Bugatti EB110 (1991-1995)
3D - 360° Interactief
Interactieve 3D 360° bediening.
Klik op de Play button en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Klik op de Play button en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1991-1995 Aantal geproduceerd: 139 Geschatte huidige waarde: €2.000.000 Merk: Bugatti Automobiles S.A.S. Productie locatie: Molsheim, Frankrijk |
Motor: V12 , 3500cc
Top snelheid: 355km/uur 0-100km/uur: 3,2 seconden Vermogen: 550pk Max koppel: 611Nm Gewicht: 1620kg |
10 interessante feiten over de Lamborghini EB110
- EB staat voor Ettore Bugatti, de oprichter van het bedrijf, en 110 staat voor zijn 110e verjaardag.
- De koplampen waren geleend van de Nissan ZX en de instrumenten en meters van de Lamborghini Diablo.
- De EB110 is voorzien van een chassis dat is ontworpen door een ruimtevaartbedrijf.
- Hij had 2 verschillende brandstoftanks, met 2 verschillende toegangen.
- De EB110 heeft uniek systeem met 3 verschillende ruitenwissers, om het raam helder te houden voor ultieme prestaties.
- De auto heeft twee raampanelen, in het midden gesplitst. Alleen het onderste deel kan naar beneden rollen en het bovenste blijft vast.
- De achtervleugel kan alleen worden ingetrokken als de auto in het contact staat.
- Toen het bedrijf failliet ging, werden de resterende onderdelen en accessoires overgenomen door een Duits bedrijf en gelanceerd onder de naam Dauer EB110.
- Op dit moment staat er één Bugatti EB110 in Nederland geregistreerd, deze is in 2021 aangekocht door een verzamelaar die anoniem wil blijven.
- In het verleden hebben er nog twee Bugatti's EB110 op Nederlands kenteken gestaan maar deze zijn beide later geëxporteerd.
De wedergeboorte van een legendarisch automerk
Na de tweede wereldoorlog vocht de auto industrie tegen de gevolgen van de oorlog en veel bedrijven hadden moeite om het hoofd boven water te houden. Een bedrijf dat niet kon overleven was de grote Franse autofabrikant Bugatti.
De ooit zo geroemde autofabrikant was al bijna vergeten toen in 1987 een Italiaanse zakenman de merknaam en de resten van het bedrijf kocht. Hij wilde de wereld een nieuwe supercar geven en het eerste resultaat was de Bugatti EB110. En dat dat hem gelukt is, is een understatement!
Verbluffende prestaties, een luxueus interieur en vooruitstrevende technologie gaven de EB110 direct al een enorme populariteit. De auto had een klassiek Italiaans design met Franse accenten en was zeer geliefd bij liefhebbers van super snelle auto's. Zonder EB110 zouden de Bugatti's van vandaag nooit hebben bestaan en hij leeft nog steeds als een van de meest iconische auto's ooit gebouwd.
De ooit zo geroemde autofabrikant was al bijna vergeten toen in 1987 een Italiaanse zakenman de merknaam en de resten van het bedrijf kocht. Hij wilde de wereld een nieuwe supercar geven en het eerste resultaat was de Bugatti EB110. En dat dat hem gelukt is, is een understatement!
Verbluffende prestaties, een luxueus interieur en vooruitstrevende technologie gaven de EB110 direct al een enorme populariteit. De auto had een klassiek Italiaans design met Franse accenten en was zeer geliefd bij liefhebbers van super snelle auto's. Zonder EB110 zouden de Bugatti's van vandaag nooit hebben bestaan en hij leeft nog steeds als een van de meest iconische auto's ooit gebouwd.
Een icoon van de jaren 90
De Bugatti EB110 is ontworpen door Gandini, een Italiaanse ontwerper die achter de Lamborghini Miura en het waanzinnige succes van het bedrijf zat. De EB110 kreeg een prachtig compacte styling met een zwevend ontwerp, doorlopend van voor naar achter. De favoriete koplampen uit de jaren 90 die zijn geleend van de Nissan ZX en de iconische Bugatti-grill vormen een aanvulling op de voorkant.
Om de bestuurder in stijl te verwelkomen en de auto te laten opvallen, zijn de vleugeldeuren die verticaal openen. De prachtige motor, die naar achteren is geplaatst, pronkt met zichzelf door een glazen paneel en een machtige achtervleugel, die tevens bijdraagt aan het karakter van de supercar. Het ontwerp was een kenmerk dat de EB110 tot een waar icoon van de jaren 90 maakte.
Om de bestuurder in stijl te verwelkomen en de auto te laten opvallen, zijn de vleugeldeuren die verticaal openen. De prachtige motor, die naar achteren is geplaatst, pronkt met zichzelf door een glazen paneel en een machtige achtervleugel, die tevens bijdraagt aan het karakter van de supercar. Het ontwerp was een kenmerk dat de EB110 tot een waar icoon van de jaren 90 maakte.
Ongeëvenaarde prestaties
Toen hij in 1991 werd gelanceerd, was de EB110 de snelste productie auto ter wereld, dankzij de waanzinnige 3,5 liter quad-turbo V12-motor. De krachtpatser genereerde 550 pk en 611Nm koppel en was de eerste auto in zijn soort met 4 turbochargers en 12 individuele gasklephuizen.
Al dit vermogen kan de EB110 in slechts 3,2 seconden van stilstand naar 100 km/u stuwen, een prestatie die destijds als een ontoegankelijk terrein werd beschouwd.
Aan de motor is een sportieve handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld, die het vermogen gelijkmatig naar de vier wielen stuurt.
De Bugatti EB110 was ook een van de weinige auto's die een chassis van koolstofvezel gebruikte. Dit kon omdat het een monocoque frame had dat was gebouwd door een ruimtevaartbedrijf Aerospatiale. Het chassis was superstijf en licht in gewicht, wat de verhouding tussen vermogen en gewicht en de stuurcontrole van de auto verbeterde.
De EB110 is voorzien van een actieve achtervleugel die voor voldoende downforce zorgt om de auto op zijn plaats te houden en ook te helpen bij het remmen.
Al dit vermogen kan de EB110 in slechts 3,2 seconden van stilstand naar 100 km/u stuwen, een prestatie die destijds als een ontoegankelijk terrein werd beschouwd.
Aan de motor is een sportieve handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld, die het vermogen gelijkmatig naar de vier wielen stuurt.
De Bugatti EB110 was ook een van de weinige auto's die een chassis van koolstofvezel gebruikte. Dit kon omdat het een monocoque frame had dat was gebouwd door een ruimtevaartbedrijf Aerospatiale. Het chassis was superstijf en licht in gewicht, wat de verhouding tussen vermogen en gewicht en de stuurcontrole van de auto verbeterde.
De EB110 is voorzien van een actieve achtervleugel die voor voldoende downforce zorgt om de auto op zijn plaats te houden en ook te helpen bij het remmen.
Een zeldzaam en onbetaalbaar bezit
Afgezien van zijn prestaties, styling en karakter, is de Bugatti EB110 ook zeer zeldzaam. Tijdens de productie werden er door omstandigheden slechts 139 auto's gebouwd voor de en deze sportwagen wordt beschouwd als een super uniek en zeldzaam item in de autowereld.
Zo'n zeldzaamheid komt met een flinke prijs. Tegenwoordig zou een mooi exemplaar van de Bugatti EB110 waarschijnlijk 2 miljoen Euro of meer opleveren en naarmate de klok blijft tikken, zal de waarde blijven stijgen.
Zo'n zeldzaamheid komt met een flinke prijs. Tegenwoordig zou een mooi exemplaar van de Bugatti EB110 waarschijnlijk 2 miljoen Euro of meer opleveren en naarmate de klok blijft tikken, zal de waarde blijven stijgen.
Bugatti Cadeau Ideeën
|
|
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°