Porsche 917 (1969-1973)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Racewagen
Productie periode: 1969-1973 Aantal geproduceerd: 37 Geschatte huidige waarde: €15.000.000 Merk: Porsche Productie locatie: Stuttgart, Duitsland |
Motor: 12 cilinder (Flat 12), 4.5L - 4.9L - 5.0L
Top snelheid: 350km/uur 0-100km/uur: 2,7 seconden Vermogen: 630pk Max koppel: 589Nm Gewicht: 820kg |
10 Interessante feiten over de Porsche 917
- De Porsche 917 is een raceauto die werd ontwikkeld door Porsche AG. Het model werd gebouwd tussen 1969 en 1973 en was een van de meest iconische raceauto's uit de jaren '70. De 917 was ontworpen om deel te nemen aan de LMP (Le Mans Prototype)-categorie in de endurance races, met de 24 uur van Le Mans als hoogtepunt.
- Het ontwerp van de 917 werd verzorgd door Porsche-ingenieur Hans Mezger. Hij kreeg de opdracht om een raceauto te ontwikkelen die sneller was dan de concurrentie en tegelijkertijd betrouwbaar genoeg was om 24 uur lang te racen. Mezger ontwikkelde een krachtige flat-12-motor met een standaard vermogen van meer dan 500 pk. De carrosserie was aerodynamisch ontworpen en werd gemaakt van licht en sterk materiaal, zoals koolstofvezel en magnesium.
- De Porsche 917 was uitgerust met een 4.5 liter, 4.9 liter of 5.0 liter flat-12-motor die tot meer dan 600 pk kon worden opgevoerd. Het gewicht van de auto bedroeg slechts 820 kg, wat resulteerde in een verbluffend vermogen-gewichtsverhouding. De auto had een topsnelheid van meer dan 350 km/u en was een van de snelste raceauto's uit de jaren '70.
- De Porsche 917 maakte zijn debuut in de endurance races in 1969. Hoewel de auto snel was, was hij nog niet betrouwbaar genoeg om de 24 uur van Le Mans te winnen. Porsche bleef het model verbeteren en in 1970 won de 917 de prestigieuze race voor de eerste keer.
- In 1971 won de Porsche 917 opnieuw de 24 uur van Le Mans. De auto domineerde de endurance races en werd bekend als een van de meest succesvolle raceauto's aller tijden. De auto's werden bestuurd door beroemde coureurs, zoals Jo Siffert, Brian Redman en Pedro Rodriguez.
- Na de twee overwinningen op Le Mans, ging Porsche verder met het verbeteren van de 917. Het bedrijf ontwikkelde nieuwe versies van de auto, zoals de 917/10 en 917/30, die nog sneller en krachtiger waren. Deze versies domineerden de Can-Am-serie en werden beschouwd als de ultieme raceauto's uit de jaren '70.
- De Porsche 917 was ook succesvol in de Can-Am-serie, een van de meest prestigieuze raceklasse uit de jaren '70. De 917/10 en 917/30 domineerden de serie en maakten Porsche nog bekender bij het grote publiek.
- De 917/10 en 917/30 werden beschouwd als de ultieme versies van de Porsche 917. Deze auto's waren nog sneller en krachtiger dan hun voorgangers en domineerden de Can-Am-serie. De 917/30 had een vermogen van meer dan 1.000 pk, wat resulteerde in een ongeëvenaard prestatievermogen.
- In 1973 werd de Porsche 917 uit de competitie genomen, omdat de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) de regels voor endurance races veranderde. Hierdoor was de auto niet meer toegelaten in deze races en verdween het model uit de competitie. Hoewel de Porsche 917 niet meer op de racetrack te zien was, bleef het model een populair verzamelstuk onder liefhebbers van klassieke raceauto's. Veel exemplaren werden gerestaureerd en gebruikt voor historische races.
- Vandaag de dag wordt de Porsche 917 beschouwd als een icoon uit de racewereld en een verzamelstuk onder liefhebbers van klassieke auto's. Een aantal exemplaren zijn gerestaureerd en blijven deel uitmaken van privéverzamelingen. De auto blijft een van de meest gewilde modellen onder verzamelaars en wordt nog steeds beschouwd als een technisch meesterwerk.
|
|
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig
- Artikel - Ferrari, Porsche, Lamborghini: een vergelijking van 3 auto iconen
Meer Porsche in 3D, 360°
- Porsche 906
- Porsche 911 Turbo 930
- Porsche 959
- Porsche 911 Carrera 993
- Porsche 911 Carrera 993 RS Clubsport
- Porsche 911 GT1 Strassenversion
- Porsche 911 Carrera 996
- Porsche Panamera S
- Porsche 911 GT3 RS4
- Porsche 911 Carrera S Cabriolet
- Porsche 918 Spyder
- Porsche 911 Turbo-S 991.2
- Porsche Cayman GT4
- Porsche 911 992
- Porsche Taycan Turbo S
- Porsche Macan Turbo