De automotor, eenvoudig uitgelegd(!)
Het kloppend hart (en het imago) van je auto
De motor is het kloppend hart van iedere auto, zodra hij ermee stopt dan kun je niet meer verder. Het is een geavanceerde machine, die gemaakt is om de energie die fossiele brandstof of elektriciteit bezit, om te zetten in een kracht die de wielen van een voertuig kan laten draaien.
Hoewel het basis principe van elke automotor hetzelfde is, zijn er zeer veel verschillende types en groottes. Iedere autofabrikant heeft zijn eigen voorkeuren qua kracht, snelheid en kostprijs. Tegenwoordig komen daar nog de uitstoot cijfers bij die de keuze mede bepalen. In een Ferrari ligt nou eenmaal een geheel andere motor dan in een Volkswagen Golf. De motor bepaalt dan ook voor een groot deel het aanzien en het imago van een autotype.
Hoewel het basis principe van elke automotor hetzelfde is, zijn er zeer veel verschillende types en groottes. Iedere autofabrikant heeft zijn eigen voorkeuren qua kracht, snelheid en kostprijs. Tegenwoordig komen daar nog de uitstoot cijfers bij die de keuze mede bepalen. In een Ferrari ligt nou eenmaal een geheel andere motor dan in een Volkswagen Golf. De motor bepaalt dan ook voor een groot deel het aanzien en het imago van een autotype.
Automotoren, hoeveel soorten zijn er?
De eerste automotor werd in 1862 gebruikt en in 1885 werd de eerste hogesnelheidsmotor ontwikkeld door Gottlieb Daimler. Verbrandingsmotoren bestaan dus al ruim anderhalve eeuw maar ze zijn nu wel een stuk geavanceerder geworden dan in de begindagen.
Tegenwoordig wordt de verbrandingsmotor nog steeds het meest gebruikt, maar er is een kentering gaande naar geheel elektrische aandrijving en een combinatie van verbrandingsmotor-elekromotor (hybride).
Er zijn 3 soorten automotoren
1. Verbrandingsmotoren
2. Elektro motoren
3. Hybride motoren
Tegenwoordig wordt de verbrandingsmotor nog steeds het meest gebruikt, maar er is een kentering gaande naar geheel elektrische aandrijving en een combinatie van verbrandingsmotor-elekromotor (hybride).
Er zijn 3 soorten automotoren
1. Verbrandingsmotoren
2. Elektro motoren
3. Hybride motoren
1. Verbrandingsmotoren
De verbrandingsmotor is op dit moment nog steeds het meest populaire motoren type en hij is tevens het meest gemakkelijk om aan te passen aan verschillende behoeftes qua snelheid, kracht en afmetingen. Het begon in de 19e eeuw met een ééncilinder tweetakt motor en is geleidelijk veranderd in meerdere soorten, waarvan de viertakt het meest wordt toegepast. Fabrikanten zijn nog steeds bezig om met nieuwe innovaties de motoren van meer vermogen en efficiëntie te voorzien.
Verbrandingsmotoren genereren kracht door de gecontroleerde verbranding van brandstof in een cilindervormige kamer. Daarmee wordt een systeem van zuigers, assen, tandwielen en differentiëlen in werking gezet, die de krachten met zo weinig mogelijk verlies naar de (achter) wielen brengen.
De brandstof die voor deze motoren wordt gebruikt kan diesel, gas of benzine zijn, de keuze is afhankelijk van het type verbranding.
De verbrandingsmotoren voor auto's zijn onderverdeeld in 2 soorten
a. Motoren met vonkontsteking (benzine, LPG)
b. Compressie ontstekingsmotoren (diesel)
Verbrandingsmotoren genereren kracht door de gecontroleerde verbranding van brandstof in een cilindervormige kamer. Daarmee wordt een systeem van zuigers, assen, tandwielen en differentiëlen in werking gezet, die de krachten met zo weinig mogelijk verlies naar de (achter) wielen brengen.
De brandstof die voor deze motoren wordt gebruikt kan diesel, gas of benzine zijn, de keuze is afhankelijk van het type verbranding.
De verbrandingsmotoren voor auto's zijn onderverdeeld in 2 soorten
a. Motoren met vonkontsteking (benzine, LPG)
b. Compressie ontstekingsmotoren (diesel)
Motoren met vonkontsteking
Supercars hebben vaak motoren met vonkontsteking, zij het met bepaalde aanpassingen, die zorgen voor dat brullende geluid dat je hoort. Ze worden gebruikt om een hoger percentage voertuigen met een verbrandingsmotor aan te drijven.
De lucht-brandstofreactie vindt plaats in cilinders of verbrandingskamers in deze vorm van motor. Terwijl inlaatkleppen een bepaalde hoeveelheid lucht toelaten om zich met de brandstof te vermengen, leveren injectoren brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer.
Het mengsel wordt vervolgens ontstoken door een bougie, wat resulteert in verbranding. De enorme hoeveelheid energie die die reactie produceert, dwingt de zuiger van de kamer naar beneden. Hierdoor wordt het vliegwiel gedraaid door de krukasverbinding.
De 7 belangrijkste onderdelen van een motor met vonkontsteking
Supercars hebben vaak motoren met vonkontsteking, zij het met bepaalde aanpassingen, die zorgen voor dat brullende geluid dat je hoort. Ze worden gebruikt om een hoger percentage voertuigen met een verbrandingsmotor aan te drijven.
De lucht-brandstofreactie vindt plaats in cilinders of verbrandingskamers in deze vorm van motor. Terwijl inlaatkleppen een bepaalde hoeveelheid lucht toelaten om zich met de brandstof te vermengen, leveren injectoren brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer.
Het mengsel wordt vervolgens ontstoken door een bougie, wat resulteert in verbranding. De enorme hoeveelheid energie die die reactie produceert, dwingt de zuiger van de kamer naar beneden. Hierdoor wordt het vliegwiel gedraaid door de krukasverbinding.
De 7 belangrijkste onderdelen van een motor met vonkontsteking
- Bougies. Ontsteken gecontroleerd het mengsel van lucht en brandstof.
- Cilinders. In deze kamers wordt het verbrandingsproces uitgevoerd.
- Inlaten. Aangestuurd met kleppen voeden ze de verbrandingskamers met lucht.
- carburateurs of injectoren. Doseren de brandstof die wordt ingespoten in de cilinders.
- Uitlaatkleppen. Zorgen voor de afvoer van de verbrandingsgassen.
- Zuigers. Brengen de neerwaartse energie van de krukas over van de verbranding naar de zuigers.
- Krukassen. Zetten verticale beweging van de zuigers om in een cirkelvormige beweging.
Motoren met compressie ontsteking
De motor met compressie ontsteking verschilt maar in één wezenlijk ding met de motor met vonk ontsteking en dat is de manier waarop het brandstof-lucht mengsel wordt ontstoken. Bij compressie ontsteking wordt de bougie wordt niet gebruikt, maar alle andere onderdelen wel.
Warmte, lucht en druk werken samen om verbranding te creëren in de compressie motor. Het lucht-brandstofmengsel wordt ontstoken wanneer de druk van de zuiger een vooraf bepaald niveau bereikt.
Onder druk kunnen lichtere aardolieverbindingen zoals benzine niet ontbranden. Als gevolg hiervan hebben c-motoren met compressieontsteking zwaardere producten nodig, waarbij diesel de belangrijkste is. De fasen blijven hetzelfde, van verbranding tot het aandrijven van de transmissie. Het dieselverbruik biedt echter wel enkele voordelen.
Diesel brandt iets langzamer dan benzine omdat het een zwaardere koolwaterstof is. Daarom wordt de tankfrequentie verlaagd in vergelijking met motoren met vonkontsteking. In vergelijking met de benzinevarianten kunnen ze ook meer vermogen genereren bij een bepaald gewicht. Daarom worden ze veel in vrachtwagens en zware landbouwvoertuigen gebruikt.
De motor met compressie ontsteking verschilt maar in één wezenlijk ding met de motor met vonk ontsteking en dat is de manier waarop het brandstof-lucht mengsel wordt ontstoken. Bij compressie ontsteking wordt de bougie wordt niet gebruikt, maar alle andere onderdelen wel.
Warmte, lucht en druk werken samen om verbranding te creëren in de compressie motor. Het lucht-brandstofmengsel wordt ontstoken wanneer de druk van de zuiger een vooraf bepaald niveau bereikt.
Onder druk kunnen lichtere aardolieverbindingen zoals benzine niet ontbranden. Als gevolg hiervan hebben c-motoren met compressieontsteking zwaardere producten nodig, waarbij diesel de belangrijkste is. De fasen blijven hetzelfde, van verbranding tot het aandrijven van de transmissie. Het dieselverbruik biedt echter wel enkele voordelen.
Diesel brandt iets langzamer dan benzine omdat het een zwaardere koolwaterstof is. Daarom wordt de tankfrequentie verlaagd in vergelijking met motoren met vonkontsteking. In vergelijking met de benzinevarianten kunnen ze ook meer vermogen genereren bij een bepaald gewicht. Daarom worden ze veel in vrachtwagens en zware landbouwvoertuigen gebruikt.
De configuraties van de interne verbrandingsmotor
Afhankelijk van hoe de fabrikant ze heeft ontworpen, zijn verbrandingsmotoren in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Elk ontwerp biedt specifieke voor- en nadelen op basis van de plaatsing van de cilinders.
Lijnmotoren
De meest elementaire van allemaal is deze configuratie. Door zijn eenvoud en installatiegemak is dit het favoriete ontwerp van autofabrikanten die kiezen voor verbrandingsmotoren.
Rechte motoren zijn motoren met cilinders die in een lineaire configuratie zijn gerangschikt. Afhankelijk van de lay-out kunnen ze parallel of loodrecht blijven staan. In beide gevallen hebben ze een voordeel ten opzichte van andere lay-outs vanwege hun compactheid.
De motor van deze auto wordt vaak gezien in sedans en hatchbacks op instapniveau. Samen met andere motortypes voor auto's hebben ze het laagste vermogen en een minimaal brandstofverbruik. Turbocompressoren kunnen echter hun vermogen vergroten.
Afhankelijk van hoe de fabrikant ze heeft ontworpen, zijn verbrandingsmotoren in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Elk ontwerp biedt specifieke voor- en nadelen op basis van de plaatsing van de cilinders.
Lijnmotoren
De meest elementaire van allemaal is deze configuratie. Door zijn eenvoud en installatiegemak is dit het favoriete ontwerp van autofabrikanten die kiezen voor verbrandingsmotoren.
Rechte motoren zijn motoren met cilinders die in een lineaire configuratie zijn gerangschikt. Afhankelijk van de lay-out kunnen ze parallel of loodrecht blijven staan. In beide gevallen hebben ze een voordeel ten opzichte van andere lay-outs vanwege hun compactheid.
De motor van deze auto wordt vaak gezien in sedans en hatchbacks op instapniveau. Samen met andere motortypes voor auto's hebben ze het laagste vermogen en een minimaal brandstofverbruik. Turbocompressoren kunnen echter hun vermogen vergroten.
V-Motoren
In deze configuratie is er een gelijk aantal cilinders aan weerszijden van een V-vormig patroon gevormd door de cilinders. Ze zijn sterk en komen voor in bijna alle high-performance auto's. V-motoren hebben enkele voordelen in vergelijking met rechte tegenhangers.
Het aantal cilinders kan worden uitgebreid met behoud van een compact uiterlijk. Ondanks hun kleine gestalte hebben ze nog steeds een enorme kracht.
Desondanks trillen V-motoren meer dan andere typen automotoren. Ze blijven dienen als de krachtbron voor sportwagens en hypercars. V-motoren hebben producties bereikt die variëren van V1 tot V12. Hier zullen we V6 en V8 in het kort bespreken.
De V-6 motor
Een van de meest prominente motoren in de auto-industrie is de V6-motor. De motor staat bekend om zijn verfijnde prestaties en hoge brandstofefficiëntie. Autoliefhebbers geven de voorkeur aan deze motor omdat hij een opwindende en stimulerende rijervaring biedt. Omdat hij kleiner is dan vier- en 8-cilindermotoren, is het ook een van de meest compacte motorontwerpen.
V6 Motorgeschiedenis
Het eerste prototype van de V6-motor werd ontwikkeld kort na de V4-motoren in 1906. Delahaye creëerde echter de eerste V6-motor die in de handel werd gebruikt. De type 44 voertuig modelserie maakte gebruik van een 3,2-liter DOHC V6-motor.
Later werd dit motortype gebruikt door andere bekende Amerikaanse autofabrikanten, waaronder de in 1959 uitgebrachte GMC-minitruck. In 1983 werd Nissan de eerste Japanse autofabrikant die een V6-motor in een voertuig aanbood. Hoewel het van fabrikant tot fabrikant kan verschillen, is het vermogen van de V6-motor groter dan gemiddeld voor het aandrijven van een sedan.
Motorontwerp V6
Een krukas met twee cilinderbanken en zes cilinders vormt de basis voor de V6-motor. Oneven getallen voor de plaatsing van de cilinders verminderen de natuurlijke balanskracht van de motor. Als gevolg hiervan worden balansassen toegevoegd aan V6-motoren om de efficiënte werking van de motor te behouden. Als het gaat om V6-motorvermogen, kan de typische 3-liter V6 400 pk leveren, wat voldoende is voor een middelgrote tot grote auto.
De hoek van V kan echter het gemiddelde vermogen van deze motoren beïnvloeden. Zie hoe de volgende V-hoeken het vermogen van een V6-motor beïnvloeden.
Scherpe hoek (60°), rechte hoek (90°) en stompe hoek (120°) zijn de drie hoeken van V die het meest worden gebruikt. Er zijn ook andere hoeken, maar de V6-motor gebruikt ze nauwelijks.
De toekomst van de V6
In de auto-industrie hebben traditionele verbrandingsmotoren een monopolie. Het is een uitdaging om hun duurzaamheid en verbeterde efficiëntie te evenaren. Ferrari, een bekende Italiaanse autofabrikant, verklaarde dat er een V6-motor in de komende modellen zou worden opgenomen. Vanwege het vermogen en het motorkoppel dat het produceert, blijven verschillende bekende bedrijven de voorkeur geven aan V6-motoren.
Deze motoren worden beschouwd als ongeëvenaard in termen van duurzaamheid en prestaties.
De V-8 motor
De V8-motor is het meest aanbevolen motortype wanneer een hoog vermogen vereist is. V8's zijn populair vanwege hun grotere motorkoppel en lawaai. Veel autoliefhebbers kiezen nog steeds voor auto's met V8-motor, ondanks alternatieve, krachtigere en technologisch geavanceerde opties op de markt. Veel high-end en exotische automerken worden standaard geleverd met V8-motoren. Het is echter minder typisch in niet-luxe of zuinige voertuigen.
Motorontwerp V8
Het kleppen systeem zorgt ervoor dat de lucht-brandstofverhouding de cilinder binnenkomt. Na het comprimeren van het mengsel produceren bougies een elektrische vonk die het mengsel ontsteekt. De zuiger wordt omhoog en omlaag gebracht door het vermogen dat door verbranding wordt geproduceerd. De klep wordt geopend en gesloten met behulp van twee verschillende soorten onderdelen. Sommige motoren hebben pushrod geactiveerde tuimelaars of bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving.
Het verschillende terminologie gebruik varieert van fabrikant tot fabrikant. Net zoals de ontstekingsvolgorde van de motor kan variëren, is de meest typische ontstekingsvolgorde 1-8-7-2-6-5-4-3. Het verbeterde vermogen en de efficiëntie van de V8-motor maken hem tot een technisch wonder.
Er is tegenwoordig een contragewicht in de motor ingebouwd om de invloed van de zuigerbeweging te verminderen, wat een groot probleem was bij eerdere motoren.
In deze configuratie is er een gelijk aantal cilinders aan weerszijden van een V-vormig patroon gevormd door de cilinders. Ze zijn sterk en komen voor in bijna alle high-performance auto's. V-motoren hebben enkele voordelen in vergelijking met rechte tegenhangers.
Het aantal cilinders kan worden uitgebreid met behoud van een compact uiterlijk. Ondanks hun kleine gestalte hebben ze nog steeds een enorme kracht.
Desondanks trillen V-motoren meer dan andere typen automotoren. Ze blijven dienen als de krachtbron voor sportwagens en hypercars. V-motoren hebben producties bereikt die variëren van V1 tot V12. Hier zullen we V6 en V8 in het kort bespreken.
De V-6 motor
Een van de meest prominente motoren in de auto-industrie is de V6-motor. De motor staat bekend om zijn verfijnde prestaties en hoge brandstofefficiëntie. Autoliefhebbers geven de voorkeur aan deze motor omdat hij een opwindende en stimulerende rijervaring biedt. Omdat hij kleiner is dan vier- en 8-cilindermotoren, is het ook een van de meest compacte motorontwerpen.
V6 Motorgeschiedenis
Het eerste prototype van de V6-motor werd ontwikkeld kort na de V4-motoren in 1906. Delahaye creëerde echter de eerste V6-motor die in de handel werd gebruikt. De type 44 voertuig modelserie maakte gebruik van een 3,2-liter DOHC V6-motor.
Later werd dit motortype gebruikt door andere bekende Amerikaanse autofabrikanten, waaronder de in 1959 uitgebrachte GMC-minitruck. In 1983 werd Nissan de eerste Japanse autofabrikant die een V6-motor in een voertuig aanbood. Hoewel het van fabrikant tot fabrikant kan verschillen, is het vermogen van de V6-motor groter dan gemiddeld voor het aandrijven van een sedan.
Motorontwerp V6
Een krukas met twee cilinderbanken en zes cilinders vormt de basis voor de V6-motor. Oneven getallen voor de plaatsing van de cilinders verminderen de natuurlijke balanskracht van de motor. Als gevolg hiervan worden balansassen toegevoegd aan V6-motoren om de efficiënte werking van de motor te behouden. Als het gaat om V6-motorvermogen, kan de typische 3-liter V6 400 pk leveren, wat voldoende is voor een middelgrote tot grote auto.
De hoek van V kan echter het gemiddelde vermogen van deze motoren beïnvloeden. Zie hoe de volgende V-hoeken het vermogen van een V6-motor beïnvloeden.
Scherpe hoek (60°), rechte hoek (90°) en stompe hoek (120°) zijn de drie hoeken van V die het meest worden gebruikt. Er zijn ook andere hoeken, maar de V6-motor gebruikt ze nauwelijks.
- Scherpe hoek (60°): Door de kruk-pennen onder een hoek van 60° te installeren, worden de belangrijkste trillingen verminderd, waardoor er geen balans as nodig is. De motor past in de compactere motorruimten van moderne auto's.
- Rechte hoek (90°): het verlaagt de kosten van het bouwen van V6-motoren, maar verhoogt de trillingen. De installatie van krukpennen helpt deze trillingen te verminderen.
- Stompe hoek (120°): Met deze hoek kunnen twee zuigers aan dezelfde crank worden bevestigd. Bovendien worden de trillingen geminimaliseerd en zijn kruk-pennen niet nodig.
De toekomst van de V6
In de auto-industrie hebben traditionele verbrandingsmotoren een monopolie. Het is een uitdaging om hun duurzaamheid en verbeterde efficiëntie te evenaren. Ferrari, een bekende Italiaanse autofabrikant, verklaarde dat er een V6-motor in de komende modellen zou worden opgenomen. Vanwege het vermogen en het motorkoppel dat het produceert, blijven verschillende bekende bedrijven de voorkeur geven aan V6-motoren.
Deze motoren worden beschouwd als ongeëvenaard in termen van duurzaamheid en prestaties.
De V-8 motor
De V8-motor is het meest aanbevolen motortype wanneer een hoog vermogen vereist is. V8's zijn populair vanwege hun grotere motorkoppel en lawaai. Veel autoliefhebbers kiezen nog steeds voor auto's met V8-motor, ondanks alternatieve, krachtigere en technologisch geavanceerde opties op de markt. Veel high-end en exotische automerken worden standaard geleverd met V8-motoren. Het is echter minder typisch in niet-luxe of zuinige voertuigen.
Motorontwerp V8
Het kleppen systeem zorgt ervoor dat de lucht-brandstofverhouding de cilinder binnenkomt. Na het comprimeren van het mengsel produceren bougies een elektrische vonk die het mengsel ontsteekt. De zuiger wordt omhoog en omlaag gebracht door het vermogen dat door verbranding wordt geproduceerd. De klep wordt geopend en gesloten met behulp van twee verschillende soorten onderdelen. Sommige motoren hebben pushrod geactiveerde tuimelaars of bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving.
Het verschillende terminologie gebruik varieert van fabrikant tot fabrikant. Net zoals de ontstekingsvolgorde van de motor kan variëren, is de meest typische ontstekingsvolgorde 1-8-7-2-6-5-4-3. Het verbeterde vermogen en de efficiëntie van de V8-motor maken hem tot een technisch wonder.
Er is tegenwoordig een contragewicht in de motor ingebouwd om de invloed van de zuigerbeweging te verminderen, wat een groot probleem was bij eerdere motoren.
Boxer motoren
Het laatste type verbrandingsmotor is de platte configuratie. De cilinders blijven in dit ontwerp horizontaal aan weerszijden van de krukas. Vanwege hun lage zwaartepunt hebben platte motoren een betere algehele handling.
Ze zijn echter moeilijker en duurder om te maken. Ze worden nog steeds alleen gemaakt door een select aantal autofabrikanten, zoals Subaru en Porsche.
Een zescilindermotor, vaak een horizontaal tegengestelde zes genoemd, heeft drie cilinders aan elke kant van de centrale krukas, waardoor het een zescilinder zuigermotor is. De zescilinder boxermotor is het meest voorkomende type zescilinder motor, waarbij elk paar tegenover elkaar liggende cilinders tegelijkertijd naar binnen en naar buiten beweegt.
Voordelen boxer motoren
Nadelen boxer motoren
Het laatste type verbrandingsmotor is de platte configuratie. De cilinders blijven in dit ontwerp horizontaal aan weerszijden van de krukas. Vanwege hun lage zwaartepunt hebben platte motoren een betere algehele handling.
Ze zijn echter moeilijker en duurder om te maken. Ze worden nog steeds alleen gemaakt door een select aantal autofabrikanten, zoals Subaru en Porsche.
Een zescilindermotor, vaak een horizontaal tegengestelde zes genoemd, heeft drie cilinders aan elke kant van de centrale krukas, waardoor het een zescilinder zuigermotor is. De zescilinder boxermotor is het meest voorkomende type zescilinder motor, waarbij elk paar tegenover elkaar liggende cilinders tegelijkertijd naar binnen en naar buiten beweegt.
Voordelen boxer motoren
- Een laag zwaartepunt
- Een korte lengte (vergeleken met een inline-six-motor)
- Een goede motorbalans (voor minder trillingen)
- Hij is zeer geschikt voor luchtkoeling.
Nadelen boxer motoren
- Een breed ontwerp kan de maximale stuurhoek verminderen bij gebruik in voertuigen met een motor voorin.
- De behoefte aan een groot inlaatspruitstuk wanneer een centrale carburateur wordt gebruikt.
- De verdubbeling van inlaat- en uitlaataansluitingen voor watergekoelde motoren.
Meer cilinders is meer vermogen
Het vermogen van een verbrandingsmotor wordt meestal vergroot door meer cilinders toe te voegen. De indeling met vier cilinders is het meest voorkomende ontwerp.
Omdat vier cilinders maar een bepaalde hoeveelheid vermogen kunnen produceren, kiezen autofabrikanten vaak voor zes of zelfs acht cilinders voor hun krachtige modellen. De extra verbrandingskamers verhogen echter niet alleen het vermogen, het brandstofverbruik (bij dezelfde snelheid) stijgt ook.
De meeste supercar-modellen hebben acht tot tien of zelfs twaalf cilinders die met een turbocompressor of aanzuiging kunnen worden uitgerust. Sommige supercar fabrikanten kiezen ervoor om nog meer cilinders te gebruiken, zoals in de ongelooflijk krachtige W16-motoren van Bugatti.
Omdat vier cilinders maar een bepaalde hoeveelheid vermogen kunnen produceren, kiezen autofabrikanten vaak voor zes of zelfs acht cilinders voor hun krachtige modellen. De extra verbrandingskamers verhogen echter niet alleen het vermogen, het brandstofverbruik (bij dezelfde snelheid) stijgt ook.
De meeste supercar-modellen hebben acht tot tien of zelfs twaalf cilinders die met een turbocompressor of aanzuiging kunnen worden uitgerust. Sommige supercar fabrikanten kiezen ervoor om nog meer cilinders te gebruiken, zoals in de ongelooflijk krachtige W16-motoren van Bugatti.
De nadelen van de interne verbrandingsmotor
1. Uitstoot
Ondanks enorme technische vooruitgang, produceren verbrandingsmotoren nog steeds uitstoot van kwalijke stoffen. Hoe groter het vermogen van de motor, des te groter de uitstoot is. Tegen 2050 zijn de meeste landen van plan het gebruik van fossiele energiebronnen zoveel mogelijk te stoppen. De toekomst van de verbrandingsmotor is daardoor zeer ongewis.
2. Hoge onderhoudskosten
Om verbrandingsmotoren in bedrijf te houden, hebben ze routine-onderhoud nodig. Verbrandingsmotoren hebben veel bewegende delen waardoor na verloop van tijd slijtage ontstaat. De kosten voor het vervangen van versleten onderdelen kan soms behoorlijk oplopen.
Ondanks enorme technische vooruitgang, produceren verbrandingsmotoren nog steeds uitstoot van kwalijke stoffen. Hoe groter het vermogen van de motor, des te groter de uitstoot is. Tegen 2050 zijn de meeste landen van plan het gebruik van fossiele energiebronnen zoveel mogelijk te stoppen. De toekomst van de verbrandingsmotor is daardoor zeer ongewis.
2. Hoge onderhoudskosten
Om verbrandingsmotoren in bedrijf te houden, hebben ze routine-onderhoud nodig. Verbrandingsmotoren hebben veel bewegende delen waardoor na verloop van tijd slijtage ontstaat. De kosten voor het vervangen van versleten onderdelen kan soms behoorlijk oplopen.
2. Elektromotoren
Hoewel de ontwikkeling van elektrische auto's de laatste tijd in een stroomversnelling is geraakt, bestaat de techniek erachter al sinds de 19e eeuw. Pas toen de noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen overal ter wereld door begon te dringen, begon de grote opmars van de elektrische auto. In de toekomst worden in veel landen de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren verboden en de elektromotor kan in het transport in veel gevallen de rol van de verbrandingsmotor moeiteloos over nemen.
Als de accu van een elektrische auto wordt opgeladen met stroom van hernieuwbare bronnen, is geheel emissieloos rijden heel goed mogelijk. Ook qua rijcomfort hoef je niet in te leveren als je overstapt op elektrisch rijden. Sterker nog: een elektrische auto accelereert veel sneller dan een benzine auto.
Natuurlijk mist het geluid van een dikke V8 en dat is soms toch wel jammer.
Als de accu van een elektrische auto wordt opgeladen met stroom van hernieuwbare bronnen, is geheel emissieloos rijden heel goed mogelijk. Ook qua rijcomfort hoef je niet in te leveren als je overstapt op elektrisch rijden. Sterker nog: een elektrische auto accelereert veel sneller dan een benzine auto.
Natuurlijk mist het geluid van een dikke V8 en dat is soms toch wel jammer.
Enkele feiten over elektromotoren voor auto's
- Elektromotoren drijven de wielen direct aan, in plaats van zuigers in een cilinder die een krukas aandrijven.
- Gelijkstroom- of wisselstroom elektromotoren zijn beide te gebruiken als auto motor.
- Omvormer: Om de motoren van stroom te voorzien, zet dit onderdeel de gelijkstroom van de batterijen om in wisselstroom. Dit is alleen noodzakelijk als de motoren op wisselstroom werken.
- Accu/Batterij: In typische automotoren zou een mengsel van benzine en lucht worden gebruikt om het nodige vermogen te leveren. In een elektrische auto worden de motoren aangedreven door energie die is opgeslagen in batterijen.
- Door de afwezigheid van vervuilende uitstoot zijn auto's met elektrische motoren de meest milieuvriendelijke voertuigen die op dit moment verkrijgbaar zijn.
De toekomst van elektromotoren in de auto industrie
Volgens de huidige trend zal het elektrische vermogen uiteindelijk andere typen automotoren overtreffen en vervangen. Het heeft veel beloftes getoond om de transportsector een boost te geven.
Enkele voordelen van de elektrisch aangedreven auto's
Enkele nadelen van elektrisch aangedreven auto's
Enkele voordelen van de elektrisch aangedreven auto's
- Minder of zelfs geen enkele uitstoot
- 0% geluidsoverlast
- Minder afhankelijk van olie en op aardolie gebaseerde producten.
- Flexibele lay-outs
Enkele nadelen van elektrisch aangedreven auto's
- De productie van batterijpakketten wordt steeds duurder en de grondstoffen steeds schaarser.
- Veel mensen denken dat het maken van batterijen schadelijker is voor het milieu dan het maken van verbrandingsmotoren. Er zijn meldingen geweest van bodemverontreiniging en uitputting van het grondwater in de mijnbouwregio's.
3. Hybride motoren
Eén ding is duidelijk of je dit artikel nu leest op een laptop of een smartphone. De batterij zal uiteindelijk leeg raken als je je device niet oplaadt. Hetzelfde geldt altijd voor elektrische motoren. Fabrikanten bedachten een oplossing om de batterijen tijdens het rijden op te laden om dit probleem op te lossen. Hierdoor werden hybride motoren ontwikkeld, die interne verbranding en elektrische kracht combineren.
Hybride ontwerpen bieden meer voordelen dan alleen het combineren van het beste van verbrandingsmotoren en batterijvermogen. Lagere uitstoot in vergelijking met verbrandingsmotoren is daar een van. Het snelle koppelgevoel van elektromotoren is een ander voordeel.
Fabrikanten van supercars gebruiken hybride motoren om snel koppel te leveren met behoud van het vermogen van verbrandingsmotoren. Hybride vermogen neemt een speciale plaats in tussen de verschillende soorten automotoren. De belangrijkste drijfveer kan een elektromotor of een verbrandingsmotor zijn.
Als gevolg hiervan heeft hybride kracht verschillende configuraties. De belangrijkste drijfveren om een hybride stadsauto te kopen zijn kostenbesparing en milieuvoordelen, terwijl het bij een supercar puur draait om de extra snelheid die je er mee kunt bereiken. Twee heel verschillende redenen om een hybride motor te gebruiken. Bij de stadsauto wordt de elektromotor geholpen door de verbrandingsmotor en bij de supercar wordt de verbrandingsmotor geholpen door de elektromotor.
Hybride ontwerpen bieden meer voordelen dan alleen het combineren van het beste van verbrandingsmotoren en batterijvermogen. Lagere uitstoot in vergelijking met verbrandingsmotoren is daar een van. Het snelle koppelgevoel van elektromotoren is een ander voordeel.
Fabrikanten van supercars gebruiken hybride motoren om snel koppel te leveren met behoud van het vermogen van verbrandingsmotoren. Hybride vermogen neemt een speciale plaats in tussen de verschillende soorten automotoren. De belangrijkste drijfveer kan een elektromotor of een verbrandingsmotor zijn.
Als gevolg hiervan heeft hybride kracht verschillende configuraties. De belangrijkste drijfveren om een hybride stadsauto te kopen zijn kostenbesparing en milieuvoordelen, terwijl het bij een supercar puur draait om de extra snelheid die je er mee kunt bereiken. Twee heel verschillende redenen om een hybride motor te gebruiken. Bij de stadsauto wordt de elektromotor geholpen door de verbrandingsmotor en bij de supercar wordt de verbrandingsmotor geholpen door de elektromotor.
De toekomst van hybride motoren in de auto industrie
Niemand kan in de toekomst kijken maar dat het gebruik van fossiele brandstoffen op z'n eind loopt is voor iedereen wel duidelijk. Je zou daarom kunnen zeggen dat ook de hybride motor uiteindelijk een soort tussenoplossing zal blijken te zijn naar een 100% elektrificatie van het wagenpark.
Maar vergeet niet dat de verbrandingsmotor een enorme technologische ontwikkeling heeft doorgemaakt, van 1 cilinder tweetakt naar de W12 van Bentley zeg maar. De verbrandingsmotor heeft slechts één echt groot nadeel en dat is de schadelijke uitstoot. Als de uitstoot nog veel verder verminderd kan worden dan tegenwoordig het geval is, heeft de hybride auto nog een mooie toekomst voor zich.
Maar vergeet niet dat de verbrandingsmotor een enorme technologische ontwikkeling heeft doorgemaakt, van 1 cilinder tweetakt naar de W12 van Bentley zeg maar. De verbrandingsmotor heeft slechts één echt groot nadeel en dat is de schadelijke uitstoot. Als de uitstoot nog veel verder verminderd kan worden dan tegenwoordig het geval is, heeft de hybride auto nog een mooie toekomst voor zich.
Innovaties
De ontwikkeling van innovatieve automotoren heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vooruitgang van voertuigen. Innovatie stopt nooit, van verbrandingsmotoren en elektromotoren tot hybride voertuigen.
Binnenkort kunnen we innovaties in automotoren verwachten. Emissies zullen de basis vormen van elke nieuwe groei, of we nu een toename zien van elektrische auto's of andere motoren.
Binnenkort kunnen we innovaties in automotoren verwachten. Emissies zullen de basis vormen van elke nieuwe groei, of we nu een toename zien van elektrische auto's of andere motoren.