Porsche 918 Spyder (2013-2015)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Hyper car (S)
Productie periode: 2013-2015 Aantal geproduceerd: 918 Geschatte huidige waarde: €1.500.000 Merk: Porsche Productie locatie: Stuttgart, Duitsland |
Motor: V8, 4593cc + 2 elektromotoren
Top snelheid: 345km/uur 0-100km/uur: 2,5 seconden Vermogen: 887pk Max koppel: 1275Nm Gewicht: 1700kg |
10 Interessante feiten over de Porsche 918 Spyder
- 918 Spyder is pas de tweede plug-in hybride Porsche, na de Panamera S E hybride.
- De achterste motor is ondersteboven geïnstalleerd omdat de motor te laag is geïnstalleerd en de ruimte nog compacter wordt beheerd.
- De 918 kan zijn batterijen opladen met slechts 2 liter brandstof.
- Zelfs als een hypercar en met 875pk, komt hij in aanmerking voor belastingvermindering, dankzij zijn geweldige CO2-uitstoot van slechts 72g/km en een brandstofverbruik 1:32.
- De Porsche 918 behoort tot de top 5 van snelste auto's die over de Nürburgring gereden hebben.
- Met een volle tank zou een 918 Spyder je 650 km kunnen vervoeren zonder onderweg te hoeven tanken.
- De airconditioning en verwarming zijn elektrisch, de accessoires van de motor worden door een krukas aangedreven en de meeste andere onderdelen zijn elektronisch in plaats van hydraulisch.
- Er hoeven geen riemen te worden gewisseld op de 918 Spyder. Door de afwezigheid van riemen, spanners en bijbehorende stroom afnemende hardware, is het een van de minst slijtende en meest onderhoudsvriendelijke prestatie auto's die er zijn.
- Er is als extra optie een snel-oplader verkrijgbaar die in slechts 30 minuten 20KW injecteert in de accu.
- Met een aanschafprijs van €845.000 was het de duurste Porsche productie auto ooit.
Uniek en hybride
Al decennia lang is de 911 hét gezicht van Porsche en het ook uitstekende imago van Porsche is voor een groot deel te danken aan de 911. Maar ook voor sportwagens geldt dat de emissies omlaag zullen moeten. In 2013 wilde Porsche met de 918 Spyder laten zien wat het in z'n mars had qua hybride aandrijftechniek voor super cars.
In totaal zouden er 918 exemplaren geproduceerd worden. De productie begon in december 2013 en in december 2014 waren ze allemaal verkocht. In juni 2015 was de productie al geheel afgerond. De aanschafprijs was destijds €845.000 en Porsche haalde met dit ambitieuze project dus een dikke 775 miljoen Euro aan omzet binnen. Was je toen een van de gelukkigen die een exemplaar aan kon schaffen, dan heb je een goede investering gedaan want je betaalt nog geen 10 jaar later bijna het dubbele van dat bedrag voor een goed exemplaar.
De Porsche 918 Spyder is dan ook niet zomaar een sportwagen, hij was voorzien van verbluffende technologieën en hoogwaardige apparatuur. Qua acceleratie konden zelfs de veel duurdere hyper cars zoals de McLaren P1 en de Ferrari Laferrari niet aan 918 spyder tippen. In 2,8 seconden ga je van stilstand naar 100 kilometer per uur. Ook qua vormgeving en uitstraling deed deze auto niet onder voor zijn concurrenten, Porsche liet hiermee duidelijk zijn spierballen zien.
Hoewel de productie beperkt was en de 918 Spyder over hyperprestaties beschikte, bleef hij verder vrij sober met een uitstekende zuinigheid. De Porsche 918 Spyder bereidde de weg naar nieuwe tradities en innovaties bij Porsche.
In totaal zouden er 918 exemplaren geproduceerd worden. De productie begon in december 2013 en in december 2014 waren ze allemaal verkocht. In juni 2015 was de productie al geheel afgerond. De aanschafprijs was destijds €845.000 en Porsche haalde met dit ambitieuze project dus een dikke 775 miljoen Euro aan omzet binnen. Was je toen een van de gelukkigen die een exemplaar aan kon schaffen, dan heb je een goede investering gedaan want je betaalt nog geen 10 jaar later bijna het dubbele van dat bedrag voor een goed exemplaar.
De Porsche 918 Spyder is dan ook niet zomaar een sportwagen, hij was voorzien van verbluffende technologieën en hoogwaardige apparatuur. Qua acceleratie konden zelfs de veel duurdere hyper cars zoals de McLaren P1 en de Ferrari Laferrari niet aan 918 spyder tippen. In 2,8 seconden ga je van stilstand naar 100 kilometer per uur. Ook qua vormgeving en uitstraling deed deze auto niet onder voor zijn concurrenten, Porsche liet hiermee duidelijk zijn spierballen zien.
Hoewel de productie beperkt was en de 918 Spyder over hyperprestaties beschikte, bleef hij verder vrij sober met een uitstekende zuinigheid. De Porsche 918 Spyder bereidde de weg naar nieuwe tradities en innovaties bij Porsche.
Groen als speerpunt, snelheid als uitgangspunt
Porsche lanceerde de 918 Spyder als een speciale hypercar, een plug-in-voertuig dat groen is voor het milieu en indien nodig in Hulk verandert op het circuit.
De Porsche 918 Spyder is een targa top auto met vlinderdeuren, die de bestuurder en liefhebbers met een verbluffende eerste indruk verwelkomt.
Achter de stoelen zit een atmosferische 4.6L V8-motor die 599 pk produceert en in combinatie met twee elektromotoren een totaal van 875 pk en een verbluffend koppel van 1275Nm levert. Twee motoren op elke as, aangedreven door een 7 kWh Li-ion-batterij, elimineren elke vertraging in de acceleratie en lancering, terwijl ze een (destijds) uitstekende volledig elektrische actieradius van 35 kilometer bieden.
Gekoppeld aan de achtermotor en de machtige motor is een in-house Porsche PDK automatische transmissie met dubbele koppeling die sneller schakelt dan je met je ogen kunt knipperen.
De auto heeft 5 rijmodi, variërend van een sobere "E-Electric" tot een "mildly potent Race", en de "all-out Hot Lap" om met ongeëvenaarde snelheid en acceleratie over het asfalt te scheuren. De race machine kan in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 en in 4,8 seconden 200 km/u. Hij heeft een topsnelheid van 345km/uur en kan dat doen zonder dat je het idee hebt dat hij zich in het zweet werkt.
De Porsche 918 Spyder is een targa top auto met vlinderdeuren, die de bestuurder en liefhebbers met een verbluffende eerste indruk verwelkomt.
Achter de stoelen zit een atmosferische 4.6L V8-motor die 599 pk produceert en in combinatie met twee elektromotoren een totaal van 875 pk en een verbluffend koppel van 1275Nm levert. Twee motoren op elke as, aangedreven door een 7 kWh Li-ion-batterij, elimineren elke vertraging in de acceleratie en lancering, terwijl ze een (destijds) uitstekende volledig elektrische actieradius van 35 kilometer bieden.
Gekoppeld aan de achtermotor en de machtige motor is een in-house Porsche PDK automatische transmissie met dubbele koppeling die sneller schakelt dan je met je ogen kunt knipperen.
De auto heeft 5 rijmodi, variërend van een sobere "E-Electric" tot een "mildly potent Race", en de "all-out Hot Lap" om met ongeëvenaarde snelheid en acceleratie over het asfalt te scheuren. De race machine kan in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 en in 4,8 seconden 200 km/u. Hij heeft een topsnelheid van 345km/uur en kan dat doen zonder dat je het idee hebt dat hij zich in het zweet werkt.
Actieve rijdynamiek
De Porsche 918 Spyder is veel meer dan een sportwagen met een ultiem koppel en verbluffende prestaties. Het is de manier waarop deze auto is gebouwd en uitgerust dat hem zo goed maakt. De 918 Spyder heeft een monocoque chassis van CFRP (koolstofvezel versterkt kunststof) uit één schaal, waarin de motorbehuizing is geïntegreerd voor gewichtsvermindering en een zo compact mogelijke plaatsing.
De 918 Spyder heeft actieve aerodynamica, dankzij een elektronisch gestuurde achtervleugel, bodemkleppen en adaptieve ventilatieopeningen die reageren op snelheid en gas.
De achterste elektromotor is geïntegreerd in de transmissie, terwijl de voorste onafhankelijk is en bij hoge snelheden ontkoppelt om er een achterwiel aangedreven machine van te maken.
De 918 Spyder is verder uitgerust met een voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multilink-ophanging achteraan met een complexe adaptieve elektromechanische individuele achterwiel besturing.
De ophanging is ook verbeterd met mooie extra's, zoals de elektronisch geregelde gasgevulde double-tube schokdempers en het Porsche Active Suspension Management. Bij het nemen van krappe bochten en bij extra snel accelereren brengen de vering en besturing de auto precies waar de bestuurder hem wil hebben en wordt alle voelbare feedback van het asfalt naar de handpalmen van de bestuurder gestuurd.
De 918 Spyder heeft actieve aerodynamica, dankzij een elektronisch gestuurde achtervleugel, bodemkleppen en adaptieve ventilatieopeningen die reageren op snelheid en gas.
De achterste elektromotor is geïntegreerd in de transmissie, terwijl de voorste onafhankelijk is en bij hoge snelheden ontkoppelt om er een achterwiel aangedreven machine van te maken.
De 918 Spyder is verder uitgerust met een voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multilink-ophanging achteraan met een complexe adaptieve elektromechanische individuele achterwiel besturing.
De ophanging is ook verbeterd met mooie extra's, zoals de elektronisch geregelde gasgevulde double-tube schokdempers en het Porsche Active Suspension Management. Bij het nemen van krappe bochten en bij extra snel accelereren brengen de vering en besturing de auto precies waar de bestuurder hem wil hebben en wordt alle voelbare feedback van het asfalt naar de handpalmen van de bestuurder gestuurd.
Porsche Cadeau Ideeën
|
|
Blader door de originele Porsche 918 Spyder brochure
Video
Gerelateerde onderwerpen
Meer Porsche in 3D, 360°
- Porsche 906
- Porsche 917
- Porsche 911 Turbo 930
- Porsche 959
- Porsche 911 Carrera 993
- Porsche 911 Carrera 993 RS Clubsport
- Porsche 911 GT1 Strassenversion
- Porsche 911 Carrera 996
- Porsche Panamera S
- Porsche 911 GT3 RS4
- Porsche 911 Carrera S Cabriolet
- Porsche Cayman GT4
- Porsche 911 Turbo-S 991.2
- Porsche 911 992
- Porsche Taycan Turbo S
- Porsche Macan Turbo