Porsche 906 (1966)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Racewagen straat legaal
Productie periode: 1966 Aantal geproduceerd: 65 Geschatte huidige waarde: €1.700.000 Merk: Porsche Productie locatie: Stuttgart, Duitsland |
Motor: 6 cilinder boxer - 2.0L
Top snelheid: 270km/uur 0-100km/uur: 4,5 seconden Vermogen: 210pk Max koppel: 206Nm Gewicht: 580kg |
10 Interessante feiten over de Porsche 906
- De Porsche 906 werd in 1966 gepresenteerd als opvolger van de Porsche 904. Het was de eerste sportwagen van Porsche met een volwaardige rolkooiconstructie, wat het mogelijk maakte om de auto te laten deelnemen aan races waarbij een rolkooi verplicht was.
- De Porsche 906 Carrera 6 was voorzien van een 2.0 liter zescilinder motor die 210pk leverde. De auto had een topsnelheid van 270km/uur en was uitgevoerd met een vijfversnellingsbak.
- De Porsche 906 was een zeer succesvolle racer. In 1966 won het de 24 uur van Le Mans in de "Prototype" categorie, en de auto behaalde meerdere race overwinningen in de jaren daarna. De 906 presteerde ook goed op andere circuits, zoals de Targa Florio en de Nürburgring.
- Het ontwerp van de Porsche 906 was zeer functioneel, met name gericht op aerodynamica en gewichtsbesparing. De auto was voorzien van een laag profiel en een lange neus, wat bijdroeg aan de goede stabiliteit op hoge snelheid. Ook de achterkant van de auto was vormgegeven om de luchtweerstand te verminderen.
- Het interieur van de Porsche 906 was zeer eenvoudig, met als enige doel het wegen van de bestuurder en navigator zo laag mogelijk te houden. Er was geen ruimte voor comfortabele zaken zoals airconditioning of een radio, en het dashboard was beperkt tot de noodzakelijkste instrumenten.
- Het exterieur van de Porsche 906 was zeer opvallend, met name door de lange neus en het laag profiel. De auto had ook een lange achterkant, wat bijdroeg aan de stabiliteit op hoge snelheid. Verder was de Porsche 906 voorzien van kenmerkende Porsche-details, zoals de "hump" achter de voorruit en de vier ronde koplampen.
- De Porsche 906 werd in 1966 gebouwd, met een totale productie van slechts 65 exemplaren. Dit maakt het tot een zeer zeldzame en exclusieve auto.
- De prijs van de Porsche 906 was destijds zeer hoog, wat het ook toen al tot een auto voor de elite maakte. De auto is tegenwoordig zeer waardevol en kan een prijs van enkele miljoenen euro's opleveren op de klassieke autoveilingen.
- Veel van de overgebleven Porsche 906's worden tegenwoordig gebruikt als klassieke racewagens op historische race-evenementen. Sommige eigenaren laten de auto's restaureren tot hun oorspronkelijke staat, terwijl anderen ze tunen en gebruiken om aan moderne race-evenementen deel te nemen.
- De Porsche 906 is een zeer bijzondere en exclusieve sportwagen, die zich heeft bewezen als zeer succesvol op het raceparcours. Het is een waardevolle auto voor verzamelaars en liefhebbers van klassieke racewagens.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig
- Artikel - Ferrari, Porsche, Lamborghini: een vergelijking van 3 auto iconen
Meer Porsche in 3D, 360°
- Porsche 917
- Porsche 911 Turbo 930
- Porsche 959
- Porsche 911 Carrera 993
- Porsche 911 Carrera 993 RS Clubsport
- Porsche 911 GT1 Strassenversion
- Porsche 911 Carrera 996
- Porsche Panamera S
- Porsche 911 GT3 RS4
- Porsche 911 Carrera S Cabriolet
- Porsche 918 Spyder
- Porsche 911 Turbo-S 991.2
- Porsche Cayman GT4
- Porsche 911 992
- Porsche Taycan Turbo S
- Porsche Macan Turbo