De Tomaso Pantera GT5-S (1980-1989)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1980-1989 Aantal geproduceerd: 182 Geschatte huidige waarde: €240.000 Merk: De Tomaso Automobili Productie locatie: Modena, Italië |
Motor: V8, 5766cc
Top snelheid: 290km/uur 0-100km/uur: 5,5 seconden Vermogen: 350pk Max koppel: 451Nm Gewicht: 1474kg |
Enkele interessante feiten over de De Tomaso GT5-S
- Ondanks de hoge prestaties en unieke kenmerken, was het destijds een van de meest betaalbare sportwagens.
- Hij had de meeste laadruimte van alle concurrenten op de markt, ondanks het feit dat daar ook een V8 motor was geplaatst.
- De Pantera GT5-S werd in Australië geproduceerd en in Zwitserland afgesteld.
- Het was een van de weinige auto's met een stalen monocoque chassis.
Een felle panter neemt het op tegen het steigerend paard en de briesende stier
In de jaren zeventig produceerden alle sportauto fabrikanten snelle auto's met grote motoren en uitbundige prijskaartjes. Toen bleek dat vooral de Italiaanse merken, zoals Ferrari, Lamborghini en Maserati erg in trek waren, besloot een kleine fabrikant zich bij het feest aan te sluiten.
Het was De Tomaso, gevestigd in Modena, Italië, en hij had al een paar minder bekende auto's op zijn naam staan.
Toen echter de Pantera gelanceerd werd, was de sportwagen onmiddellijk geliefd was bij veel auto fans, vooral bij de Amerikaanse liefhebbers.
Met een grote V8 motor, een verfijnd chassis en indrukwekkende prestaties, was de prijs slechts half zo hoog als die van de volgende Ferrari, en liep hij helemaal niet zo ver achter op het gebied van prestaties of karakter.
De Pantera GT5-S is de ultieme versie van een eigenzinnige sportwagen waarbij alles vanaf het begin was ontworpen op topprestaties. Hij had een sportieve uitstraling, strak afgestelde aandrijflijn, luxe kenmerken en een boeiend rijgedrag. Hij was zo goed dat hij nu als verzamelobject snel in waarde stijgt.
Het was De Tomaso, gevestigd in Modena, Italië, en hij had al een paar minder bekende auto's op zijn naam staan.
Toen echter de Pantera gelanceerd werd, was de sportwagen onmiddellijk geliefd was bij veel auto fans, vooral bij de Amerikaanse liefhebbers.
Met een grote V8 motor, een verfijnd chassis en indrukwekkende prestaties, was de prijs slechts half zo hoog als die van de volgende Ferrari, en liep hij helemaal niet zo ver achter op het gebied van prestaties of karakter.
De Pantera GT5-S is de ultieme versie van een eigenzinnige sportwagen waarbij alles vanaf het begin was ontworpen op topprestaties. Hij had een sportieve uitstraling, strak afgestelde aandrijflijn, luxe kenmerken en een boeiend rijgedrag. Hij was zo goed dat hij nu als verzamelobject snel in waarde stijgt.
Een Italiaans-Amerikaanse kijk op sportwagens
De De Tomaso Pantera GT5-S is een mix van Italiaans-Amerikaanse techniek. De auto is ontworpen en gebouwd in Italië en herbergt een 5.8L atmosferische V8 Ford Cleveland-motor die 350pk en een koppel van 451Nm produceert. De centraal gemonteerde motor achteraan is gekoppeld aan deze krachtige motor door een handgeschakelde ZF-transmissie met 5 versnellingen, die al het vermogen snel naar de achterwielen stuurt.
Het chassis is perfect uitgebalanceerd en lichtgewicht, dankzij een verfijnde stalen monocoque constructie. Het zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een verbeterde vermogen-gewichtsverhouding. De auto kan 290 kilometer per uur halen en accelereert in slechts 5,5 seconden naar 100km/uur.
Dubbele draagarmen voor en achter onafhankelijke wielophanging, en bekrachtigde vierwielige geventileerde schijfremmen maakten het rijgedrag en de controle ongekend voor de bestuurder.
Het chassis is perfect uitgebalanceerd en lichtgewicht, dankzij een verfijnde stalen monocoque constructie. Het zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een verbeterde vermogen-gewichtsverhouding. De auto kan 290 kilometer per uur halen en accelereert in slechts 5,5 seconden naar 100km/uur.
Dubbele draagarmen voor en achter onafhankelijke wielophanging, en bekrachtigde vierwielige geventileerde schijfremmen maakten het rijgedrag en de controle ongekend voor de bestuurder.
Een prachtig eigenzinnig interieur
Het eerste dat opvalt als je naar binnen stapt, is hoe goed het interieur is ontworpen en hoe uniek alles is ingedeeld. Alles omwikkeld met leer met soft-touch bekleding, het geeft een gevoel van luxe. Het meest unieke is de cockpit, waar het alleen een snelheidsmeter en een toerenteller heeft, alle andere wijzerplaten zijn naar de middenconsole verschoven. Een ander in het oog springend element is de gated gear shifter die nauwgezette klikgeluiden geeft bij het overschakelen naar een andere versnelling.
Het was destijds een van de allereerste auto's met elektrische ramen en airconditioning.
Het was destijds een van de allereerste auto's met elektrische ramen en airconditioning.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren tachtig