Ferrari 250 TestaRossa (1957-1961)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Race auto
Productie periode: 1957-1961 Aantal geproduceerd: 33 Geschatte huidige waarde: €15.000.000 Merk: Ferrari Productie locatie: Maranello, Italië |
Motor: V12 - 2.9L Atmosferisch
Top snelheid: 270km/uur 0-100km/uur: 4 seconden Vermogen: 295pk Max koppel: 300Nm Gewicht: 800kg |
20 Interessante feiten over de Ferrari 250 TestaRossa
- De Ferrari 250 Testa Rossa (TR) was een sportwagen die werd gebouwd door Ferrari tussen 1957 en 1962.
- De 250 TR werd ontwikkeld als een raceauto en werd gebruikt in verschillende internationale sportwagenraces, waaronder de 24 Uur van Le Mans.
- De naam Testa Rossa betekent "rood hoofd" in het Italiaans en verwijst naar de rode kleur van de cilinderkop van de motor.
- De 250 TR was uitgerust met een 2.9 liter V12-motor die tot 295 pk kon produceren.
- De 250 TR won drie keer de 24 Uur van Le Mans, in 1958, 1960 en 1961.
- De 250 TR won ook de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring in 1958 en de 1000 km van Buenos Aires in 1958 en 1959.
- Er zijn slechts 33 exemplaren van de 250 TR gebouwd, de auto is dan ook een waardevol verzamelobject voor de superrijken.
- De duurste 250 Testarossa die op een veiling werd verkocht, bracht 39 miljoen dollar op.
- De 250 TR werd beschouwd als een van de meest succesvolle raceauto's van de jaren 1950 en 1960.
- De Ferrari 250 TR was ook de eerste Ferrari die een kunststof carrosserie had, wat voor het eerst werd gebruikt in de raceauto-industrie.
- De 250 TestaRossa was ook de eerste Ferrari met een volledig gesloten carrosserie, wat betekende dat de auto niet langer open was aan de zijkanten.
- Het was een van de eerste auto's van Ferrari die volledig op de racebaan werd getest voordat hij op de markt werd gebracht.
- De 250 TR was ook de eerste Ferrari die volledig werd gebouwd in de fabriek in Maranello, Italië.
- Het was de eerste Ferrari die werd uitgerust met een vierversnellingsbak.
- De 250 TR had een, voor die tijd, uniek remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen.
- De Ferrari 250 Testa Rossa was de eerste Ferrari die werd uitgerust met een koolstoffiber monocoque, wat resulteerde in een verbeterde stijfheid en gewichtsvermindering.
- De 250 Testarossa werd gelanceerd om te voldoen aan de nieuwe homologatieregels, die vereisten dat motoren werden beperkt tot een capaciteit van 3,0 liter.
- Het was de eerste Ferrari die werd uitgerust met een geheel verstelbaar ophangsysteem, stuursysteem en remsysteem. Ook de versnellingsbak kon worden ingesteld naar de wensen van de coureur.
- De 250TR was de eerste Ferrari met spiraalvormige klepveren met dubbele spiraal in een nieuw ontwikkelde motor.
- Het voertuig met chassisnummer 0704 Ferrari 250 TR heeft bijna 30 jaar in het Henry Ford Museum gestaan, voordat het op een veiling werd verkocht.
De ontstaansgeschiedenis van de Ferrari 250 Testa Rossa
In het midden van de jaren 1950 was Ferrari op zoek naar een nieuw model om te racen in de internationale sportwagenraces. Ze ontwikkelden de Ferrari 250 Testa Rossa, oftewel de "rode hoofd" in het Italiaans. De naam verwees naar de rode kleur van de cilinderkop van de motor. De 250 TR werd uitgerust met een 3.0 liter V12-motor die tot 290 pk kon produceren. Het was de eerste Ferrari met een kunststof carrosserie en de eerste met een volledig gesloten carrosserie. De auto werd volledig op de racebaan getest voordat hij op de markt werd gebracht en werd volledig gebouwd in de fabriek in Maranello, Italië.
Een succesvolle carrière
De 250 Testa Rossa was een van de meest succesvolle raceauto's van de jaren 1950 en 1960. Hij won de 24 Uur van Le Mans drie keer, in 1958, 1960 en 1961, en ook de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring in 1958 en de 1000 km van Buenos Aires in 1958 en 1959. De 250 TR had ook een uniek remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen en was de eerste Ferrari om te worden uitgerust met een koolstoffiber monocoque, wat resulteerde in een verbeterde stijfheid en gewichtsvermindering. Het ophangsysteem, stuursysteem en remsysteem waren ook volledig instelbaar, evenals de vierversnellingsbak.
Een zeer beperkte productie
Hoewel de 250 Testa Rossa een van de meest succesvolle raceauto's was, werden er slechts 33 exemplaren gebouwd. Dit maakte de auto zeer zeldzaam en begeerlijk voor verzamelaars en liefhebbers van sportwagens. De hoge prijs en beperkte productie maakten de 250 TR ook exclusief voor de rijken en machtigen van de wereld.
Boordevol interessante technologieën
Toen de Ferrari 250TR in de jaren 1950 werd ontwikkeld, zat hij vol met nieuwe technologieën en ontwerpkenmerken die nooit eerder waren gezien in de automobielindustrie.
Een van de grootste innovaties van de 250 TR was de kunststof carrosserie. Dit was de eerste keer dat een raceauto werd gemaakt van dit materiaal, wat betekende dat het lichter en stijver was dan de traditionele metaalcarrosserieën. Dit gaf de auto een grotere snelheid en beter hanteerbaarheid op de racebaan.
De 250 TR was ook de eerste Ferrari met een volledig gesloten carrosserie, wat betekende dat de auto niet langer open was aan de zijkanten. Dit was een grote stap vooruit in de veiligheid van de coureurs, aangezien ze niet langer blootgesteld waren aan de elementen tijdens het rijden.
Een andere innovatie van de 250 TR was het remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen. Dit was een enorme verbetering ten opzichte van de traditionele trommelremmen en bood betere remprestaties en meer controle voor de coureurs.
Tenslotte was de 250 TR de eerste Ferrari om te worden uitgerust met volledig instelbare systemen, zoals het ophangsysteem, stuursysteem, remsysteem en versnellingsbak. Dit gaf de coureurs de mogelijkheid om de auto aan te passen aan de specifieke behoeften van de racebaan en het weer.
Met al deze innovaties was het duidelijk dat de Ferrari 250 Testa Rossa een van de meest vooruitstrevende en indrukwekkende raceauto's ooit gemaakt was. Hij blijft een icoon van de historie van Ferrari en zal altijd bewonderd worden door liefhebbers van sportwagens over de hele wereld.
Zeer waardevol als verzamelobject
Tegenwoordig is de Ferrari 250 Testa Rossa een van de meest waardevolle en begeerde sportwagens ter wereld. De exemplaren die nog bestaan, zijn zeer zeldzaam en kostbaar. Ze worden vaak op veilingen verkocht voor miljoenen dollars en zijn een van de meest waardevolle collectibles in de automobielindustrie. De 250 TR blijft ook een icoon van de historie van Ferrari en wordt nog steeds gezien als een van de meest indrukwekkende raceauto's ooit gemaakt.
Hoewel de 250 Testa Rossa nu al meer dan 60 jaar oud is, blijft de auto verbazen met zijn unieke design, krachtige motor en indrukwekkende prestaties op de racebaan.
In het midden van de jaren 1950 was Ferrari op zoek naar een nieuw model om te racen in de internationale sportwagenraces. Ze ontwikkelden de Ferrari 250 Testa Rossa, oftewel de "rode hoofd" in het Italiaans. De naam verwees naar de rode kleur van de cilinderkop van de motor. De 250 TR werd uitgerust met een 3.0 liter V12-motor die tot 290 pk kon produceren. Het was de eerste Ferrari met een kunststof carrosserie en de eerste met een volledig gesloten carrosserie. De auto werd volledig op de racebaan getest voordat hij op de markt werd gebracht en werd volledig gebouwd in de fabriek in Maranello, Italië.
Een succesvolle carrière
De 250 Testa Rossa was een van de meest succesvolle raceauto's van de jaren 1950 en 1960. Hij won de 24 Uur van Le Mans drie keer, in 1958, 1960 en 1961, en ook de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring in 1958 en de 1000 km van Buenos Aires in 1958 en 1959. De 250 TR had ook een uniek remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen en was de eerste Ferrari om te worden uitgerust met een koolstoffiber monocoque, wat resulteerde in een verbeterde stijfheid en gewichtsvermindering. Het ophangsysteem, stuursysteem en remsysteem waren ook volledig instelbaar, evenals de vierversnellingsbak.
Een zeer beperkte productie
Hoewel de 250 Testa Rossa een van de meest succesvolle raceauto's was, werden er slechts 33 exemplaren gebouwd. Dit maakte de auto zeer zeldzaam en begeerlijk voor verzamelaars en liefhebbers van sportwagens. De hoge prijs en beperkte productie maakten de 250 TR ook exclusief voor de rijken en machtigen van de wereld.
Boordevol interessante technologieën
Toen de Ferrari 250TR in de jaren 1950 werd ontwikkeld, zat hij vol met nieuwe technologieën en ontwerpkenmerken die nooit eerder waren gezien in de automobielindustrie.
Een van de grootste innovaties van de 250 TR was de kunststof carrosserie. Dit was de eerste keer dat een raceauto werd gemaakt van dit materiaal, wat betekende dat het lichter en stijver was dan de traditionele metaalcarrosserieën. Dit gaf de auto een grotere snelheid en beter hanteerbaarheid op de racebaan.
De 250 TR was ook de eerste Ferrari met een volledig gesloten carrosserie, wat betekende dat de auto niet langer open was aan de zijkanten. Dit was een grote stap vooruit in de veiligheid van de coureurs, aangezien ze niet langer blootgesteld waren aan de elementen tijdens het rijden.
Een andere innovatie van de 250 TR was het remsysteem met schijfremmen op alle vier de wielen. Dit was een enorme verbetering ten opzichte van de traditionele trommelremmen en bood betere remprestaties en meer controle voor de coureurs.
Tenslotte was de 250 TR de eerste Ferrari om te worden uitgerust met volledig instelbare systemen, zoals het ophangsysteem, stuursysteem, remsysteem en versnellingsbak. Dit gaf de coureurs de mogelijkheid om de auto aan te passen aan de specifieke behoeften van de racebaan en het weer.
Met al deze innovaties was het duidelijk dat de Ferrari 250 Testa Rossa een van de meest vooruitstrevende en indrukwekkende raceauto's ooit gemaakt was. Hij blijft een icoon van de historie van Ferrari en zal altijd bewonderd worden door liefhebbers van sportwagens over de hele wereld.
Zeer waardevol als verzamelobject
Tegenwoordig is de Ferrari 250 Testa Rossa een van de meest waardevolle en begeerde sportwagens ter wereld. De exemplaren die nog bestaan, zijn zeer zeldzaam en kostbaar. Ze worden vaak op veilingen verkocht voor miljoenen dollars en zijn een van de meest waardevolle collectibles in de automobielindustrie. De 250 TR blijft ook een icoon van de historie van Ferrari en wordt nog steeds gezien als een van de meest indrukwekkende raceauto's ooit gemaakt.
Hoewel de 250 Testa Rossa nu al meer dan 60 jaar oud is, blijft de auto verbazen met zijn unieke design, krachtige motor en indrukwekkende prestaties op de racebaan.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren vijftig
- Artikel - Ferrari, Porsche, Lamborghini: een vergelijking van 3 auto iconen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 308 GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari Laferrari
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari SF90 Stradale
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma
- Ferrari Daytona SP3