Porsche 911 Turbo - 930 (1975-1989)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
Type auto: Sportwagen (S)
Productie periode: 1975-1989 Aantal geproduceerd: 21.589 Geschatte huidige waarde: €140.000 Merk: Porsche Productie locatie: Stuttgart, Duitsland |
Motor: 6 cilinder (Flat 6), 3L Turbo (1975-1977) - 3,3L Turbo (1978-1989)
Top snelheid: 245 - 260km/uur 0-100km/uur: 6,1 - 4,8 seconden Vermogen: 266 - 295pk Max koppel: 344 - 412Nm Gewicht: 1290 - 1385kg |
10 Interessante feiten over de Porsche 911 Turbo (930)
- Toen de Porsche 911 Turbo in 1975 werd gelanceerd, was het op dat moment de snelste productie auto ter wereld, de luchtgekoelde 6 cilinder - 3 liter boxer met turbo charger haalde maar liefst 246 kilometer per uur.
- Het was ook de eerste productie auto die uitgevoerd was met een turbo charger. Tot dan werden dergelijke systemen alleen gebruikt in de racerij.
- De nieuwprijs was in 1975 ongeveer 115.000 gulden (ca. 52.000 euro). Als je nu een mooi tweedehandsje wilt met niet al te veel kilometers op de teller, ben je minimaal 150.000 euro kwijt.
- Ondanks het succes was Porsche ooit van plan om het 911-programma in de jaren zeventig te beëindigen, maar door de verontwaardiging van kopers en enthousiastelingen werd hem een tweede kans gegund. En daar zullen ze bij Porsche geen spijt van hebben.
- Porsche 911 deelde enkele mechanische en cosmetische onderdelen met de VW Kever.
- Bill Gates had al in 1977 een Porsche 911 turbo en werd in datzelfde jaar gearresteerd door de politie van Albuquerque wegens illegaal straatracen met zijn Porsche 911 Turbo.
- Porsche probeerde de 911 Turbo te vervangen door een luxere en luxere 928, maar mensen bleven de 911 kopen en daarom bleef Porsche de 911 produceren en doorontwikkelen. De 911 en de 928 bleven naast elkaar bestaan.
- In 1975 verklaarde een destijds zeer gerenommeerd tijdschrift uit de auto-industrie de Porsche 911 tot de beste auto ter wereld, na hem meer dan 100.000(!) kilometer te hebben getest. Vooral vanwege de uitstekende prestaties en betrouwbaarheid kreeg het deze titel. Een zo uitgebreide test met een voor Porsche zeer goed resultaat was natuurlijk geweldig voor het imago van Porsche als Duits topmerk in de auto industrie.
- De Porsche 911 kreeg echter ook al snel de bijnaam "the widow maker", De sportwagen nodigt uit om snel te rijden en er gebeurden dan ook vrij veel ongelukken met hoge snelheid en dodelijke afloop.
- Een Porsche 911 Turbo, vooral uit de beginjaren, is meestal een heel goede investering, de waarde blijft stijgen door de jaren heen.
Nog steeds een icoon van schoonheid, kracht en snelheid
Er zijn niet veel auto merken die hun hele bestaan zo succesvol blijven als Porsche. De Duitse autofabrikant heeft een zeer rijke geschiedenis en heeft ook altijd in de schijnwerpers gestaan. Porsche is een begrip in de racewereld, maar het bedrijf verstaat ook de kunst om geweldige auto's te maken voor op de openbare weg.
Als er één auto is die iedereen ter wereld kent, is het wel de Porsche 911. Sinds zijn debuut, alweer bijna 50 jaar geleden, heeft deze auto altijd bewonderende blikken opgeleverd en veel mensen blij gemaakt.
Er zijn veel verschillende versies en uitvoeringen van de Porsche 911 in het straatbeeld verschenen, maar de 911 Turbo (930) wordt ook tegenwoordig nog gezien als het meest legendarische lid van de Porsche familie. De huidige 911 modellen zijn nog altijd gebaseerd op die eerste Porsche 911 Turbo uit de jaren zeventig.
Als er één auto is die iedereen ter wereld kent, is het wel de Porsche 911. Sinds zijn debuut, alweer bijna 50 jaar geleden, heeft deze auto altijd bewonderende blikken opgeleverd en veel mensen blij gemaakt.
Er zijn veel verschillende versies en uitvoeringen van de Porsche 911 in het straatbeeld verschenen, maar de 911 Turbo (930) wordt ook tegenwoordig nog gezien als het meest legendarische lid van de Porsche familie. De huidige 911 modellen zijn nog altijd gebaseerd op die eerste Porsche 911 Turbo uit de jaren zeventig.
In 1975 eigenlijk te goed voor zijn tijd
De zoon van de oprichter van Porsche ontwierp de 911 helemaal zelf en lanceerde hem begin jaren 60. Hoewel het verrassend genoeg meteen een hit werd onder de kopers en critici, duurde het tot 1975 voordat de tweede generatie van de Porsche 911 op de markt kwam, met codenaam 930.
Het bracht Porsche naar nieuwe hoogten van succes. De 911 Turbo bracht een nieuwe schare fans binnen, die het uiterlijk en de prestaties van deze nieuwe auto bijna adoreerden.
Porsche gebruikte de 911 Turbo in eerste instantie om de homologatie voor groep 4 rally races veilig te stellen. Dat dit een succes was is een understatement, de Porsche 911 Turbo won honderden competities in verschillende motorsportcategorieën over de hele wereld.
De Porsche 911 turbo was zo goed dat hij de andere premium producten van het bedrijf overschaduwde, zoals bijvoorbeeld de Porsche 928.
Het bracht Porsche naar nieuwe hoogten van succes. De 911 Turbo bracht een nieuwe schare fans binnen, die het uiterlijk en de prestaties van deze nieuwe auto bijna adoreerden.
Porsche gebruikte de 911 Turbo in eerste instantie om de homologatie voor groep 4 rally races veilig te stellen. Dat dit een succes was is een understatement, de Porsche 911 Turbo won honderden competities in verschillende motorsportcategorieën over de hele wereld.
De Porsche 911 turbo was zo goed dat hij de andere premium producten van het bedrijf overschaduwde, zoals bijvoorbeeld de Porsche 928.
Het toppunt van techniek
Toen de Porsche 911 Turbo werd losgelaten in de arena's van de autosportwereld, bleek al direct dat het de snelste auto was die op dat moment voor consumenten beschikbaar was. Aangedreven door een in aluminium gegoten 3.0L platte 6 luchtgekoelde turbomotor en gekoppeld aan een conventionele handgeschakelde transmissie met 4 versnellingen, produceert hij 266 pk, dat rechtstreeks naar de achterwielen wordt gevoerd.
De lichtgewicht constructie geeft hem het echte voordeel, ondanks het mindere vermogen dan zijn concurrenten van dat moment. De Porsche 911 Turbo loopt als een beest en heeft slechts 6,1 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 te halen. Als je nog verder doortrekt, kun je met de 3 liter versie (1975-1977) een top snelheid van 245 kilometer per uur halen. De latere versie kreeg een 3.3 liter motor en haalde zelfs meer dan 260 kilometer per uur.
Afgezien van de eigenzinnige motor en transmissie, heeft deze Porsche een grote achtervleugel die extra lucht stuurt naar de motorkoeling en turbo-geforceerde inductie. Daarnaast zorgt de vleugel voor extra downforce bij hoge snelheden.
De lichtgewicht constructie geeft hem het echte voordeel, ondanks het mindere vermogen dan zijn concurrenten van dat moment. De Porsche 911 Turbo loopt als een beest en heeft slechts 6,1 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 te halen. Als je nog verder doortrekt, kun je met de 3 liter versie (1975-1977) een top snelheid van 245 kilometer per uur halen. De latere versie kreeg een 3.3 liter motor en haalde zelfs meer dan 260 kilometer per uur.
Afgezien van de eigenzinnige motor en transmissie, heeft deze Porsche een grote achtervleugel die extra lucht stuurt naar de motorkoeling en turbo-geforceerde inductie. Daarnaast zorgt de vleugel voor extra downforce bij hoge snelheden.
Racen, toeren en forenzen
De binnenkant is net zo bijzonder als de buitenkant en de mechanica van de 911 Turbo. Lederen bekleding, eersteklas afwerking en panelen, kuipstoelen, een goed ingedeeld dashboard met sportieve clusters en een eigenzinnige versnellingspook.
Maar laat je niet bedriegen door een gastvrije cabine, het monster achter de achterbank maakt er in een mum van tijd een raket van.
Een tandheugelbesturing, torsiestaaf ophanging met spoelen en dempers zorgen voor een uitstekende balans tussen comfort en stabiliteit. Hoewel het extra duwtje van de turbo voor wat overstuur kan zorgen, zijn het rijgedrag en de handling zo precies dat je de auto precies hebt waar je hem hebben wilt, wanneer je maar wilt.
Porsche 911 Turbo is een van de weinige sportwagens die je na een paar kilometer rijden niet moe maakt. Het is een perfecte auto voor op het race circuit, maar ook voor een toertocht in het weekend. Maar het liefst rijd je er elke dag in, want beter dan rijden in een Porsche 911 Turbo kan het leven bijna niet worden.
Maar laat je niet bedriegen door een gastvrije cabine, het monster achter de achterbank maakt er in een mum van tijd een raket van.
Een tandheugelbesturing, torsiestaaf ophanging met spoelen en dempers zorgen voor een uitstekende balans tussen comfort en stabiliteit. Hoewel het extra duwtje van de turbo voor wat overstuur kan zorgen, zijn het rijgedrag en de handling zo precies dat je de auto precies hebt waar je hem hebben wilt, wanneer je maar wilt.
Porsche 911 Turbo is een van de weinige sportwagens die je na een paar kilometer rijden niet moe maakt. Het is een perfecte auto voor op het race circuit, maar ook voor een toertocht in het weekend. Maar het liefst rijd je er elke dag in, want beter dan rijden in een Porsche 911 Turbo kan het leven bijna niet worden.
Porsche Cadeau Ideeën
|
|
Blader door de originele 1975 brochure
Video
Gerelateerde onderwerpen
Meer Porsche in 3D, 360°
- Porsche 906
- Porsche 917
- Porsche 959
- Porsche 911 Carrera 993
- Porsche 911 Carrera 993 RS Clubsport
- Porsche 911 GT1 Strassenversion
- Porsche 911 Carrera 996
- Porsche Panamera S
- Porsche 911 GT3 RS4
- Porsche 911 Carrera S Cabriolet
- Porsche 918 Spyder
- Porsche 911 Turbo-S 991.2
- Porsche Cayman GT4
- Porsche 911 992
- Porsche Taycan Turbo S
- Porsche Macan Turbo