie in de jaren 60
Wereldwijde bloei en groei
Aan het begin van de jaren 60 was de auto industrie wereldwijd in volle bloei, na een zeer succesvol decennium met veel nieuwe modellen en nooit eerder vertoonde verkoopcijfers. De 60er jaren waren de jaren van groei, innovatie en uitbreiding.
Het waren tevens de jaren van de uitbundige auto's, de sportwagens en de Amerikaanse muscle cars. Ook zijn in die tijd veel mooie en inspirerende verhalen ontstaan, er zijn iconische auto's gebouwd en er werd een enorme technische vooruitgang geboekt. De focus van de auto industrie lag niet alleen op de technische verbeteringen en meer comfort tijdens het rijden. Voor het eerst ging er ook veel aandacht uit naar het veiliger en betrouwbaarder maken van de auto's voor hun klanten. En dat was nodig ook; de wegen waren nog niet echt goed voorbereid op deze enorme toename van auto verkeer en er gebeurden steeds meer ongelukken, vaak met dodelijke afloop.
In de zestiger jaren ging de welvaart vooral in Europa met sprongen omhoog, terwijl tegelijkertijd de prijzen van auto's daalden. Steeds meer mensen kregen de financiële mogelijkheid om een eigen auto aan te schaffen. En dat gaf veel mogelijkheden die er voorheen niet waren zoals een (beter betaalde) baan die buiten je eigen woonplaats lag, zondags lekker toeren in de omgeving en vakantie vieren in het buitenland(!).
Aan het begin van de jaren 60 was de auto industrie wereldwijd in volle bloei, na een zeer succesvol decennium met veel nieuwe modellen en nooit eerder vertoonde verkoopcijfers. De 60er jaren waren de jaren van groei, innovatie en uitbreiding.
Het waren tevens de jaren van de uitbundige auto's, de sportwagens en de Amerikaanse muscle cars. Ook zijn in die tijd veel mooie en inspirerende verhalen ontstaan, er zijn iconische auto's gebouwd en er werd een enorme technische vooruitgang geboekt. De focus van de auto industrie lag niet alleen op de technische verbeteringen en meer comfort tijdens het rijden. Voor het eerst ging er ook veel aandacht uit naar het veiliger en betrouwbaarder maken van de auto's voor hun klanten. En dat was nodig ook; de wegen waren nog niet echt goed voorbereid op deze enorme toename van auto verkeer en er gebeurden steeds meer ongelukken, vaak met dodelijke afloop.
In de zestiger jaren ging de welvaart vooral in Europa met sprongen omhoog, terwijl tegelijkertijd de prijzen van auto's daalden. Steeds meer mensen kregen de financiële mogelijkheid om een eigen auto aan te schaffen. En dat gaf veel mogelijkheden die er voorheen niet waren zoals een (beter betaalde) baan die buiten je eigen woonplaats lag, zondags lekker toeren in de omgeving en vakantie vieren in het buitenland(!).
Aan het begin van de jaren 60 was de auto industrie wereldwijd in volle bloei, na een zeer succesvol decennium met veel nieuwe modellen en nooit eerder vertoonde verkoopcijfers. De 60er jaren waren de jaren van groei, innovatie en uitbreiding.
Het waren tevens de jaren van de uitbundige auto's, de sportwagens en de Amerikaanse muscle cars. Ook zijn in die tijd veel mooie en inspirerende verhalen ontstaan, er zijn iconische auto's gebouwd en er werd een enorme technische vooruitgang geboekt. De focus van de auto industrie lag niet alleen op de technische verbeteringen en meer comfort tijdens het rijden. Voor het eerst ging er ook veel aandacht uit naar het veiliger en betrouwbaarder maken van de auto's voor hun klanten. En dat was nodig ook; de wegen waren nog niet echt goed voorbereid op deze enorme toename van auto verkeer en er gebeurden steeds meer ongelukken, vaak met dodelijke afloop.
In de zestiger jaren ging de welvaart vooral in Europa met sprongen omhoog, terwijl tegelijkertijd de prijzen van auto's daalden. Steeds meer mensen kregen de financiële mogelijkheid om een eigen auto aan te schaffen. En dat gaf veel mogelijkheden die er voorheen niet waren zoals een (beter betaalde) baan die buiten je eigen woonplaats lag, zondags lekker toeren in de omgeving en vakantie vieren in het buitenland(!).
Het waren tevens de jaren van de uitbundige auto's, de sportwagens en de Amerikaanse muscle cars. Ook zijn in die tijd veel mooie en inspirerende verhalen ontstaan, er zijn iconische auto's gebouwd en er werd een enorme technische vooruitgang geboekt. De focus van de auto industrie lag niet alleen op de technische verbeteringen en meer comfort tijdens het rijden. Voor het eerst ging er ook veel aandacht uit naar het veiliger en betrouwbaarder maken van de auto's voor hun klanten. En dat was nodig ook; de wegen waren nog niet echt goed voorbereid op deze enorme toename van auto verkeer en er gebeurden steeds meer ongelukken, vaak met dodelijke afloop.
In de zestiger jaren ging de welvaart vooral in Europa met sprongen omhoog, terwijl tegelijkertijd de prijzen van auto's daalden. Steeds meer mensen kregen de financiële mogelijkheid om een eigen auto aan te schaffen. En dat gaf veel mogelijkheden die er voorheen niet waren zoals een (beter betaalde) baan die buiten je eigen woonplaats lag, zondags lekker toeren in de omgeving en vakantie vieren in het buitenland(!).
De Amerikaanse auto industrie in de 60er jaren
De Amerikaanse auto industrie kan worden beschouwd als de grote winnaar van de jaren 60. De grote volumineuze auto's met luxe interieurs en klassieke styling waren nog steeds een enorm succes en ze leverden de autobedrijven dan ook enorme winsten op.
En toen kwamen er ook nog de typisch Amerikaanse Muscle cars bij, die de bedrijfsresultaten een extra boost gaven. De toonaangevende merken hadden ieder hun eigen type muscle car en enkele van deze werden iconisch.
De best presterende Amerikaanse autobedrijven waren Ford, General Motors en Chrysler en ze zouden de top posities ook later nooit meer uit handen geven. In Amerika staan ze bekend als de "Big Three".
En toen kwamen er ook nog de typisch Amerikaanse Muscle cars bij, die de bedrijfsresultaten een extra boost gaven. De toonaangevende merken hadden ieder hun eigen type muscle car en enkele van deze werden iconisch.
De best presterende Amerikaanse autobedrijven waren Ford, General Motors en Chrysler en ze zouden de top posities ook later nooit meer uit handen geven. In Amerika staan ze bekend als de "Big Three".
Bijzondere Amerikaanse auto's uit de jaren 60
Shelby werd de beste auto tuner ter wereld
In de jaren zestig besloot een Amerikaanse autoliefhebber zijn auto-ontwerp-, prestatieafstemmings- en upgradebedrijf te starten. Het heette de "Shelby", genoemd naar de eigenaar, Carrol Shelby. Deze naam behoeft tegenwoordig geen introductie meer, het is tegenwoordig is de meest bekende autotuner in de VS, vooral de Ford Mustang Shelby-familie.
De door Shelby getunede voertuigen zijn de bruut en uniek. Het is een naam die iedere auto fanaat overal ter wereld kent.
De Europese auto industrie in de 60er jaren
Net als in voorgaande jaren hadden de Europese autofabrikanten hun auto ontwerpen vooral gericht op een specifieke niche van kopers. In tegenstelling tot de omvangrijke Amerikaanse V8's, richtten ze zich op compacte luxeauto's om de jongere kopers voor zich te winnen. Daarnaast werden de wat ruimere gezinsauto's aangeboden die relatief zuinig in het gebruik waren en vooral erg economisch waren ingericht.
Maar er zijn in de zestiger jaren ook geweldige sportwagens ontworpen en geproduceerd, zo wordt de Jaguar E-Type algemeen erkend als één van de mooiste sportwagens die ooit is gemaakt.
Maar er zijn in de zestiger jaren ook geweldige sportwagens ontworpen en geproduceerd, zo wordt de Jaguar E-Type algemeen erkend als één van de mooiste sportwagens die ooit is gemaakt.
Britse auto's
De Britten hadden in de 60er hun eigen auto industrie en de geproduceerde auto's bleven ook vooral binnen de eigen landsgrenzen, het VK is nooit een heel grote exporteur van auto's geweest. Het grootste succes qua wereldwijde verkopen ooit is waarschijnlijk de mini geweest.
Maar er werden in het VK ook niet veel auto's geïmporteerd; aan het eind van de jaren 60 was slechts 10% van het wagenpark van buitenlandse makelij.
De Britten waren dan ook trots op hun eigen auto's en dat was niet zonder reden. Britse auto's waren op zich niet bijzonder snel maar ze hadden stijl en karakter. Dat gold voor de kleine auto's, zoals de Mini, maar ook voor de gezinsauto's en natuurlijk helemaal voor het top klasse segment. Een Bentley of een Rolls Royce was niet om mee te scheuren, ze waren voor de tochten van de lady en de gentleman.
Bijzondere Britse auto's uit de jaren 60
Maar er werden in het VK ook niet veel auto's geïmporteerd; aan het eind van de jaren 60 was slechts 10% van het wagenpark van buitenlandse makelij.
De Britten waren dan ook trots op hun eigen auto's en dat was niet zonder reden. Britse auto's waren op zich niet bijzonder snel maar ze hadden stijl en karakter. Dat gold voor de kleine auto's, zoals de Mini, maar ook voor de gezinsauto's en natuurlijk helemaal voor het top klasse segment. Een Bentley of een Rolls Royce was niet om mee te scheuren, ze waren voor de tochten van de lady en de gentleman.
Bijzondere Britse auto's uit de jaren 60
Italiaanse auto's
Geboorte van een grote Italiaanse razende stier – Lamborghini
De eigenaar van een tractor bedrijf, Ferrucio Lamborghini, nam zijn Ferrari mee naar het bedrijf om te klagen over een fabricagefout en vertelde hen dat ze hun productie moesten verbeteren. Hij werd echter vernederd door Enzo Ferrari, de oprichter van Ferrari, en kreeg te horen dat hij zich moest concentreren op het bouwen van tractoren, en het maken van auto's overlaten aan de échte specialisten. Feruccio besloot Enzo Ferrari een lesje te leren en bouwde zijn eigen supercar. Uit rancune werd de Lamborghini geboren en de auto's behoren tegenwoordig tot de snelste, krachtigste en duurste ter wereld.
Enzo zal zich later nog wel eens achter de oren gekrabd hebben...
Bijzondere Italiaanse auto's uit de jaren 60
De eigenaar van een tractor bedrijf, Ferrucio Lamborghini, nam zijn Ferrari mee naar het bedrijf om te klagen over een fabricagefout en vertelde hen dat ze hun productie moesten verbeteren. Hij werd echter vernederd door Enzo Ferrari, de oprichter van Ferrari, en kreeg te horen dat hij zich moest concentreren op het bouwen van tractoren, en het maken van auto's overlaten aan de échte specialisten. Feruccio besloot Enzo Ferrari een lesje te leren en bouwde zijn eigen supercar. Uit rancune werd de Lamborghini geboren en de auto's behoren tegenwoordig tot de snelste, krachtigste en duurste ter wereld.
Enzo zal zich later nog wel eens achter de oren gekrabd hebben...
Bijzondere Italiaanse auto's uit de jaren 60
Duitse auto's
Het is ook belangrijk om te weten dat een andere Duitse fabrikant, Audi, officieel uit de dood is herrezen door Volkswagen. Na in 1909 te zijn geformuleerd als een samensmelting van 4 merken en door de jaren heen verschillende veranderingen en problemen te hebben doorgemaakt, kan de moderne Audi eind jaren zestig zijn wortels vinden met hun allereerste auto, de Audi 100.
Bijzondere Duitse auto's uit de jaren 60
Bijzondere Duitse auto's uit de jaren 60
De Japanse auto industrie in de 60er jaren
De Japanse auto industrie begon aan een grote opmars in de 60er jaren en werd een echte wereldspeler. De Japanse auto's waren uitstekend van kwaliteit en ze combineerden goede rij-prestaties met een laag brandstof gebruik. Ook werd er bij de Japanse auto fabrikanten toen al goed nagedacht over het verminderen van de emissies, ze waren daarmee hun tijd ver vooruit en zouden daar later veel profijt van hebben.
Een "Japanner" kostte over het algemeen minder dan een auto van Europese makelij, terwijl de kwaliteit soms zelfs beter was. De Japanse auto kreeg hierdoor een goede naam, vooral in Europa, en dat gaf de verkoopcijfers een enorme boost.
Uit de jaren 60 stamt ook de meest populaire en best verkochte auto wereldwijd, namelijk de Toyota Corolla, op de voet gevolgd door een ander model van Toyota: de Camry.
Merken als Honda, Mazda en Nissan volgden de strategie van Toyota: compacte auto's van goede kwaliteit, uitstekende rij prestaties, een relatief laag brandstof gebruik. Deze zienswijze heeft er mede tot geleid dat de Japanse auto industrie in dit tijdperk de basis heeft gelegd om later het land met de grootste auto productie ter wereld te worden...
Pas in 1966 was de eerste Japanse auto in Nederland verkrijgbaar, namelijk de Isuzu Bellel, maar al snel zouden er veel meer volgen. Het probleem met de import van auto's die van zo ver kwamen, was dat er ook enorm veel reserve onderdelen meegeleverd moesten worden, anders zou een reparatie veel te lang gaan duren. Al snel waren deze nadelen omgezet in voordelen omdat de onderdelen voor een Japanse auto snel beschikbaar waren en ook nog eens veel goedkoper dan men was gewend. Mede hierdoor heeft een Japanse auto in Nederland en de rest van Europa een goede reputatie.
De Japanners konden overigens ook toen al prachtige sport auto's ontwerpen en produceren. Het mooiste voorbeeld is de Toyota 2000GT, deze was qua schoonheid zelfs te vergelijken met een Jaguar van het E-type. De Toyota 2000GT was uitgevoerd met uitmuntende technologieën die tot stand waren gekomen door een samenwerking met Yamaha.
Een "Japanner" kostte over het algemeen minder dan een auto van Europese makelij, terwijl de kwaliteit soms zelfs beter was. De Japanse auto kreeg hierdoor een goede naam, vooral in Europa, en dat gaf de verkoopcijfers een enorme boost.
Uit de jaren 60 stamt ook de meest populaire en best verkochte auto wereldwijd, namelijk de Toyota Corolla, op de voet gevolgd door een ander model van Toyota: de Camry.
Merken als Honda, Mazda en Nissan volgden de strategie van Toyota: compacte auto's van goede kwaliteit, uitstekende rij prestaties, een relatief laag brandstof gebruik. Deze zienswijze heeft er mede tot geleid dat de Japanse auto industrie in dit tijdperk de basis heeft gelegd om later het land met de grootste auto productie ter wereld te worden...
Pas in 1966 was de eerste Japanse auto in Nederland verkrijgbaar, namelijk de Isuzu Bellel, maar al snel zouden er veel meer volgen. Het probleem met de import van auto's die van zo ver kwamen, was dat er ook enorm veel reserve onderdelen meegeleverd moesten worden, anders zou een reparatie veel te lang gaan duren. Al snel waren deze nadelen omgezet in voordelen omdat de onderdelen voor een Japanse auto snel beschikbaar waren en ook nog eens veel goedkoper dan men was gewend. Mede hierdoor heeft een Japanse auto in Nederland en de rest van Europa een goede reputatie.
De Japanners konden overigens ook toen al prachtige sport auto's ontwerpen en produceren. Het mooiste voorbeeld is de Toyota 2000GT, deze was qua schoonheid zelfs te vergelijken met een Jaguar van het E-type. De Toyota 2000GT was uitgevoerd met uitmuntende technologieën die tot stand waren gekomen door een samenwerking met Yamaha.
Bijzondere Japanse auto's uit de jaren 60
Uitvindingen en innovaties in de auto industrie
Na een decennium met geweldige uitvindingen en verbeteringen in de auto industrie van de jaren vijftig, ging de technologie een stap verder met grote innovaties in de jaren zestig.
Enkele van de onderscheidende technologische ontwikkelingen uit de jaren 60:
Enkele van de onderscheidende technologische ontwikkelingen uit de jaren 60:
- Monocoque chassisontwerpen met energieabsorberende kreukelzones.
- Eerste hermetisch afgesloten koelsysteem in de auto's.
- Schijfremmen op alle wielen.
- Onafhankelijke wielophanging op 4 wielen.
- Gebruik van actuatoren in personenauto's.
- Elektronisch brandstofinjectiesysteem.
- Super Turbine automatisch transmissiesysteem ontwikkeld door Buick, beschouwd als een van de belangrijkste ontwikkelingen in de auto-industrie.
- Het allereerste airconditioning- en verwarmingssysteem gecombineerd in een auto.
- Veiligheidsgordels achter met andere verbeterde veiligheidsvoorzieningen begonnen ook een norm te worden in de auto-industrie.
- De Cruise Control werd formeel gelanceerd in de productieauto's in de jaren 60, hoewel het idee in 1948 werd uitgevonden.
- Ook in de auto-industrie waren achterruitverwarming en ontwaseming nieuw.
De snelste auto van de jaren 60
De AC Cobra 427 uit 1965 is de snelste consumenten auto uit de jaren 60, met een topsnelheid van 200 km/u en een 0-100 tijd van 4,6 seconden. Hiervoor werd een Ford V8-motor gebruikt en de auto werd gebouwd in samenwerking met Carrol Shelby.