Ferrari 308 GTB/GTS (1975-1985)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1975-1985 Aantal geproduceerd: meer dan 6.000 Geschatte huidige waarde: €90.000 Merk: Ferrari Productie locatie: Maranello, Italië |
Motor: V8 - 2.9L Atmosferisch
Top snelheid: 270km/uur 0-100km/uur: 6,2 seconden Vermogen: 250pk Max koppel: 284Nm Gewicht: 1090kg |
10 Interessante feiten over de Ferrari 308 GTB/GTS
- De Ferrari 308 is een sportwagen uitgebracht door Ferrari in 1975 als opvolger van de Dino 246 GT. Het model werd geproduceerd tot 1985 en geldt als een van de meest iconische auto's uit de jaren '70 en '80.
- Het ontwerp van de Ferrari 308 is van de hand van Pininfarina, een bedrijf dat vaak samenwerkt met Ferrari. Het model heeft een klassieke sportwagenstijl met een lange neus en een korte achterkant.
- De 308 GTB is een hardtop coupé en de 308 GTS is een cabriolet met afneembaar dak en iets meer vermogen.
- De 308 is uitgerust met een 2.9 liter V8-motor die goed is voor ongeveer 250 pk. De auto heeft een topsnelheid van ongeveer 270 km/u en kan de sprint naar 100 km/u in iets meer dan 6 seconden maken.
- Deze Ferrari wordt vaak beschouwd als een van de meest efficiënte en goed uitgebalanceerde sportwagens van zijn tijd. Het model was in staat om uitstekende prestaties te leveren zowel op de weg als op het circuit.
- Hij werd voor het eerst getoond op de Parijse autoshow in 1975 en werd vervolgens uitgebracht als een 1976 model. Het model werd geproduceerd tot 1985, waarna het werd vervangen door de 328 GTB.
- Er zijn verschillende versies van de 308 geproduceerd, waaronder de coupé GTB, een targa-versie genaamd de GTS, de GTSi met injectie, de GTBi met een kleinere motor, en de Quattrovalvole met vierkleppen technologie.
- De Ferrari 308 biedt een unieke rijervaring met zijn krachtige motor, precieze besturing en uitstekende wegligging. De auto is ook bekend om zijn scherpe acceleratie en hoge topsnelheid.
- De auto wordt gezien als een gewilde collectors item voor Ferrari-liefhebbers en het is vaak een goede investering. De waarde van een 308 GTB kan sterk variëren en is vooral afhankelijk van de staat van het voertuig en de geschiedenis ervan.
- De 308 is ook een populaire keuze onder amateur- en professionele racers. Het model heeft deelgenomen aan verschillende races, waaronder de 24 uur van Le Mans. Het model heeft echter geen grote overwinningen behaald in de competitieve race-omgeving. In plaats daarvan is de 308 vooral bekend vanwege zijn prestaties op de weg en als collectable.
Ferrari Kado Ideeën
|
|
Een klassieker uit de zeventiger jaren
De Italiaanse stad Maranello is een beroemde stad onder auto liefhebbers, het is al sinds de jaren veertig de thuisbasis van Ferrari. In deze stad zijn dan ook een groot aantal super deluxe sportwagens ontworpen en geproduceerd, waarvan een aantal echt iconische. Logisch dat de inwoners van Maranello super trots op hun stad en "hun" Ferrari fabriek zijn.
Ook de Ferrari 308 GTB (Grand Tourer Berlinetta) en later de GTS (Grand Tourer Scoperta) werden in Maranello geproduceerd en er rolden van beide types samen in 5 jaar maar liefst 6.000 uit de fabriek. De wagen was direct vanaf de lancering een succes, vooral omdat het als een waardige opvolger werd gezien van de 246 Dino.
Bij de Ferrari 308 GTB ligt de oorsprong van de tweezits Ferrari's met een V8 middenmotor en die setting werd door liefhebbers al snel omarmd. Later, in 1977, werd de 308 GTS gepresenteerd en het enige grote verschil met de GTB was het targa dak.
De nieuwe Ferrari werd gelanceerd in verschillende regio's met verschillende configuraties en specificaties. Met name vanwege de verschillende wetgeving op het gebied van motorvoertuigen en veiligheidsvoorschriften van verschillende landen en regio's.
Ook de Ferrari 308 GTB (Grand Tourer Berlinetta) en later de GTS (Grand Tourer Scoperta) werden in Maranello geproduceerd en er rolden van beide types samen in 5 jaar maar liefst 6.000 uit de fabriek. De wagen was direct vanaf de lancering een succes, vooral omdat het als een waardige opvolger werd gezien van de 246 Dino.
Bij de Ferrari 308 GTB ligt de oorsprong van de tweezits Ferrari's met een V8 middenmotor en die setting werd door liefhebbers al snel omarmd. Later, in 1977, werd de 308 GTS gepresenteerd en het enige grote verschil met de GTB was het targa dak.
De nieuwe Ferrari werd gelanceerd in verschillende regio's met verschillende configuraties en specificaties. Met name vanwege de verschillende wetgeving op het gebied van motorvoertuigen en veiligheidsvoorschriften van verschillende landen en regio's.
Comfortabel en sportief
De Ferrari 308 GTB had een uiterst gestroomlijnde styling met brede spatborden meegekregen, wat resulteerde in een snel maar ook robuust uiterlijk. Daarnaast waren nieuwe innovaties doorgevoerd, zoals slimme pop-up koplampen die al snel enorm populair waren bij de Ferrari fans.
Het meest opvallende kenmerk zijn de ventilatieopeningen voor de verbrandings- en remkoeling met inkepingen die van het deurpaneel naar de achterkant stromen. De achterkant van de auto is eenvoudig maar erg elegant.
Het meest in het oog springend is de grote V8-motor die via de achterruit naar buiten gluurt. De uitlaat ziet er eenvoudig uit, maar de toon die hij produceert, is prachtig afgestemd op de betoverende frequenties van V8's.
Het interieur is net zo luxueus als het exterieur, met overal leer en kwaliteitspanelen. De stoelen zijn comfortabel voor een lange rit, maar toch sportief genoeg om je in scherpe bochten onder controle te houden. Premium analoge wijzerplaten, een eenvoudige lay-out van het dashboard, 3 spaaks stuur met een platte zijde. Ook moet zonder meer de versnellingspook worden genoemd omdat die er niet alleen geweldig uitziet, maar vooral het klikkende geluid van versnellingswisselingen dat het produceert, is adembenemend.
Het meest opvallende kenmerk zijn de ventilatieopeningen voor de verbrandings- en remkoeling met inkepingen die van het deurpaneel naar de achterkant stromen. De achterkant van de auto is eenvoudig maar erg elegant.
Het meest in het oog springend is de grote V8-motor die via de achterruit naar buiten gluurt. De uitlaat ziet er eenvoudig uit, maar de toon die hij produceert, is prachtig afgestemd op de betoverende frequenties van V8's.
Het interieur is net zo luxueus als het exterieur, met overal leer en kwaliteitspanelen. De stoelen zijn comfortabel voor een lange rit, maar toch sportief genoeg om je in scherpe bochten onder controle te houden. Premium analoge wijzerplaten, een eenvoudige lay-out van het dashboard, 3 spaaks stuur met een platte zijde. Ook moet zonder meer de versnellingspook worden genoemd omdat die er niet alleen geweldig uitziet, maar vooral het klikkende geluid van versnellingswisselingen dat het produceert, is adembenemend.
Een weergaloze ervaring bij hoge snelheden
Onder de achterruit bevindt zich een dwars geplaatste 2.9L V8-motor met een 90° V-configuratie van de acht met aluminium blokstaal versterkte cilinders. De Ferrari 308 GTB bevat ook een enkelspoels-ontstekingssysteem en wordt gevoed door vier Weber 40 DCNF carburateurs, later vervangen zijn door mechanische directe brandstofinjectie.
Bovenliggende nokkenassen met dubbele riemaandrijving (met twee kleppen per cilinder) werden aangeboden in de 308 GTS, in combinatie met een wet-sump-smeersysteem voor de VS, Australië en Japan, terwijl de Europese modellen werden geleverd met dry-sump-smering.
De krachtige motor is taps toelopend naar een transaxle-transmissie met 5 versnellingen + achteruitversnelling, samen met tandheugelbesturing, om het schakelen gemakkelijker te maken en de bestuurder te laten genieten van een volledige rijervaring met realtime tactiele feedback. De Ferrari 308 GTB/GTS heeft ook een volledig onafhankelijke wielophanging voor en achter, met ongelijke dubbele draagarmen, coaxiale schroefveren, hydraulische dempers en stabilisatorstangen op beide assen.
Deze setup biedt ook nu nog een weergaloze rijervaring, vooral bij hogere snelheden in combinatie met scherpe bochten.
Bovenliggende nokkenassen met dubbele riemaandrijving (met twee kleppen per cilinder) werden aangeboden in de 308 GTS, in combinatie met een wet-sump-smeersysteem voor de VS, Australië en Japan, terwijl de Europese modellen werden geleverd met dry-sump-smering.
De krachtige motor is taps toelopend naar een transaxle-transmissie met 5 versnellingen + achteruitversnelling, samen met tandheugelbesturing, om het schakelen gemakkelijker te maken en de bestuurder te laten genieten van een volledige rijervaring met realtime tactiele feedback. De Ferrari 308 GTB/GTS heeft ook een volledig onafhankelijke wielophanging voor en achter, met ongelijke dubbele draagarmen, coaxiale schroefveren, hydraulische dempers en stabilisatorstangen op beide assen.
Deze setup biedt ook nu nog een weergaloze rijervaring, vooral bij hogere snelheden in combinatie met scherpe bochten.
Gerelateerde onderwerpen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 Testa Rossa
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari Laferrari
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari SF90 Stradale
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma
- Ferrari Daytona SP3