Lamborghini Jalpa (1981-1988)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de Lamborghini Jalpa
- De Lamborghini Jalpa was een sportwagen die werd geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lamborghini tussen 1981 en 1988. De Jalpa was bedoeld als een meer toegankelijke sportwagen in vergelijking met andere modellen van Lamborghini, zoals de Countach en de Diablo. Hoewel de Jalpa minder krachtig was dan zijn broers, was het een zeer belangrijk model voor Lamborghini en heeft het zijn eigen unieke kenmerken die het tot een bijzondere auto maken.
- De Lamborghini Jalpa werd in 1981 geïntroduceerd als opvolger van de Urraco. Het was het laatste model dat werd ontwikkeld onder leiding van oprichter Ferruccio Lamborghini voordat hij het bedrijf verkocht aan de Mimran-broers in 1980. De Jalpa werd gebouwd op hetzelfde chassis als de Urraco, maar met veel wijzigingen en verbeteringen, waaronder een nieuwe carrosserie en een 3.5 liter V8-motor.
- Het ontwerp van de Lamborghini Jalpa was het werk van Marcello Gandini, een bekende ontwerper die ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Countach en de Diablo. De Jalpa had een gestroomlijnde carrosserie met scherpe lijnen en hoeken die kenmerkend waren voor Lamborghini. Het was een compacte sportwagen met een lengte van slechts 4,2 meter en een gewicht van 1510kg. Het ontwerp van de Jalpa is tot op de dag van vandaag nog steeds een lust voor het oog en wordt beschouwd als een van de meest elegante ontwerpen van Lamborghini.
- De Lamborghini Jalpa was uitgerust met een 3.5 liter V8-motor die 255 pk produceerde en een topsnelheid van 240km/u kon bereiken. De Jalpa had een acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden, wat indrukwekkend was voor die tijd. Hoewel de Jalpa minder krachtig was dan de Countach en de Diablo, bood het nog steeds geweldige prestaties en was het een plezier om te rijden.
- Het interieur van de Lamborghini Jalpa was zeer luxueus en goed ontworpen. Het had lederen bekleding, airconditioning, elektrische ramen en een uitgebreid dashboard met een groot aantal meters en displays. Het interieur van de Jalpa was ook relatief ruim in vergelijking met andere sportwagens uit die tijd, wat het comfortabeler maakte voor lange ritten.
- Er werden in totaal 410 exemplaren van de Lamborghini Jalpa geproduceerd tussen 1981 en 1988. Dit maakt het een relatief zeldzame auto en een gewilde klassieker onder verzamelaars. De Jalpa werd voornamelijk verkocht in de Verenigde Staten en Europa, waar het werd gepositioneerd als een meer toegankelijke sportwagen dan de andere modellen van Lamborghini.
- De Lamborghini Jalpa had geen directe opvolger, maar zijn ontwerp en technologie werden gebruikt in de latere modellen van Lamborghini, zoals de Gallardo en de Huracan. Het ontwerp van de Jalpa heeft ook invloed gehad op andere sportwagens uit die tijd, en wordt vaak genoemd als een inspiratiebron voor ontwerpers.
- Het onderhouden en repareren van een Lamborghini Jalpa kan duur zijn, vanwege de hoge kosten van onderdelen en de complexiteit van de technologie. Het is belangrijk om een goed begrip te hebben van de onderhoudsbehoeften van de auto en om te werken met een gekwalificeerde Lamborghini-monteur om ervoor te zorgen dat de auto in goede staat blijft.
- De waarde van de Lamborghini Jalpa is gestegen in de afgelopen jaren, vanwege de toenemende vraag van verzamelaars en liefhebbers. Een goed onderhouden en zeldzame Jalpa kan tegenwoordig aanzienlijke bedragen opbrengen bij veilingen en verkopen.
- De Lamborghini Jalpa concurreerde met andere high-end sportwagens van zijn tijd, waaronder de Ferrari 308, de Porsche 911 Turbo, en de Aston Martin V8 Vantage. Deze auto's hadden vergelijkbare prestaties, prijsklassen en waren ook gericht op de luxe sportwagenmarkt. De Jalpa werd echter beschouwd als een meer exclusieve en zeldzame auto dan zijn concurrenten, wat bijdroeg aan zijn aantrekkingskracht onder verzamelaars en autoliefhebbers.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°