Auto industrie in de jaren 80
Opkomst van de Hot-hatch en de SUV
In de jaren tachtig heeft de auto industrie veel ups en downs meegemaakt. Er waren bedrijven die succesvol waren en dat ook bleven, terwijl er ook bedrijven waren die na enkele jaren van succes een neergang in de verkoopcijfers zagen. Het was in dit tijdperk dat voor de auto bedrijven de springplank voor de toekomst werd gelegd maar er waren ook bedrijven die in grote financiële problemen kwamen.
Het computertijdperk begon op gang te komen en ook kwam er CAD-CAM ontwerpsoftware beschikbaar, die de auto ontwerpen versnelden en verbeterden.
Voor leveranciers van sportwagens waren de jaren tachtig een geweldige tijd, er werd goed verkocht en er werden veel nieuwe technologieën ontwikkeld. Ook begon de digitalisering door te breken en de eerste digitale meters verschenen in de dashboards.
Het was tevens de tijd van de hot-hatches; compacte hatchbacks met best een behoorlijk vermogen en snelheid, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTI, de Ford Escort XR3, de Peugeot 205 GTI en de Mazda 323. De kleine wagens waren soms echte snelheidsmonsters, terwijl de aanschafkosten en het benzineverbruik veel lager lagen dan bij de gemiddelde sportwagen met een V6 of V8 motor. Vooral onder jongeren was dit kleinere auto type erg gewild.
En plots was daar ook de SUV, het autosegment waarvan niemand toen nog kon vermoeden dat het in de toekomst het populairste voertuigtype zou worden. Hoewel deze voertuigen al wat langer bestonden, zoals de Jeep Wrangler en de Toyota LandCruiser, begon de echte technische vooruitgang in de jaren tachtig.
Zo kwam Nissan bijvoorbeeld in 1985 met de Pathfinder op de proppen, ondertussen meer dan 35 jaar later, wordt hij nog steeds geproduceerd en zijn we bij de vijfde generatie van deze krachtpatser. De belangrijkste technologieën voor deze auto waren al in de eerste generatie verwerkt, die in de jaren daarna verder zijn verfijnd.
Het computertijdperk begon op gang te komen en ook kwam er CAD-CAM ontwerpsoftware beschikbaar, die de auto ontwerpen versnelden en verbeterden.
Voor leveranciers van sportwagens waren de jaren tachtig een geweldige tijd, er werd goed verkocht en er werden veel nieuwe technologieën ontwikkeld. Ook begon de digitalisering door te breken en de eerste digitale meters verschenen in de dashboards.
Het was tevens de tijd van de hot-hatches; compacte hatchbacks met best een behoorlijk vermogen en snelheid, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTI, de Ford Escort XR3, de Peugeot 205 GTI en de Mazda 323. De kleine wagens waren soms echte snelheidsmonsters, terwijl de aanschafkosten en het benzineverbruik veel lager lagen dan bij de gemiddelde sportwagen met een V6 of V8 motor. Vooral onder jongeren was dit kleinere auto type erg gewild.
En plots was daar ook de SUV, het autosegment waarvan niemand toen nog kon vermoeden dat het in de toekomst het populairste voertuigtype zou worden. Hoewel deze voertuigen al wat langer bestonden, zoals de Jeep Wrangler en de Toyota LandCruiser, begon de echte technische vooruitgang in de jaren tachtig.
Zo kwam Nissan bijvoorbeeld in 1985 met de Pathfinder op de proppen, ondertussen meer dan 35 jaar later, wordt hij nog steeds geproduceerd en zijn we bij de vijfde generatie van deze krachtpatser. De belangrijkste technologieën voor deze auto waren al in de eerste generatie verwerkt, die in de jaren daarna verder zijn verfijnd.
De Amerikaanse auto industrie in de jaren 80
De Amerikaanse auto industrie dacht haar lesje geleerd te hebben en begon mee te doen aan de trend van compactere, zuinigere en betaalbare auto's. De ontwikkeling van de grote logge V8's werd op een laag pitje gezet en er werd ingezet op lichtgewicht sportauto's.
Het was echter opvallend dat de eens zo grote en innovatieve Amerikaanse autofabrikanten het vooral moesten hebben van bijna-kopieën van succesvolle sportwagens en sedans van Europese en Japanse merken. Hoewel er ook een aantal goede auto's op de markt kwam, waren de meeste teleurstellend en de Amerikaanse auto industrie had veel te lijden.
Zozeer zelfs dat eind jaren tachtig een van de grootste Amerikaanse autobedrijven, Chrysler, met een overheidslening van het faillissement gered moest worden. De bedrijven raakten de grip op hun huismarkt Amerika kwijt en hun reputatie daalde snel. Aan het eind van de jaren tachtig bestond het Amerikaanse wagenpark al voor 25% uit Japanse auto's. Hoewel het aantal autoverkopen wereldwijd enorm bleef groeien, van 35 miljoen in 1980 naar 45 miljoen in 1989, bleef het aantal Amerikaanse auto's dat uit de fabrieken rolde nagenoeg gelijk. En stilstand betekent vaak een langzame achteruitgang...
Bijzondere Amerikaanse auto's uit de jaren 80
Het was echter opvallend dat de eens zo grote en innovatieve Amerikaanse autofabrikanten het vooral moesten hebben van bijna-kopieën van succesvolle sportwagens en sedans van Europese en Japanse merken. Hoewel er ook een aantal goede auto's op de markt kwam, waren de meeste teleurstellend en de Amerikaanse auto industrie had veel te lijden.
Zozeer zelfs dat eind jaren tachtig een van de grootste Amerikaanse autobedrijven, Chrysler, met een overheidslening van het faillissement gered moest worden. De bedrijven raakten de grip op hun huismarkt Amerika kwijt en hun reputatie daalde snel. Aan het eind van de jaren tachtig bestond het Amerikaanse wagenpark al voor 25% uit Japanse auto's. Hoewel het aantal autoverkopen wereldwijd enorm bleef groeien, van 35 miljoen in 1980 naar 45 miljoen in 1989, bleef het aantal Amerikaanse auto's dat uit de fabrieken rolde nagenoeg gelijk. En stilstand betekent vaak een langzame achteruitgang...
Bijzondere Amerikaanse auto's uit de jaren 80
De Europese auto industrie in de jaren 80
De jaren 80 waren een tijd waarin de Europese auto fabrikanten de kwaliteit van hun producten aanzienlijk wisten te verbeteren. De Duitse auto's stonden bekend om hun betrouwbaarheid, de Franse voertuigen om hun betaalbare luxe en een Italiaan kocht je voor de snelheid of compactheid. Zo had eigenlijk ieder Europees land zijn eigen imago en de fabrikanten een vrij vaste klantenkring die niet heel snel van merk wisselde.
De Europese auto industrie kon daarom zijn positie wereldwijd redelijk goed vasthouden maar van enorme groei was ook weer geen sprake.
Naast sportwagens en andere personenwagens werd een nieuw segment gelanceerd in Europa: de hyper cars. De Ferrari F40 is daar een goed voorbeeld van. Een hypercar is een sportwagen met uitmuntende prestaties, die in beperkte oplages werd geleverd. De Ferrari F40 haalt een snelheid van 324 kilometer per uur en er zijn in totaal 1315 van gemaakt.
Ook de zogenaamde sport sedans waren in opkomst en in alle stilte werd een Duits merk geformuleerd dat in de toekomst zou moeten schitteren: Audi. Het merk dook op in de rallysport en vond zijn eigen plek in de autowereld.
De Porsche 959 is misschien wel de winnaar van de jaren 80. Het was de eerste in zijn soort supercar met geavanceerde elektronica, vierwielaandrijving en tractiecontrole. Het zou een all-time legende worden om later door de Ferrari F40 te worden verslagen.
De Europese auto industrie kon daarom zijn positie wereldwijd redelijk goed vasthouden maar van enorme groei was ook weer geen sprake.
Naast sportwagens en andere personenwagens werd een nieuw segment gelanceerd in Europa: de hyper cars. De Ferrari F40 is daar een goed voorbeeld van. Een hypercar is een sportwagen met uitmuntende prestaties, die in beperkte oplages werd geleverd. De Ferrari F40 haalt een snelheid van 324 kilometer per uur en er zijn in totaal 1315 van gemaakt.
Ook de zogenaamde sport sedans waren in opkomst en in alle stilte werd een Duits merk geformuleerd dat in de toekomst zou moeten schitteren: Audi. Het merk dook op in de rallysport en vond zijn eigen plek in de autowereld.
De Porsche 959 is misschien wel de winnaar van de jaren 80. Het was de eerste in zijn soort supercar met geavanceerde elektronica, vierwielaandrijving en tractiecontrole. Het zou een all-time legende worden om later door de Ferrari F40 te worden verslagen.
Bijzondere Britse auto's uit de jaren 80
Bijzondere Duitse auto's uit de jaren 80
Bijzondere Italiaanse auto's uit de jaren 80
Bijzondere Franse auto's uit de jaren 80
De Japanse auto industrie in de jaren 80
Dankzij hun enorme toewijding aan innovatie en kwaliteit, waren de Japanners ook in dit decennium de grote winnaars. Zowel de binnenlandse verkopen als de export floreerden en de fabrikanten kenden ondertussen al 2 achtereenvolgende decennia van groei. Werden er in 1980 nog zo'n 10 miljoen auto's geproduceerd, in 1989 waren het er bijna 15 miljoen. Een stijging die nergens anders ter wereld werd gehaald.
Het succes kwam niet helemaal uit de lucht vallen. De Japanners hadden een betaalbare, betrouwbare auto voor iedereen; van snelle sportwagen tot kleine zuinige oma auto, alles wat de consument graag wilde konden de Japanse fabrikanten leveren.
Ook besloten de Japanse merken de strijd aan te gaan met de Duitse luxeauto's. Hiervoor werd een nieuw merk "Lexus" opgericht onder de vlag van Toyota. Nissan begon met het premium merk Infinity en Honda ontwikkelde een nieuw type onder eigen vlag, de Acura. Alle drie werden erg populair omdat ze een erg goede prijs-prestatie verhouding hadden ten opzichte van de dure Duitse tegenhangers.
In dit tijdperk werd ook de Mazda Miata gepresenteerd, een 2 Liter Roadster met twee zitplaatsen. Het zou de populairste roadster aller tijden ter wereld worden. Ook in dat marktsegment waren de Japanse bedrijven dus uitermate succesvol.
Het succes kwam niet helemaal uit de lucht vallen. De Japanners hadden een betaalbare, betrouwbare auto voor iedereen; van snelle sportwagen tot kleine zuinige oma auto, alles wat de consument graag wilde konden de Japanse fabrikanten leveren.
Ook besloten de Japanse merken de strijd aan te gaan met de Duitse luxeauto's. Hiervoor werd een nieuw merk "Lexus" opgericht onder de vlag van Toyota. Nissan begon met het premium merk Infinity en Honda ontwikkelde een nieuw type onder eigen vlag, de Acura. Alle drie werden erg populair omdat ze een erg goede prijs-prestatie verhouding hadden ten opzichte van de dure Duitse tegenhangers.
In dit tijdperk werd ook de Mazda Miata gepresenteerd, een 2 Liter Roadster met twee zitplaatsen. Het zou de populairste roadster aller tijden ter wereld worden. Ook in dat marktsegment waren de Japanse bedrijven dus uitermate succesvol.
Bijzondere Japanse auto's uit de jaren 80
Enkele van de technologische ontwikkelingen in de jaren 80
- Actieve of adaptieve ophanging werd voor het eerst geïntroduceerd.
- Mercedes begon in bijna alle auto's standaard airbags aan te bieden.
- Dankzij de Japanse ingenieurs werd 4-wielbesturing geïntroduceerd.
- Een van de belangrijkste uitvindingen, het ABS (antiblokkeersysteem) werd in de jaren 80 ontwikkeld.
- Digitale dashboards en toerentellers begonnen hun weg naar de industrie te vinden.
- Turbochargers en brandstof injectiesystemen werden verfijnd en doorontwikkeld voor auto's op de weg.