Lotus Turbo Esprit (1982-1988)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: (Sport auto (S)
Productie periode: 1982-1988 Aantal geproduceerd: 1845 Geschatte huidige waarde: €35.000 Merk: Lotus Cars Productie locatie: Hethel, Verenigd Koninkrijk |
Motor: I4 - 2.2L met turbo
Top snelheid: 217km/uur 0-100km/uur: 6,5 seconden Vermogen: 215pk Max koppel: 298Nm Gewicht: 900kg |
10 Interessante feiten over de Lotus Esprit
- De Lotus Turbo Esprit is een sportwagen die in de jaren 80 bekendheid verwierf vanwege zijn unieke stijl, prestaties en betrouwbaarheid. Deze auto werd in 1978 geïntroduceerd als de eerste productieauto met een turbomotor.
- De auto was ontworpen door Giorgetto Giugiaro van ItalDesign en was gebouwd op het chassis van de Esprit S2. De motor was echter vervangen door een 2,0-liter turbomotor van Renault.
- Het ontwerp van de Lotus Turbo Esprit was een revolutie in vergelijking met de vorige Esprit-modellen. Het was een strakke en gestroomlijnde auto met hoekige lijnen en een lage daklijn. De auto was ook langer dan zijn voorgangers om de motor achter de cabine te plaatsen. De combinatie van deze ontwerpkenmerken zorgde voor een unieke uitstraling die nog steeds gewaardeerd wordt.
- De motor van de Lotus Turbo Esprit was een 2,2-liter motor met turbo, die 215pk leverde en een topsnelheid had van 217km/u.
- De auto had een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,5 seconden. Deze prestaties was mogelijk vanwege de lichte constructie van de auto en de krachtige turbomotor.
- De handelbaarheid van de Lotus Turbo Esprit was uitstekend vanwege het gebruik van geavanceerde technologieën en constructiematerialen. De auto had een onafhankelijke wielophanging, verstelbare schokdempers en een lichtgewicht aluminium chassis. Dit zorgde voor een wendbare en responsieve auto die gemakkelijk te besturen was.
- Het interieur van de Lotus Turbo Esprit was ontworpen met de bestuurder in gedachten. Het dashboard was eenvoudig en functioneel, met alle bedieningselementen binnen handbereik. De stoelen waren gemaakt van leer en waren comfortabel, maar boden ook goede ondersteuning bij sportief rijden. Het interieur had ook een futuristische uitstraling die paste bij het ontwerp van de auto.
- De Lotus Turbo Esprit werd in later nog in verschillende uitvoeringen geproduceerd, waaronder de Series 2, Series 3, Turbo Esprit HC, Turbo Esprit X180 en de Sport 300. Elke uitvoering had zijn eigen unieke kenmerken en verbeteringen.
- De Lotus Turbo Esprit wordt beschouwd als een van de belangrijkste auto's in de geschiedenis van Lotus. Het was de eerste productieauto met een turbomotor en het model legde de basis voor toekomstige Lotus-modellen. De auto werd ook gebruikt in de autosport en won verschillende races en kampioenschappen.
- Vanwege zijn beperkte productieaantallen en zijn unieke ontwerp, is de Lotus Turbo Esprit een gewild verzamelobject onder autoliefhebbers en verzamelaars. Goed onderhouden exemplaren worden verkocht voor hoge prijzen en zijn zeer gewild bij veilingen en collecties.
|
|
Een (bijna) vergeten Brits icoon
Wanneer Britse auto's worden genoemd, praten mensen meestal over de dure luxe auto's zoals Bentleys of op maat gemaakte sportauto's zoals Aston Martins. Ze zijn een minder bekende maar zeer capabele autofabrikant vergeten, namelijk de Lotus.
Al bijna 75 jaar produceert Lotus een aantal kwaliteitsauto's die naam hebben gemaakt. Lotus-auto's staan vooral bekend om hun scherpe rijgedrag, lichtgewicht frames en uitstekende prestaties. Als er één auto is die de macht van Italiaanse supercars uit het land van Groot-Brittannië uitdaagde, dan was het de Lotus Esprit.
De Esprit werd gelanceerd in het midden van de jaren 70 en onderging verschillende revisies en facelifts om in 2004 af te sluiten. De Lotus Turbo Esprit, die je op de afbeeldingen ziet, is de 3e generatie van deze eigenaardige sportwagen en deze werd van 1982 tot 1988 geproduceerd.
Al bijna 75 jaar produceert Lotus een aantal kwaliteitsauto's die naam hebben gemaakt. Lotus-auto's staan vooral bekend om hun scherpe rijgedrag, lichtgewicht frames en uitstekende prestaties. Als er één auto is die de macht van Italiaanse supercars uit het land van Groot-Brittannië uitdaagde, dan was het de Lotus Esprit.
De Esprit werd gelanceerd in het midden van de jaren 70 en onderging verschillende revisies en facelifts om in 2004 af te sluiten. De Lotus Turbo Esprit, die je op de afbeeldingen ziet, is de 3e generatie van deze eigenaardige sportwagen en deze werd van 1982 tot 1988 geproduceerd.
Ontwerp en ontwikkeling
Terwijl de Esprit nog slechts op de tekentafel bestond, kwam het ontwikkelingsprogramma bijna stil te liggen door onenigheid over styling en design. Gelukkig werd het ontwerp later goedgekeurd en zag Esprit het levenslicht.
De eerste drie generaties, waaronder de Turbo Esprit, zijn gebaseerd op het populaire "gevouwen papierontwerp" van de beroemde Girogetto Giugiaro, een Italiaanse ontwerper. De latere versies zijn ontworpen en ontwikkeld door Peter Steven, dezelfde man achter de enorm populaire en succesvolle McLaren F1.
De concept cars kregen de naam "silver car" en "red car" in plaats van de gebruikelijke codenaam en nummers.
De eerste drie generaties, waaronder de Turbo Esprit, zijn gebaseerd op het populaire "gevouwen papierontwerp" van de beroemde Girogetto Giugiaro, een Italiaanse ontwerper. De latere versies zijn ontworpen en ontwikkeld door Peter Steven, dezelfde man achter de enorm populaire en succesvolle McLaren F1.
De concept cars kregen de naam "silver car" en "red car" in plaats van de gebruikelijke codenaam en nummers.
Prestaties en specificaties
In tegenstelling tot de V8's en V12's uit die tijd, werd de Lotus Turbo Esprit aangedreven door een 2,2L inline 4-cilinder dwarsgeplaatste middenmotor die 215 pk en 298Nm koppel produceerde. De motor had een Garrett T3-turbocompressor en dubbele Dellorto DHA 45-carburateurs. Het vermogen werd naar de achterwielen geleid via een handgeschakelde vijfversnellingsbak van Renault.
De Esprit had ook een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen met coaxiale schroefveren, stabilisatorstangen en telescopische dempers. De achterwielophanging was nog beter, een onafhankelijke opstelling met schroefveren, bovenste en onderste dwarsstang met radiusarmen en stabilisator stangen.
Zelfs deze setup was niet bedoeld om hem supersnel te maken, hij haalt 0-100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van 217 kilometer per uur.
Lotus had andere ideeën en die waren gericht op gewichtsbeheersing in plaats van op pure kracht en snelheid.
Een stalen frame met een fiberglas carrosserie bleek een succesvol geheel en de auto woog slechts 900 kg. Dit bood een uitstekende gewichtsverdeling, handling en vermogen-gewichtsverhoudingen. En dat zorgt dus voor zeer goede prestaties.
De Esprit had ook een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen met coaxiale schroefveren, stabilisatorstangen en telescopische dempers. De achterwielophanging was nog beter, een onafhankelijke opstelling met schroefveren, bovenste en onderste dwarsstang met radiusarmen en stabilisator stangen.
Zelfs deze setup was niet bedoeld om hem supersnel te maken, hij haalt 0-100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van 217 kilometer per uur.
Lotus had andere ideeën en die waren gericht op gewichtsbeheersing in plaats van op pure kracht en snelheid.
Een stalen frame met een fiberglas carrosserie bleek een succesvol geheel en de auto woog slechts 900 kg. Dit bood een uitstekende gewichtsverdeling, handling en vermogen-gewichtsverhoudingen. En dat zorgt dus voor zeer goede prestaties.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren tachtig