BMW M3 Coupé E30 (1986-1991)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de BMW M3 E30
- De BMW M3 is meer waard geworden dan de nieuwprijs. Had je destijds een exemplaar gekocht, dan was je omgerekend zo'n 47.000 euro kwijt geweest. Tegenwoordig ben je eigenaar van een M3 in goede staat voor ongeveer 70.000 euro. De M3 werd per jaar dus 700 euro meer waard.
- Het is de meest gewilde klassieker ter wereld. En dat is niet zo vreemd want de M3 is een iconische auto en voor een gemiddelde autoverzamelaar een must-have die relatief weinig kost in verhouding met de klassiekers van andere topmerken.
- De M3 was de eerste "betaalbare" circuit wagen van BMW. Racen op een circuit werd nu ook mogelijk voor mensen met gewoon een goed betaalde baan en race talenten die een sponsor konden vinden.
- Meer dan 1400 officiële overwinningen van groep A circuit races heeft de BMW M3 E30 op z'n naam staan. Het is daarmee de meest succesvolle auto ooit waarmee je (ook) op de openbare weg mag rijden.
- De BMW M3 is een racewagen die (noodgedwongen) ook de eigenschappen van een personenauto moest hebben. Het ontwerpproces was daarom ook andersom. In plaats van een personenauto verbeteren tot het een race auto is, werd een race auto omgebouwd tot hij ook op de openbare weg mocht verschijnen.
- Eigenlijk is alleen de motorkap hetzelfde als de 3-Serie. De rest van de onderdelen zijn allemaal verbeterde en duurdere versies.
- De enige reden voor het bestaan van de BMW is het verlangen van BMW om een speler van belang te worden in de Groep A-races. Dit om het imago van BMW op te krikken wat betreft sportwagens. BMW was destijds vooral bekend om hun luxe en betrouwbare auto's in het duurdere segment. Ze stonden niet echt bekend om hun grote overwinningen op het race circuit.
- Het was een homologatie project. Om deel te nemen aan deze Groep A races moest BMW met een serie-productie auto komen met een minimale productie van 5000 exemplaren.
- Toch heeft het management van BMW twijfels gehad over het project toen bleek dat de M3 anderhalf keer zo duur zou moeten worden dan een "gewoon" exemplaar uit de 3-Serie. Er waren minimaal 5.000 verkopen nodig en er bestond twijfel of dit aantal wel gehaald zou worden met een dergelijke prijs.
- Uiteindelijk zijn er in totaal 17.790 BMW M3 E30's geproduceerd. Het was daarmee niet alleen op sportief gebied een groot succes, ook qua circuit auto verkopen stonden andere fabrikanten in de schaduw van deze BMW.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren tachtig
[object Object]