BMW 2002 E10 (1968-1975)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de BMW 2002 (E10)
- De BMW 2002 maakt deel uit van de 2-Serie die in 1966 begon met de BMW 1602. Er bestaat ook nog de BMW 1502 en de BMW 1802
- De naam 2002 is opgebouwd uit de cilinderinhoud van 2000cc en de 2 deuren die dit model had.
- Het was nooit de bedoeling om na de BMW 1602 een 2 liter versie te produceren, dit is door een toevalligheid ontstaan. Twee belangrijke mensen binnen BMW hadden ieder afzonderlijk een 2 liter motor in hun eigen BMW 1602 geplaatst en dat bleek een gouden zet, hun auto's accelereerden als geen ander. Samen hebben ze het voorstel voor een 2 liter ingediend en de raad van bestuur van BMW ging akkoord.
- Er zijn nog vier extra varianten gemaakt op de BMW 2002, dat zijn de BMW 2002 Turbo, de BMW 2002tii, de BMW 2002 Touring en de BMW 2002tii Touring. Van deze varianten zijn er veel minder geproduceerd en ze zijn daarom gewilder en duurder dan de "gewone" BMW 2002.
- De BMW 2002 kun je beschouwen als de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Muscle Cars; een relatief kleine auto met een grote motor. Maar dan met alles in Europese proporties.
- Er zijn nog vragen gesteld in de Duitse Bondsdag over de BMW 2002 Turbo. Men vroeg zich af of de auto niet aanzette tot roekeloos rijgedrag en er werd zelfs gesproken over een mogelijk verbod voor de Duitse wegen. De reden was de belettering op de voorspoiler, "2002 Turbo"
- In Amerika zou een 2 liter 4 cilinder bijna een lachertje zijn, maar met een acceleratie van nul naar 100 in 9,6 seconden lachten de Duitsers het hardst. Iedere Amerikaanse autofabrikant zou daar toch minimaal een 4 liter V8 voor nodig hebben. Qua prijs was de BMW 2002 vergelijkbaar met de Chevrolet Impala die dan wel iets sneller was maar met zijn 4.6 liter V8 aandrijving een behoorlijke benzine slurper was. Toen de oliecrisis een feit was, was je maar wat blij met je keuze voor de BMW.
- De BMW 2002 was één van de eerste 4 cilinder auto's die waren uitgevoerd met een bovenliggende nokkenas en dat maakte hem een stuk minder luidruchtig dan de andere 4 cilinder wagens uit die tijd. Het enorm populaire Duitse tijdschrift Auto Bild gaf de BMW 2002 destijds zelfs de bijnaam "Flüster Bombe".
- De BMW 2002 was uniek in zijn gebruiksmogelijkheden, het was niet alleen op de weg een groot succes, ook veel rally races en track records staan op zijn naam.
- Op dit moment staan er (nog) 863 exemplaren van de BMW 2002 in Nederland geregistreerd (bron: allecijfers.nl)
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig
- Artikel - De auto industrie in de jaren zeventig