Ferrari Laferrari (2013-2016)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Hybride Sportwagen (S)
Productie periode: 2013-2016 Aantal geproduceerd: 500 Geschatte huidige waarde: €2.500.000 Merk: Ferrari Productie locatie: Maranello, Italië |
Motor: V12 - 6.3L Atmosferisch + Elektromotor
Top snelheid: 350km/uur 0-100km/uur: 2,6 seconden Vermogen: 949pk Max koppel: 900Nm Gewicht: 1585kg |
10 interessante feiten over de Ferrari Laferrari
- De Ferrari LaFerrari is een hypercar die in 2013 werd gepresenteerd op de Internationale Autosalon van Genève. Het is de meest krachtige en snelste Ferrari ooit gemaakt. De LaFerrari is gebouwd als een hybride auto, die zowel een benzine- als elektromotor heeft en een totaal vermogen van 949pk levert.
- Het ontwerp van de LaFerrari is futuristisch en aerodynamisch. De auto heeft een lage, gestroomlijnde voorkant en een opvallend luchtinlaat op het dak die de motor koelt. Het interieur is ook ontworpen met de bestuurder in gedachten. Het dashboard is gemaakt van koolstofvezel en het stuur is geïnspireerd op de Formule 1. De cockpit is laag en breed, wat de bestuurder een uitstekend zicht op de weg geeft.
- De LaFerrari heeft een V12-benzinemotor die 800pk levert. De elektromotor voegt daar nog eens 149pk aan toe, wat het totale vermogen op 949pk brengt. De motor is gekoppeld aan een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Dit zorgt voor razendsnelle schakelmomenten en een soepele overgang tussen de versnellingen.
- Met een topsnelheid van meer dan 350 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,6 seconden, is de LaFerrari een van de snelste auto's ter wereld. Het hybride systeem zorgt ervoor dat de auto niet alleen snel is, maar ook efficiënt. De auto kan in volledig elektrische modus rijden en heeft een CO2-uitstoot van slechts 330 g/km.
- De LaFerrari heeft enorme koolstof-keramische remmen die zorgen voor een uitstekende remkracht. De remmen zijn ontworpen om de hoge snelheden van de auto aan te kunnen en zorgen voor een indrukwekkende remafstand van 30 meter bij een snelheid van 100km/u.
- De LaFerrari heeft een actieve ophanging die zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden. Dit zorgt voor een uitstekende wegligging en stabiliteit bij hoge snelheden. De ophanging is ook lichtgewicht en stijf, wat bijdraagt aan de algehele prestaties van de auto.
- De LaFerrari is uitgerust met speciaal ontworpen Pirelli P-Zero-banden die zijn afgestemd op de hoge prestaties van de auto. De banden zijn breder aan de achterkant dan aan de voorkant, wat zorgt voor een betere grip bij acceleratie.
- Er zijn slechts 499 exemplaren van de LaFerrari geproduceerd, waardoor het een zeer exclusieve auto is. De productie begon in 2013 en alle auto's waren verkocht voordat de productie begon. De prijs van de LaFerrari was bijna 1,5 miljoen euro, maar door de exclusiviteit en de hoge prestaties van de auto's zijn ze nu veel meer waard op de tweedehandsmarkt.
- De LaFerrari is uitgerust met geavanceerde technologieën zoals hybride aandrijving, actieve ophanging en een geavanceerd controlesysteem. Het controlesysteem regelt de verdeling van het vermogen tussen de benzinemotor en de elektromotor, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit zorgt voor een optimale prestatie en efficiëntie.
- De Ferrari LaFerrari heeft enkele concurrenten in het segment van high-performance hybride hypercars. Hier zijn de twee belangrijkste concurrenten van de LaFerrari:
- McLaren P1 - De McLaren P1 is een hybride hypercar die in 2013 werd gelanceerd, ongeveer op hetzelfde moment als de LaFerrari. Net als de LaFerrari heeft de P1 een benzinemotor en elektromotor die samenwerken om hoge prestaties te leveren.
- Porsche 918 Spyder - De Porsche 918 Spyder is een andere hybride hypercar die in dezelfde periode werd gelanceerd als de LaFerrari en de P1. De 918 Spyder heeft ook een benzinemotor en elektromotor en kan in volledig elektrische modus rijden.
Ferrari Kado Ideeën
|
|
De allereerste hybride Ferrari
Na bijna 60 jaar snelle auto's met krachtige verbrandingsmotoren te hebben geproduceerd, nam Ferrari een gedurfde stap en lanceerde zijn eerste hybride hypercar: de Ferrari LaFerrari. De naam betekent letterlijk "Dé Ferrari", en het is de opvolger van de immens populaire en eveneens zeer zeldzame Ferrari, de Enzo.
De Laferrari werd gelanceerd in 2012 en veranderde het gezicht van de vlaggenschip auto's van Ferrari en gaf tevens een blik op de futuristische visie van het Italiaanse bedrijf. Met hybride aandrijving bleek ineens veel meer meer mogelijk te zijn dan iedereen tot dan toe dacht.
De Laferrari had zoveel nieuwe technologisch geavanceerde functies en apparatuur dat elke andere sportwagen er in vergelijking gedateerd uitzag.
De LaFerrari is ontworpen en gemodelleerd voor snelheid en kracht, met zoveel mogelijk efficiëntie als technisch mogelijk gemaakt kon worden. De Ferrari Laferrari maakte alle beloftes waar en legde de lat dan ook behoorlijk hoog voor elke andere hypercar van de concurrentie.
De Laferrari werd gelanceerd in 2012 en veranderde het gezicht van de vlaggenschip auto's van Ferrari en gaf tevens een blik op de futuristische visie van het Italiaanse bedrijf. Met hybride aandrijving bleek ineens veel meer meer mogelijk te zijn dan iedereen tot dan toe dacht.
De Laferrari had zoveel nieuwe technologisch geavanceerde functies en apparatuur dat elke andere sportwagen er in vergelijking gedateerd uitzag.
De LaFerrari is ontworpen en gemodelleerd voor snelheid en kracht, met zoveel mogelijk efficiëntie als technisch mogelijk gemaakt kon worden. De Ferrari Laferrari maakte alle beloftes waar en legde de lat dan ook behoorlijk hoog voor elke andere hypercar van de concurrentie.
Ontwerp en ontwikkeling van een geheel nieuw soort super auto
LaFerrari was de eerste Ferrari in bijna 4 decennia die geen inbreng had van Pininfarina, een populair ontwerpbureau gevestigd in Italië. Het project kreeg de codenaam F150 en ontwerpen van verschillende aspirant ontwerpers werden in overweging genomen, waarbij slechts één werd beloond met de ontwerp opdracht (Flavio Manzoni).
De prachtige vorm van de carrosserie straalt niet alleen schoonheid uit, maar heeft ook een praktisch doel. De rondingen van het koetswerk, het ontwerp van de motorkap, de spatborden en andere ventilatieopeningen verminderen de luchtweerstand en verhogen de neerwaartse druk op de auto, terwijl het uiterlijk stijlvol en betoverend blijft. De vlinderdeuren zijn een kers op de taart en de achterkant vloeit symmetrisch over, om te eindigen met een intrekbare vleugel.
Evenzo is de binnenkant vrij praktisch en luxueus, dankzij het gebruik van alcantara-leer en andere hoogwaardige materialen. Het stuur zit precies waar het hoort, met stoelen die vast op hun plaats zijn bevestigd, zodat de bestuurder de pedalen naar wens kan afstellen. Al deze ontwerp elementen zijn er puur voor praktische bruikbaarheid en gewichtsvermindering.
De prachtige vorm van de carrosserie straalt niet alleen schoonheid uit, maar heeft ook een praktisch doel. De rondingen van het koetswerk, het ontwerp van de motorkap, de spatborden en andere ventilatieopeningen verminderen de luchtweerstand en verhogen de neerwaartse druk op de auto, terwijl het uiterlijk stijlvol en betoverend blijft. De vlinderdeuren zijn een kers op de taart en de achterkant vloeit symmetrisch over, om te eindigen met een intrekbare vleugel.
Evenzo is de binnenkant vrij praktisch en luxueus, dankzij het gebruik van alcantara-leer en andere hoogwaardige materialen. Het stuur zit precies waar het hoort, met stoelen die vast op hun plaats zijn bevestigd, zodat de bestuurder de pedalen naar wens kan afstellen. Al deze ontwerp elementen zijn er puur voor praktische bruikbaarheid en gewichtsvermindering.
Super prestaties en uitmuntende technologie
Alles wat speciaal is aan de LaFerrari heeft te maken met zijn technische innovaties en hoogwaardige techniek. De LaFerrari heeft een eerste in zijn soort hybride aandrijflijn, bestaande uit een 6.2L 650 V12-motor die achter het passagierscompartiment is gepositioneerd. Deze krachige motor wordt ondersteund door de KERS-technologie (Kinetic Energy Recovery System), bestaande uit een motor aangedreven door batterijen en het hele systeem dat alle mogelijke kracht naar de achterwielen stuurt.
LaFerrari produceert een verbijsterende 950 pk en een maximumkoppel van 900Nm. Dankzij deze snelle motor sprint de LaFerrari van 0 naar 100 in slechts 2,6 seconden, tot een topsnelheid van 350 kilometer per uur.
Deze Ferrari is uitgerust met een reeks boordcomputers die de andere apparatuur beheren, waaronder actieve aerodynamische technologieën, elektronische tractiecontrole (EF1-Trac afgeleid van F1-races) geïntegreerd met het hybride KERS-systeem; elektronisch differentieel (E-Diff 3, derde generatie) en magnetorheologische demping (SCM-E Frs) met dubbele solenoïdes (Al-Ni-buis).
Een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling reageert snel op alle input en past zich aan verschillende rijmodi aan. Ferrari LaFerrari gaat niet alleen over snelheid en prestaties, deze super car is maar liefst 50% zuiniger dan zijn voorganger, de Enzo.
Dat zijn technologische ontwikkelingen waar niet alleen Ferrari beter van werd, maar eigenlijk de gehele autobranche(!). Als het meest aansprekende auto bedrijf ter wereld zich met hybride aandrijvingen bezig gaat houden, volgt de rest vanzelf.
LaFerrari produceert een verbijsterende 950 pk en een maximumkoppel van 900Nm. Dankzij deze snelle motor sprint de LaFerrari van 0 naar 100 in slechts 2,6 seconden, tot een topsnelheid van 350 kilometer per uur.
Deze Ferrari is uitgerust met een reeks boordcomputers die de andere apparatuur beheren, waaronder actieve aerodynamische technologieën, elektronische tractiecontrole (EF1-Trac afgeleid van F1-races) geïntegreerd met het hybride KERS-systeem; elektronisch differentieel (E-Diff 3, derde generatie) en magnetorheologische demping (SCM-E Frs) met dubbele solenoïdes (Al-Ni-buis).
Een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling reageert snel op alle input en past zich aan verschillende rijmodi aan. Ferrari LaFerrari gaat niet alleen over snelheid en prestaties, deze super car is maar liefst 50% zuiniger dan zijn voorganger, de Enzo.
Dat zijn technologische ontwikkelingen waar niet alleen Ferrari beter van werd, maar eigenlijk de gehele autobranche(!). Als het meest aansprekende auto bedrijf ter wereld zich met hybride aandrijvingen bezig gaat houden, volgt de rest vanzelf.
Gerelateerde onderwerpen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 Testa Rossa
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 308 GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari SF90 Stradale
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma
- Ferrari Daytona SP3