Auto industrie in de jaren 70
Verschuivingen en nieuwe uitdagingen
De auto industrie zoals we die vandaag kennen heeft zijn wortels vooral in de jaren 70.
Veel van de auto's van tegenwoordig stammen af van een model of type auto uit de jaren 70. Ze zijn in de loop van de tijd volwassener geworden, zowel qua technologie als qua uiterlijk maar de basis ligt vaak al 50 jaar terug.
Het tijdperk rond de jaren 70 was een tijd van verschuivingen in de auto industrie over de hele wereld. De wereldeconomie hing aan een zijden draadje en de olieprijzen fluctueerden enorm. De eerste jaren van het decennium waren de jaren van het idealisme en optimisme, maar het hoopvolle begin eindigde na twee oliecrises in een behoorlijke recessie, met grote werkloosheid een ook nog eens een flinke inflatie (13%) als gevolg. In korte tijd verviervoudigde de benzineprijs en dat had grote gevolgen voor de verschillende auto bedrijven.
In Europa en Japan was men al gewend om betaalbare auto's te maken met zeer goede rij eigenschappen tegen een relatief laag benzineverbruik. De omschakeling naar nog zuinigere auto's was ook zonder recessie wel doorgegaan, het was een logisch vervolg op eerdere innovaties die hun vruchten al afwierpen.
In Amerika dacht men heel anders over betaalbare auto's: die moesten vooral ook krachtig en snel zijn. Om aan die vraag te voldoen werden de muscle cars ontworpen, voorbeelden zijn de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang. Prachtige snelle auto's met indrukwekkende motoren, maar helaas ook enorme benzine slurpers. De omschakeling naar kleine auto's met minder krachtige motoren was niet iets waar de Amerikaanse automerken met plezier mee aan de slag gingen. Dat zou bijna voelen als een degradatie, dus er kwam niet echt veel innovatie op dat gebied op gang.
Vooral de luxe betrouwbare Duitse- en de kleine zuinige Japanse auto's werden dan ook de grote winnaars van de wereldwijde verschuivingen in auto trends, met de Volkswagen kever als absolute nummer 1.
Veel van de auto's van tegenwoordig stammen af van een model of type auto uit de jaren 70. Ze zijn in de loop van de tijd volwassener geworden, zowel qua technologie als qua uiterlijk maar de basis ligt vaak al 50 jaar terug.
Het tijdperk rond de jaren 70 was een tijd van verschuivingen in de auto industrie over de hele wereld. De wereldeconomie hing aan een zijden draadje en de olieprijzen fluctueerden enorm. De eerste jaren van het decennium waren de jaren van het idealisme en optimisme, maar het hoopvolle begin eindigde na twee oliecrises in een behoorlijke recessie, met grote werkloosheid een ook nog eens een flinke inflatie (13%) als gevolg. In korte tijd verviervoudigde de benzineprijs en dat had grote gevolgen voor de verschillende auto bedrijven.
In Europa en Japan was men al gewend om betaalbare auto's te maken met zeer goede rij eigenschappen tegen een relatief laag benzineverbruik. De omschakeling naar nog zuinigere auto's was ook zonder recessie wel doorgegaan, het was een logisch vervolg op eerdere innovaties die hun vruchten al afwierpen.
In Amerika dacht men heel anders over betaalbare auto's: die moesten vooral ook krachtig en snel zijn. Om aan die vraag te voldoen werden de muscle cars ontworpen, voorbeelden zijn de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang. Prachtige snelle auto's met indrukwekkende motoren, maar helaas ook enorme benzine slurpers. De omschakeling naar kleine auto's met minder krachtige motoren was niet iets waar de Amerikaanse automerken met plezier mee aan de slag gingen. Dat zou bijna voelen als een degradatie, dus er kwam niet echt veel innovatie op dat gebied op gang.
Vooral de luxe betrouwbare Duitse- en de kleine zuinige Japanse auto's werden dan ook de grote winnaars van de wereldwijde verschuivingen in auto trends, met de Volkswagen kever als absolute nummer 1.
De Amerikaanse auto industrie in de jaren 70
In tegenstelling tot de voorgaande decennia waren de jaren zeventig niet bepaald een succes voor de Amerikaanse auto-industrie. De olieprijzen schoten de pan uit, er waren regelmatig stakingen van de arbeiders en de prijzen van grondstoffen schommelden sterk. Toen de industrie zich moest aanpassen en haar handelwijze moest veranderen, gebeurde dat niet.
Detroit had te lijden onder frequente stakingen en de invoer won aan kracht dankzij betere prijzen, compacte styling en een veel lager brandstofverbruik. Een paar Amerikaanse autofabrikanten probeerden zuinige auto's te produceren en ze verzamelden wat verkoopvolume, maar over het algemeen was het geen goed tijdperk voor de Amerikaanse auto-industrie.
Detroit had te lijden onder frequente stakingen en de invoer won aan kracht dankzij betere prijzen, compacte styling en een veel lager brandstofverbruik. Een paar Amerikaanse autofabrikanten probeerden zuinige auto's te produceren en ze verzamelden wat verkoopvolume, maar over het algemeen was het geen goed tijdperk voor de Amerikaanse auto-industrie.
Bijzondere Amerikaanse auto's uit de jaren 70
De Europese auto industrie in de jaren 70
De Europese auto-industrie bloeide in de jaren 70 echt op, dankzij een nieuwere aanpak en betere techniek. Hoewel ze ook sportwagens produceerden, lag de nadruk vooral op jongeren en gezinnen, die goedkope compacte auto's wilde voor dagelijks gebruik.
De topklasse Duitse auto's van vandaag en de sportwagens die we graag zien, werden allemaal ontwikkeld in de jaren '70. De grote winnaars uit die tijd zijn de BMW, Mercedes en Volkswagen uit Duitsland.
Hoewel Italianen ook naam maakten, waren sommige merken gereed voor de toekomst maar andere merken verdwenen volledig.
De topklasse Duitse auto's van vandaag en de sportwagens die we graag zien, werden allemaal ontwikkeld in de jaren '70. De grote winnaars uit die tijd zijn de BMW, Mercedes en Volkswagen uit Duitsland.
Hoewel Italianen ook naam maakten, waren sommige merken gereed voor de toekomst maar andere merken verdwenen volledig.
Bijzondere Britse auto's uit de jaren 70
Bijzondere Duitse auto's uit de jaren 70
Bijzondere Italiaanse auto's uit de jaren 70
De Japanse auto industrie in de jaren 70
Als er qua vooruitgang één land met kop en schouders boven de anderen uitstak, dan was het wel Japan. De industrie floreerde zo enorm dat het gerust een exponentiële groei kan worden genoemd. Een commercieel succes dat nooit was vertoond. Niet alleen de export van auto's floreerde in Japan, ook de Japanse bevolking zelf was razend enthousiast over de eigen producten en kocht ze massaal. Dit was de opstap naar vele nieuwe technologieën want qua innovatie bleken de Japanners echte topper.
De basis van elke Japanse auto die je tegenwoordig kent, werd in de jaren 70 gelegd, of heeft wel een verwantschap met een jaren zeventig auto. Noem een willekeurig Japans automerk en je kunt er bijna zeker van zijn dat het in de jaren 70 een belangrijke basis heeft gelegd.
Het is ook de tijd waarin de grote Japanse auto tuning cultuur begon en het spel van de sportwagen industrie over de hele wereld veranderde.
De basis van elke Japanse auto die je tegenwoordig kent, werd in de jaren 70 gelegd, of heeft wel een verwantschap met een jaren zeventig auto. Noem een willekeurig Japans automerk en je kunt er bijna zeker van zijn dat het in de jaren 70 een belangrijke basis heeft gelegd.
Het is ook de tijd waarin de grote Japanse auto tuning cultuur begon en het spel van de sportwagen industrie over de hele wereld veranderde.
Bijzondere Japanse auto's uit de Jaren 70
Uitvindingen en innovaties in de auto industrie
Aan het eind van de jaren zeventig was het duidelijk in welke richting de auto industrie zou gaan. De nadruk begon steeds meer op technologische ontwikkelingen en doorbraken te liggen, en die volgden elkaar dan ook in snel tempo op. De auto's evolueerden met een nooit eerder vertoonde snelheid en producenten reageerden snel op de vraag van de consument.
Enkele van de technologische ontwikkelingen in de jaren 70
Enkele van de technologische ontwikkelingen in de jaren 70
- Airbags begonnen hun weg te vinden naar de productievoertuigen, hetzij als standaard of als een optionele extra.
- Gordelvergrendelingen werden in de jaren 70 ontwikkeld om de veiligheid te vergroten.
- Autotelefoons kwamen in de jaren 70 in de reguliere voertuigen terecht, als een luxe statement in plaats van een noodzakelijke functie.
- Automatische veiligheidsgordels werden begin jaren 70 gemeengoed, toen bestuurders gewoon goed moesten zitten en de gordel dwars over hen heen zou glijden.
- Draai-/draaistoelen werden in de jaren 70 geïntroduceerd, maar konden niet mee in de massaproductie en werden uitgefaseerd.
- Elektronica werd vroeger ook geüpgraded en verbeterd.