BMW M1 E26 (1978-1981)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1978-1981 Aantal geproduceerd: 453 Geschatte huidige waarde: €600.000 Merk: BMW GmBH Productie locatie: München, Duitsland |
Motor: Middenmotor 6 cilinder - 3.5L
Top snelheid: 260km/uur 0-100km/uur: 6,2 seconden Vermogen: 266pk Max koppel: 330Nm Gewicht: 1300kg |
10 interessante feiten over de BMW M1
- Belangrijk in de geschiedenis van BMW: De BMW M1 is een belangrijk model in de geschiedenis van BMW omdat het de eerste M-auto was die de automaker ooit produceerde. De M1 werd tussen 1978 en 1981 gebouwd en was het resultaat van een samenwerking tussen BMW en Lamborghini.
- Midden motor: Het was een midden motor sportwagen die bekend stond om zijn uitstekende prestaties en onderscheidde zich door zijn unieke, futuristische uiterlijk. Het was de eerste serie productie auto van BMW met een midden motor. De motoren waren allemaal met de hand geassembleerd door BMW medewerkers.
- Vooral bedoeld om te racen: De BMW M1 was bedoeld om deel te nemen aan de Procar-competitie, een snelle en spectaculaire raceklasse die werd georganiseerd in het kader van de Formule 1-seizoenen. Het model werd ook verkocht aan het publiek en werd zeer gewaardeerd om zijn prestaties en technische verfijning.
- Impact: Hoewel de BMW M1 een beperkt productiemodel was, had het een grote impact op het merk BMW en werd het gezien als een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de automaker. Het was het begin van de BMW M-serie, die nu een van de meest populaire en bekende productlijnen van de automaker is, bekend om zijn high-performance voertuigen en race-inspiratie.
- Design: Het design van de BMW M1 was ontworpen door Giorgetto Giugiaro en was uniek en futuristisch. Het was een afwijkende stijl voor BMW en maakte het model onmiddellijk herkenbaar.
- Technische verfijning: De BMW M1 was uitgerust met een 3,5 liter zescilinder motor met een vermogen van 266pk. Het was een uiterst geavanceerde machine en was een van de eerste auto's die gebruik maakte van drijfstangen die aan beide uiteinden werden gevoed, wat resulteerde in een uiterst efficiënte en betrouwbare prestatie.
- Racedebuut: De BMW M1 maakte zijn racdebuut in de Procar-competitie en was een belangrijke deelnemer aan deze raceklasse. Het was een uitstekende racer en won vele races in de jaren die volgden.
- Beperkte productie: De BMW M1 werd in beperkte hoeveelheden geproduceerd, waardoor het een zeldzaam en waardevol model is geworden voor verzamelaars en fans van BMW.
- BMW M-serie: De BMW M1 was het begin van de BMW M-serie, die nu een van de meest populaire en bekende productlijnen van de automaker is.
- Cultstatus: De BMW M1 heeft door de jaren heen een cultstatus verworven en is zeer gewaardeerd door verzamelaars en fans van BMW. Het model wordt beschouwd als een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk en staat nog steeds hoog aangeschreven onder liefhebbers van snelle en technisch geavanceerde sportwagens.
|
|
De fakkeldrager van de BMW M Serie
Elk succesvol autotype kent ergens een eerste versie en vaak gaat de ontwikkeling in het begin met horten en stoten. Dat gaat zeker op voor de BMW M1: technische problemen, financiële tegenslagen en negatieve regelementsveranderingen in de autosport gaf hem een valse start.
Het werd niet bepaald een commercieel succes en in drie jaar werden er slechts 453 exemplaren geproduceerd. Kortom: de M1 kreeg destijds niet het respect dat hij verdiende, toch bleek het achteraf het begin van een zeer succesvol auto model: De BMW M Serie.
Later, toen de M1 al lang niet meer in productie was, werd het alsnog een iconische auto en kregen zijn rij eigenschappen en design de aandacht die hij verdiende.
De M1 is namelijk een ultieme sportwagen om in te rijden, vooral door zijn wendbare en nauwkeurige weggedrag, slimme techniek en precies de juiste hoeveelheid vermogen.
Voor een BMW M1 in goede conditie betaal je tegenwoordig al snel €600.000.
Het werd niet bepaald een commercieel succes en in drie jaar werden er slechts 453 exemplaren geproduceerd. Kortom: de M1 kreeg destijds niet het respect dat hij verdiende, toch bleek het achteraf het begin van een zeer succesvol auto model: De BMW M Serie.
Later, toen de M1 al lang niet meer in productie was, werd het alsnog een iconische auto en kregen zijn rij eigenschappen en design de aandacht die hij verdiende.
De M1 is namelijk een ultieme sportwagen om in te rijden, vooral door zijn wendbare en nauwkeurige weggedrag, slimme techniek en precies de juiste hoeveelheid vermogen.
Voor een BMW M1 in goede conditie betaal je tegenwoordig al snel €600.000.
De ultieme sportwagen met uitstekende prestaties
De eerste stap om ultieme prestaties te bereiken, begint bij het chassis van de auto en hoe alles erin is verwerkt. Voor de M1 werd een speciaal ontworpen ruimtechassis van stalen buizen gemaakt in Italië. Het werd geschetst met vooral gewichtsverdeling, balancering en rijdynamiek in het achterhoofd.
De M1 wordt aangedreven door de met de hand gebouwde 3.5L M88 6-cilindermotor die 266 pk leverde en alles rechtstreeks naar de achterwielen stuurde via een handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen. De krachtige motor werd op bepaalde plaatsen aangepast, zoals het gebruik van door twee kettingen aangedreven bovenliggende nokkenassen, Bosch mechanische brandstofinjectie en Magneti-krukasgestuurd ontstekingssysteem.
Het nieuwe ontwerp werd verder verbeterd door het gebruik van een dry-sump smeersysteem, zes afzonderlijke gasklephuizen en gemodificeerde stalen buiskoppen voor optimale prestaties.
Het resultaat van deze technieken was een destijds uitstekende 0-100 tijd van 6,2 seconden en in totaal 36 seconden tot een topsnelheid van 260km/uur.
De M1 wordt aangedreven door de met de hand gebouwde 3.5L M88 6-cilindermotor die 266 pk leverde en alles rechtstreeks naar de achterwielen stuurde via een handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen. De krachtige motor werd op bepaalde plaatsen aangepast, zoals het gebruik van door twee kettingen aangedreven bovenliggende nokkenassen, Bosch mechanische brandstofinjectie en Magneti-krukasgestuurd ontstekingssysteem.
Het nieuwe ontwerp werd verder verbeterd door het gebruik van een dry-sump smeersysteem, zes afzonderlijke gasklephuizen en gemodificeerde stalen buiskoppen voor optimale prestaties.
Het resultaat van deze technieken was een destijds uitstekende 0-100 tijd van 6,2 seconden en in totaal 36 seconden tot een topsnelheid van 260km/uur.
Een rij dynamiek als geen ander
Uitgerust met een tandheugelbesturing, aangevuld met dubbele draagarmen met verstelbare dempers en stabilisator stangen, was de M1 het toppunt van rijdynamiek. Het interieur zit ook vol met eersteklas instrumenten, goed ingedeeld om binnen het bereik van de bestuurder te zijn.
Beginnend bij de basis, werd de carrosserie van de M1 ontworpen als een aerodynamisch vloeiende omhulling, gevormd door een constructie van glasvezel en aluminium die hem precies het juiste gewicht en voldoende sterkte geeft.
Dankzij een scherpe en nauwkeurige stuurinrichting handelt de M1, ondanks zijn vermogen, als een uitstekende straatraceauto. Het stuurwiel verbindt de bestuurder perfect met het wegdek en de auto reageert onmiddellijk; direct en zonder enige vertraging.
Beginnend bij de basis, werd de carrosserie van de M1 ontworpen als een aerodynamisch vloeiende omhulling, gevormd door een constructie van glasvezel en aluminium die hem precies het juiste gewicht en voldoende sterkte geeft.
Dankzij een scherpe en nauwkeurige stuurinrichting handelt de M1, ondanks zijn vermogen, als een uitstekende straatraceauto. Het stuurwiel verbindt de bestuurder perfect met het wegdek en de auto reageert onmiddellijk; direct en zonder enige vertraging.
Toch volgde een noodgedwongen voortijdig pensioen
In 1977 werd het plan opgevat om Porsche van de troon te stoten in de autosport en dan in groep 5 in het bijzonder. Maar nog voor de M1 zijn eerste meters had gemaakt werden de regelgeving veranderd: er moesten eerst 400 stuks straat legale exemplaren worden gebouwd om voor homologatie in aanmerking te komen.
Het project begon aanvankelijk positief, met name door de samenwerking met Lamborghini. Omdat BMW niet de technische know how en faciliteiten in huis had om snel 400 auto's te produceren, werd een contract afgesloten met dit jonge talentvolle bedrijf.
De eerste exemplaren die in Sant' Agata Bolognese uit de fabriek rolden waren echter abominabel van kwaliteit. Lamborghini zat ook nog eens in grote financiële problemen en ging in 1978 na heftige stakingen en onrust zelfs failliet.
Hiermee werd Project E26 een enorm hoofdpijndossier voor de Duitse autofabrikant, maar men besloot toch door te gaan. Om het productieproces snel door te kunnen laten gaan werd een ingewikkelde constructie bedacht waardoor er ineens niet twee maar vijf partijen bij waren betrokken
Doordat iedere auto nu maar liefst 5 verschillende productielocaties aan moest doen, had een BMW M1 al ruim 750 kilometer afgelegd terwijl hij het wegdek nog niet eens had aangeraakt...
Daarnaast bleek bij de kwaliteitscontrole in München van alles mis te zijn in de afwerking en veel exemplaren worden hier dan ook gedemonteerd en opnieuw opgebouwd.
De BMW M1 (project E26) werd daarom een enorme kostenpost en toen ook nog eens bleek dat het streefaantal van 800 verkopen bij lange na niet gehaald zou worden, werd in 1981 besloten de productie te stoppen en de M1 met vervroegd pensioen te sturen. BMW achterlatend met een fikse kater.
Toch zouden enkele van de volgende M-Series grote financiële successen worden en is bijna 45 jaar later de M-Serie nog in productie...
Het project begon aanvankelijk positief, met name door de samenwerking met Lamborghini. Omdat BMW niet de technische know how en faciliteiten in huis had om snel 400 auto's te produceren, werd een contract afgesloten met dit jonge talentvolle bedrijf.
De eerste exemplaren die in Sant' Agata Bolognese uit de fabriek rolden waren echter abominabel van kwaliteit. Lamborghini zat ook nog eens in grote financiële problemen en ging in 1978 na heftige stakingen en onrust zelfs failliet.
Hiermee werd Project E26 een enorm hoofdpijndossier voor de Duitse autofabrikant, maar men besloot toch door te gaan. Om het productieproces snel door te kunnen laten gaan werd een ingewikkelde constructie bedacht waardoor er ineens niet twee maar vijf partijen bij waren betrokken
- De firma Marchesi uit Modena (Italië) maakte het buizenframe dat de basis van de auto vormt.
- De kunststof carrosserie werd gemaakt door het Italiaanse T.I.R.
- Italdesign voegde de frames en carrosserie samen.
- De firma Baur uit Stuttgart zette de aandrijflijn in de auto.
- De kwaliteitscontrole werd door BMW zelf uitgevoerd in München.
Doordat iedere auto nu maar liefst 5 verschillende productielocaties aan moest doen, had een BMW M1 al ruim 750 kilometer afgelegd terwijl hij het wegdek nog niet eens had aangeraakt...
Daarnaast bleek bij de kwaliteitscontrole in München van alles mis te zijn in de afwerking en veel exemplaren worden hier dan ook gedemonteerd en opnieuw opgebouwd.
De BMW M1 (project E26) werd daarom een enorme kostenpost en toen ook nog eens bleek dat het streefaantal van 800 verkopen bij lange na niet gehaald zou worden, werd in 1981 besloten de productie te stoppen en de M1 met vervroegd pensioen te sturen. BMW achterlatend met een fikse kater.
Toch zouden enkele van de volgende M-Series grote financiële successen worden en is bijna 45 jaar later de M-Serie nog in productie...
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zeventig