Audi Quattro (1980-1991)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de Audi Quattro
- De Audi Quattro is een legendarische sportauto geproduceerd door de Duitse fabrikant Audi. De auto was in productie tussen 1980 en 1991 en werd gebouwd op basis van de Audi 80. De Quattro was een pionier op het gebied van vierwielaandrijvingstechnologie en heeft de motorsportgeschiedenis veranderd.
- De Audi Quattro werd voor het eerst gepresenteerd op de Geneva Motor Show in 1980. Het idee achter de Quattro was om een sportauto te bouwen die het beste van twee werelden combineerde: de kracht en snelheid van een sportwagen en de stabiliteit en tractie van een off-road voertuig. De Quattro was het eerste productiemodel dat werd gebouwd met permanente vierwielaandrijving, waardoor het een uniek en revolutionair voertuig was.
- De vierwielaandrijvingstechnologie van de Audi Quattro was gebaseerd op het Torsen-systeem (Torsen staat voor Torque-Sensing), dat een differentieel met automatische vergrendeling gebruikt om het vermogen gelijkmatig over de vier wielen te verdelen. Dit systeem was zeer geavanceerd voor zijn tijd en zorgde voor een ongekende stabiliteit en grip op de weg. De motor van de Quattro was een 2.1 liter vijfcilinder turbomotor die in staat was om 200 pk te leveren, waardoor de auto een topsnelheid van 230km/u kon bereiken.
- De Audi Quattro was niet alleen een revolutionaire auto voor de openbare weg, maar ook voor de autosport. De auto maakte zijn debuut in de rallysport en behaalde meteen successen. Het Quattro-systeem zorgde ervoor dat de auto veel beter presteerde dan zijn concurrenten op de gladde en modderige rally parcoursen. In 1981 won Audi de WK Rally met de Quattro en in de jaren daarna bleef de auto heersen in de rallysport.
- De populariteit van de Quattro in de rallysport zorgde ervoor dat er een grote vraag was naar straatversies van de auto. Audi bracht verschillende versies van de Quattro uit, waaronder de Quattro Coupe en de Quattro Sport. Deze straatversies hadden meer luxe en comfort dan de rallyversies, maar behielden nog steeds de kracht en stabiliteit van de Quattro.
- De Audi Quattro had een enorme invloed op de auto-industrie. Het succes van de auto in de rallysport en op de openbare weg zorgde ervoor dat andere autofabrikanten ook begonnen met het ontwikkelen van vierwielaangedreven auto's. Tegenwoordig is vierwielaandrijving de norm in veel high-performance auto's en SUV's.
- In 1983 richtte Audi Quattro GmbH op, een dochteronderneming van Audi die zich richtte op de ontwikkeling en productie van high-performance auto's en onderdelen. Quattro GmbH heeft verschillende versies van de Quattro geproduceerd, waaronder de RS2 Avant, RS4, en RS6. Deze auto's waren nog krachtiger en sneller dan de originele Quattro en werden geprezen om hun prestaties en stijl.
- In 2010 kondigde Audi aan dat ze een nieuwe Quattro zouden gaan produceren. De nieuwe Quattro zou gebaseerd zijn op de Audi A5 en zou een hybride aandrijflijn hebben met een benzinemotor en elektromotor. Helaas werd het project in 2016 geannuleerd vanwege budgettaire redenen.
- De Audi Quattro is vandaag de dag een verzamelobject geworden en is zeer gewild onder liefhebbers van klassieke auto's en rallyfans. De Quattro heeft een speciale plaats in de geschiedenis van de autosport en de auto-industrie en wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke auto's ooit geproduceerd.
- De Audi Quattro had enkele directe concurrenten in de jaren 80 en begin jaren 90, toen het model werd geproduceerd. Enkele van de belangrijkste concurrenten waren:
- Lancia Delta Integrale: Dit was een zeer succesvolle rallyauto in de jaren 80 en 90 en had ook vierwielaandrijving. De Delta Integrale had een vergelijkbaar vermogen als de Quattro en was ook populair onder rallyrijders.
- Ford Sierra RS Cosworth: De Sierra RS Cosworth was ook een populaire rallyauto en had vierwielaandrijving. Het had een vergelijkbare motor als de Quattro, maar had minder vermogen.
- BMW M3: De M3 was geen rallyauto, maar was wel een concurrent van de Quattro op de weg. Het had achterwielaandrijving en een vergelijkbaar vermogen als de Quattro, maar was lichter en wendbaarder.
- Porsche 911: De 911 was een andere concurrent op de weg. Het had ook achterwielaandrijving en was sneller en krachtiger dan de Quattro, maar had geen vierwielaandrijving.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°