Jaguar E-Type (1961-1967)
3D - 360° Interactief
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1961-1967 Aantal geproduceerd: 33.205 Geschatte huidige waarde: €125.000 Merk: Jaguar Cars Productie locatie: Coventry, Verenigd Koninkrijk |
Motor: I6, 4200cc
Top snelheid: 245km/uur 0-100km/uur: 6,4 seconden Vermogen: 260pk Max koppel: 384Nm Gewicht: 1400kg |
10 Interessante feiten over de Jaguar E-Type
- De prachtige sportwagen is gedeeltelijk ontwikkeld door een vliegtuigingenieur.
- Het was de eerste auto met vierwielige schijfremmen en een onafhankelijke achterwielophanging.
- De eerste jaren van het E-type hadden motorkap vergrendelingen aan de buitenkant, waarvoor gereedschap nodig was om te openen.
- Het New York City Museum of Modern Arts erkende het belang van de schoonheid van E Type en voegde het toe aan zijn collectie. 1 van de slechts 6 auto's die ooit zijn erkend als erfgoed.
- Het debuut van E Type was nogal onzeker, de organisatoren wilden een statement maken en lieten het showmodel 's nachts 700 mijl rijden, van Coventry naar Genève. De aankomst was slechts 20 minuten voordat de show begon.
- Er was een Jaguar E Type Lightweight-versie die gericht was op racen en prestatievermogen. Van de 18 die oorspronkelijk waren gepland, werden er slechts 12 gebouwd. Het chassisnummer en VIN van de overige 6 voertuigen zijn tot op heden ongebruikt gebleven.
- Door het koninklijke huwelijk van de hertog en hertogin in 2018 te sieren, verdiende het ook de titel van een van de beste koninklijke trouwauto's aller tijden.
- De E Type uit 1971 had ook een V12-motor, een van de beste motoren ooit gemaakt in die tijd.
- De Series-1 E Type had zijn achterlichten geleend van een Lotus.
- Zelfs concurrent Enzo Ferrari kon zijn enthousiasme niet verbergen en noemde de E-Type Jaguar "simpelweg de mooiste auto ooit gemaakt".
De mooiste auto ooit gemaakt
Het zou een understatement zijn om de E Type een succes te noemen.
Toen de sportwagen in 1961 aan de wereld werd getoond, wilde iedereen hem meteen. De aantrekkingskracht was te danken aan het spectaculaire ontwerp, de prestaties en de stijlvolle uitstraling van deze auto.
Ontworpen door een vliegtuigingenieur en regelmatig aangepast voor hoogwaardige prestaties, was het gewoon de droomauto van autoliefhebber. Als kers op de taart was het destijds ook nog eens de meest betaalbare sportwagen en had hij een betere uitrusting en technologie dan zijn rivalen.
Zelfs de concurrenten waren onder de indruk van de Jaguar E Type, zo erg zelfs dat toen de beroemde Enzo Ferrari een blik wierp, hij het bestempelde: "simpelweg de mooiste auto ooit gemaakt".
Toen de sportwagen in 1961 aan de wereld werd getoond, wilde iedereen hem meteen. De aantrekkingskracht was te danken aan het spectaculaire ontwerp, de prestaties en de stijlvolle uitstraling van deze auto.
Ontworpen door een vliegtuigingenieur en regelmatig aangepast voor hoogwaardige prestaties, was het gewoon de droomauto van autoliefhebber. Als kers op de taart was het destijds ook nog eens de meest betaalbare sportwagen en had hij een betere uitrusting en technologie dan zijn rivalen.
Zelfs de concurrenten waren onder de indruk van de Jaguar E Type, zo erg zelfs dat toen de beroemde Enzo Ferrari een blik wierp, hij het bestempelde: "simpelweg de mooiste auto ooit gemaakt".
Spectaculair eenvoudig
De mensen waardeerden niet alleen de pure schoonheid van de jaguar E Type, maar stonden ook versteld van hoe eenvoudig het was ontworpen en gestructureerd. 2 cirkelvormige koplampen met een lachende grille vooraan, omvangrijke spatborden die samen met de motorkap naar achteren vloeien en een gebogen voorruit voor maximale aerodynamica. De E Type werd uitgebracht als coupé en later aangeboden als cabriolet, waardoor liefhebbers konden genieten van een top-down ervaring in de open lucht.
Eenvoudige deuren zonder fratsen, gevolgd door dezelfde omvangrijke achterspatborden die in een stroomlijn vloeien en eindigen met twee kleine achterlichten. De auto zag eruit als een enkel stuk metaal dat tot in de perfectie met de hand gesneden en geboetseerd.
Logisch dat hij het hart van iedere autoliefhebber nog steeds weet te raken.
Eenvoudige deuren zonder fratsen, gevolgd door dezelfde omvangrijke achterspatborden die in een stroomlijn vloeien en eindigen met twee kleine achterlichten. De auto zag eruit als een enkel stuk metaal dat tot in de perfectie met de hand gesneden en geboetseerd.
Logisch dat hij het hart van iedere autoliefhebber nog steeds weet te raken.
Uitstekende specificaties
De E Type werd aanvankelijk gelanceerd met een 3.8L zescilindermotor en een semi-gesynchroniseerde versnellingsbak met 3 versnellingen. Hoewel hij snel genoeg was, werd hij later geüpdatet met een meer geavanceerde XK I6 4.2L zescilindermotor die 260pk en een verhoogd koppel van 384Nm produceerde.
De transmissie werd geüpgraded naar een door Jaguar ontwikkelde Synchromesh 4-versnellingsbak, gekoppeld aan de achterwielen. Deze machtige setup kon de auto in slechts 6,4 seconden van niets naar 100 stuwen en het was zelfs de snelste productieauto voor een korte periode, met een topsnelheid van 245 kilometer per uur.
Het was ook de eerste auto met onafhankelijke achterwielophanging (IRS), schijfremmen op alle vier wielen en een licht chassis met enkele kuip voor minder gewicht. Dit bood een uitstekende rijervaring met scherpe handling, zelfverzekerd remmen en uitstekende algehele stabiliteit bij hoge snelheden.
De transmissie werd geüpgraded naar een door Jaguar ontwikkelde Synchromesh 4-versnellingsbak, gekoppeld aan de achterwielen. Deze machtige setup kon de auto in slechts 6,4 seconden van niets naar 100 stuwen en het was zelfs de snelste productieauto voor een korte periode, met een topsnelheid van 245 kilometer per uur.
Het was ook de eerste auto met onafhankelijke achterwielophanging (IRS), schijfremmen op alle vier wielen en een licht chassis met enkele kuip voor minder gewicht. Dit bood een uitstekende rijervaring met scherpe handling, zelfverzekerd remmen en uitstekende algehele stabiliteit bij hoge snelheden.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig