Ferrari Daytona SP3 (2022-heden)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Ferrari Daytona SP3 rood
|
Ferrari Daytona SP3 blauw
|
De specificaties van de Ferrari Daytona SP3
Type auto: Sport auto
Productie periode: 2022-heden Aantal geproduceerd: 599 maximaal Geschatte huidige waarde: €2.000.000 Merk: Ferrari Productie locatie: Maranello, Italië |
Motor: V12 - 6.5L Atmosferisch
Top snelheid: 340km/uur 0-100km/uur: 2,85 seconden Vermogen: 828pk Max koppel: 697Nm Gewicht: 1485kg |
Wil je dagelijks een iconische auto in 3D bekijken? Geen probleem! Volg 3DAutos.nl op Facebook, klik hier
10 Interessante feiten over de Ferrari Daytona SP3
- De Ferrari Daytona SP3 is een eerbetoon aan een legendarische Ferrari race wagen, de Ferrari 330 P4 uit 1967.
- De 24 uurs race van Daytona werd in 1967 een grote overwinning voor Ferrari, de 3 deelnemende Ferrari 330 P4's kwamen als nummer 1,2 en 3 over de finish. Daytona in de naam van deze Ferrari heeft dan ook betrekking op deze race waarin eindelijk de vete tussen Ford en Ferrari in het voordeel van de laatste werd beslecht.
- Het SP3-label geeft aan dat dit Ferrari's derde eerbetoon is aan zijn historische sportwagens, die deel uitmaken van de nieuwe "Icona" lijn van Ferrari modellen die in zeer kleine aantallen worden gebouwd. De eerste 2 auto's uit de Icona lijn zijn de Monza SP1 en Monza SP2 uit 2019.
- Alle 499 exemplaren zijn gekocht door liefhebbers die al in het bezit waren van de Monza SP1 of SP2. De andere 100 exemplaren gingen naar particuliere verzamelaars die al jarenlang klant bij Ferrari zijn en reeds meerdere Ferrari's hebben aangeschaft.
- De gedachte achter de Daytona SP3 is om de race beleving van de jaren zestig te verwerken in een hedendaags top ontwerp. Ook het uiterlijk is aangepast naar hedendaagse normen en er zijn veel lichtgewicht materialen in verwerkt. Zo is het chassis gemaakt van koolstofvezel.
- Het is de laatste V12 niet-hybride auto van Ferrari, aangezien het bedrijf overgaat op een lagere cilinderinhoud en elektrische motoren. Dit maakt hem op termijn nog zeldzamer en unieker dan hij nu al is. Het is wel jammer dat door de enorme (basis) prijs van 2 miljoen euro de auto's vooral tentoongesteld zullen worden en maar weinig races zullen rijden.
- Het chassis en enkele andere basis onderdelen zijn niet alleen gebaseerd op de Ferrari 330 P4 maar ook op de LaFerrari en de SF90.
- Het was voor de maker van supersnelle auto's een behoorlijke uitdaging om ook het interieur de race beleving van vroeger te geven en toch te voldoen aan de wensen van de klanten van tegenwoordig. Toch is dat uitstekend gelukt, de auto ziet er van binnen waanzinnig mooi uit.
- Je kunt de stoelen in een Daytona SP3 niet verplaatsen, in plaats daarvan passen de pedalen en het stuur passen zich naar jou houding aan. Ferrari ontwerpt en positioneert de stoelen speciaal voor elke toekomstige eigenaar.
- Het stuur maakt gebruik van de klassieke Manettino-wijzerplaat voor het selecteren van de rijmodus, dit systeem werd voor het eerst toegepast in de zeer populaire Ferrari F430 (2004-2009).
Ferrari Cadeau Ideeën
|
|
Een ode aan de racebeleving van vroeger
Als er één autofabrikant is die niet te bescheiden is om eenmalige series, extra dure modellen van zijn auto's te produceren, dan is het Ferrari wel.
De meest gevierde naam in de race-industrie is nu terug met een zeldzaam mooi exemplaar, dit keer ter herinnering aan het opmerkelijke succes van de Ferrari's 330 P4 in 1967.
De Ferrari Daytona SP3 doet liefhebbers terugdenken aan de geweldige racecultuur van de vorige eeuw en brengt de nostalgie terug, maar dan in een moderne vorm.
In navolging van de andere zeer succesvolle Ferrari-modellen schittert de Daytona SP3 op alle fronten. Hij pronkt met uitstekende prestaties, een prachtig uiterlijk en hij heeft het explosieve karakter van een echte supercar.Deze Ferrari is voorzien van de nieuwste technologie, maar het ontwerp en de algehele styling zijn toch vrij conventioneel gehouden.
Hierdoor is de pure rijdynamiek van vroegere (race) tijden nog goed te herkennen.
Vintage met een verscheidenheid aan innovaties
De geheel nieuwe Ferrari Daytona SP3 is geïnspireerd door en gebaseerd op de legendarische Ferrari 330 P4 racewagen. Het is een moderne versie van deze legendarische vintage schoonheid.
Aan de voorkant heeft hij twee slank ogende koplampen met oogleden die intrekken wanneer de lichten worden ingeschakeld. Het herinnert aan het gouden tijdperk van pop-up koplampen en speelt ook een rol in de aerodynamica.
Deze lichten worden versterkt door actieve ventilatieopeningen aan de voorkant met omvangrijke spatborden en een klassieke omhullende voorruit.
De bestuurder wordt verwelkomd door prachtig wegschuivende vlinderdeuren en de designaccenten lopen ook door naar de achterzijde.Het topdesign van de Targa draagt niet alleen bij aan de styling van de auto, maar verbetert ook de rijervaring.
De pure kracht van een V12
Net als de legendarische Daytona Ferrari-auto's, heeft de nieuwe SP3 heel wat kracht om te gebruiken. Hij is uitgerust met een atmosferische 6.5L F140 V12 middenmotor achter, die meer dan 800pk en een koppel van bijna 700Nm produceert.
Er zijn geen turbo's of elektromotoren die het systeem ondersteunen, alleen de machtige V12 die op alle cilinders tekeer gaat.
Uitgevoerd met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling, stuurt de motor al zijn vermogen naar de achterwielen en bereikt hij de 0-100km/uur in een verbluffende 2,8 seconden.
Er is geen actieve aero technologie, maar de carrosserie en de constructie zijn als zodanig ontworpen om maximale passieve aerodynamica te bieden voor een perfecte handling en tractie.
Toch is het niet allemaal ouderwetse of museumtechnologie.
Ferrari heeft de nieuwe Daytona SP3 namelijk uitgerust met een aantal indrukwekkende technologieën, waaronder een e-diff en een reeks elektronische apparatuur, waaronder Side Slip Control (SSC) 6.1 met Ferrari Dynamic Enhancer (FDE), bekrachtigde ABD met EBD en Stability Control bijvoorbeeld.
De Ferrari Daytona geeft zoveel kracht en zoveel controle dat je de sensatie van turbo's of de snelheid van elektromotoren geheel niet zult missen.
Net als de legendarische Daytona Ferrari-auto's, heeft de nieuwe SP3 heel wat kracht om te gebruiken. Hij is uitgerust met een atmosferische 6.5L F140 V12 middenmotor achter, die meer dan 800pk en een koppel van bijna 700Nm produceert.
Er zijn geen turbo's of elektromotoren die het systeem ondersteunen, alleen de machtige V12 die op alle cilinders tekeer gaat.
Uitgevoerd met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling, stuurt de motor al zijn vermogen naar de achterwielen en bereikt hij de 0-100km/uur in een verbluffende 2,8 seconden.
Er is geen actieve aero technologie, maar de carrosserie en de constructie zijn als zodanig ontworpen om maximale passieve aerodynamica te bieden voor een perfecte handling en tractie.
Toch is het niet allemaal ouderwetse of museumtechnologie.
Ferrari heeft de nieuwe Daytona SP3 namelijk uitgerust met een aantal indrukwekkende technologieën, waaronder een e-diff en een reeks elektronische apparatuur, waaronder Side Slip Control (SSC) 6.1 met Ferrari Dynamic Enhancer (FDE), bekrachtigde ABD met EBD en Stability Control bijvoorbeeld.
De Ferrari Daytona geeft zoveel kracht en zoveel controle dat je de sensatie van turbo's of de snelheid van elektromotoren geheel niet zult missen.
Gerelateerde onderwerpen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 Testa Rossa
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 308 GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari Laferrari
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari SF90 Stradale
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma