Porsche 959 (1986-1993)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
Type auto: Sportwagen (S)
Productie periode: 1986-1993 Aantal geproduceerd: 337 Geschatte huidige waarde: €1.000.000 Merk: Porsche Productie locatie: Stuttgart, Duitsland |
Motor: 6 cilinder boxer - 2.8L Twin turbo
Top snelheid: 300km/uur 0-100km/uur: 3,6 seconden Vermogen: 450pk Max koppel: 502Nm Gewicht: 1450kg |
10 Interessante feiten over de Porsche 959
- De Porsche 959 is een sportwagen uit de jaren 80 die door Porsche werd ontwikkeld als groep B rally auto en later als straatversie. Het model was toen een van de meest geavanceerde en snelle straatwagens ter wereld.
- De Porsche 959 werd in 1983 onthuld als een groep B rally auto met de bedoeling om deel te nemen aan de FIA World Rally Championship. Het model werd echter nooit gehomologeerd voor de rally competitie. In 1986 werd de 959 als straatversie gelanceerd. Slechts 337 exemplaren waren geproduceerd toen de productie in 1993 stopte.
- De Porsche 959 is uitgerust met een 2.8 liter flat-six motor die 450pk levert en 502Nm maximaal koppel. Het model is voorzien van een 6-traps handgeschakelde transmissie en een vierwielaandrijving systeem. De topsnelheid bedraagt 300km/u en de sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,6 seconden.
- De Porsche 959 is een uiterst snelle en precieze auto. Het model is bijzonder stabiel en heeft een uitstekende wegligging. Het vierwiel aandrijfsysteem zorgt voor een geweldige grip en tractie.
- De Porsche 959 heeft een uniek en (voor die tijd) futuristisch design. Hij is voorzien van vele aerodynamische elementen zoals een actieve luchtvering, een achterspoiler en luchtinlaten voor de koeling van de remmen.
- De Porsche 959 was een van de eerste straatwagens met een vierwiel aandrijfsysteem. Het was ook een van de eerste auto's met een actieve luchtvering en een adaptieve achterspoiler. Bovendien was de Porsche 959 een van de eerste auto's met een geavanceerd ABS-systeem.
- De Porsche 959 had weinig concurrentie toen hij werd gelanceerd. De 959 was namelijk duurder en geavanceerder dan de meeste andere supercars van de tijd. Toch wordt de Porsche 959 vaak vergeleken met andere iconische supercars uit de jaren 80 zoals de Ferrari F40 en de Lamborghini Countach.
- Hoewel de Porsche 959 nooit officieel werd ingezet in rallywedstrijden, namen enkele particulieren het model wel mee naar rally's en andere races. De Porsche 959 heeft enkele overwinningen behaald in de Parijs-Dakar rally en andere off-road races.
- De Porsche 959 heeft een enorme verzamelwaarde en wordt beschouwd als een van de meest iconische supercars uit de jaren 80. Het model wordt vaak gepresenteerd op prestigieuze veilingen en de prijzen blijven gestaag stijgen.
- Onder eigenaren van de Porsche 959 zijn ook enkele beroemdheden, zoals Pink Floyd drummer Nick Mason, voormalig Top Gear presentator Jeremy Clarkson enFormule 1 coureur Ayrton Senna.
|
|
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - Ferrari, Porsche, Lamborghini: een vergelijking van 3 auto iconen
- Artikel - De auto industrie in de jaren tachtig
Meer Porsche in 3D, 360°
- Porsche 906
- Porsche 917
- Porsche 911 Turbo 930
- Porsche 911 Carrera 993
- Porsche 911 Carrera 993 RS Clubsport
- Porsche 911 GT1 Strassenversion
- Porsche 911 Carrera 996
- Porsche Panamera S
- Porsche 911 GT3 RS4
- Porsche 911 Carrera S Cabriolet
- Porsche 918 Spyder
- Porsche 911 Turbo-S 991.2
- Porsche Cayman GT4
- Porsche 911 992
- Porsche Taycan Turbo S
- Porsche Macan Turbo