Ferrari SF90 Stradale (2019-heden)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Ferrari SF90 Stradale rood
|
Ferrari SF90 Stradale geel
|
Specificaties
Type auto: Sport auto
Productie periode: 2019-heden Aantal geproduceerd: nog in productie Geschatte huidige waarde: €253.000 (basisprijs nieuw) Merk: Ferrari Productie locatie: Maranello, Italië |
Motor: Hybride V8 - 3.9L Twin Turbo + 3 Elektromotoren
Top snelheid: 340km/uur 0-100km/uur: 2,5 seconden Vermogen: 985pk Max koppel: 770Nm Gewicht: 1600kg |
|
|
10 Interessante feiten over de Ferrari SF90 Stradale
- In 1926 werd het raceteam Scuderia Ferrari opgericht, en met SF90 wordt bedoeld: Scuderia Ferrari 90 jaar. Het woord Stradale geeft aan dat het een auto is waarmee op de openbare weg gereden mag worden. Kortom: de Ferrari SF90 is een ode aan het eerste raceteam van Enzo Ferrari in de vorm van een auto waarin je niet alleen op het race-circuit maar ook op de snelweg mag rijden.
- De Ferrari SF90 is de allereerste plug-in hybride auto van de Italiaanse fabrikant, hij kan dus geheel elektrisch rijden zonder verbrandingsmotor. Ferrari heeft hiervoor gekozen om het gemiddelde brandstofverbruik en ook de gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen zodat er ook mee in lage-emissiezones gereden kan worden. Dit in tegenstelling tot de Ferrari Laferrari waar de elektromotor puur dient om extra vermogen toe te voegen naast de verbrandingsmotor (mild-hybride).
- Het is mogelijk om met de SF90 Stradale 25 kilometer puur elektrisch te rijden, dus zelfs in de meest strenge milieuzones is het toegestaan om met deze sportwagen te pronken. De SF90 Stradale is een van de weinige decibel-loze, emissie-arme sportwagens die er bestaan. Het is tevens de eerste Ferrari die compleet elektrisch gebruikt kan worden.
- Het is ook de eerste auto met vierwielaandrijving (AWD) van Ferrari. Twee van de drie elektromotoren worden gebruikt om de voorwielen aan te drijven, met behulp van een koppel-vector systeem. Dit geeft de mogelijkheid om te variëren tussen het binnenste en buitenste wiel in de bochten. Hierdoor worden de prestaties op trajecten met veel bochten behoorlijk verbeterd ten opzichte van een traditioneel systeem.
- SF 90 is de snelst accelererende auto ooit geproduceerd door Ferrari, met een razendsnelle 0-100 tijd van slechts 2,5 seconden. Dat is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de elektromotoren. Ferrari geeft hybride autorijden daarmee een geheel nieuwe dimensie; sneller en zuiniger met de voordelen van zowel verbrandingsmotor als elektrisch rijden.
- De V8 motor van de SF90 Stradale is gebaseerd op de V8 van de Ferrari F8 Tributo (709pk) maar heeft een behoorlijk aantal modificaties ondergaan, waardoor deze nieuwe motor een vermogen heeft van maar liefst 760pk(!). Het is daarmee de krachtigste V8 ooit van Ferrari. En aan het totaal vermogen wordt door de elektromotoren nog eens 225pk toegevoegd.
- De SF90 is de snelste Ferrari ooit op het populaire circuit van Fiorina, zelfs sneller dan de Laferrari die met een hybride V12 6,3L is uitgerust. Dat geeft wel aan hoeveel verbeteringen de nieuwe V8 3.9L heeft ondergaan. Ferrari is een bedrijf dat het vanaf het begin van zijn bestaansrecht aan innovaties heeft te danken. En dan ook nog eens grote innovaties voor kleine oplages. Het is dan ook geen wonder dat een Ferrari behoorlijk prijzig kan zijn; je koopt eigenlijk een high-tech machine die is voorzien van de technieken die pas jaren later in andere sportwagens terug gaan komen.
- Qua aerodynamica is de SF90 Stradale de meest efficiënte Ferrari ooit. Bij aerodynamica draait alles om het verminderen van de rijweerstand en verplaatsen van (koel) lucht naar de onderdelen die koeling nodig hebben, zoals de verbrandingsmotor, de cabine en de aandrijflijn. Over elke vierkante millimeter is nagedacht of er qua aerodynamica nog iets aan verbeterd kan worden. De Ferrari SF90 Stradale ziet er niet alleen prachtig uit, elk detail is ook nog eens 100% functioneel.
- De SF90 is voorzien van een 8-traps automatische transmissie met dubbele koppeling en heeft geen achteruitversnelling. De achteruitrij functie is overgenomen door de twee voorste elektromotoren, hier komt de V8 niet aan te pas.
- Het interieur biedt alles om het beste uit deze Ferrari te halen. Als bestuurder krijg je de beschikking over een 16 inch(!) scherm waar alle mogelijke info wordt getoond en ook de bijrijder kan op zijn eigen 8,8 inch scherm zien hoe snel hij wordt vervoerd. Het stuur is voorzien van haptische knoppen, met je duimen kun je bijna alles in deze sportwagen bedienen, zodat al je aandacht op het rijden zelf is gericht.
|
|
Gerelateerde onderwerpen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 Testa Rossa
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 308 GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari Laferrari
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma
- Ferrari Daytona SP3