BMW I8 (2014-2020)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de BMW I8
- De BMW I8 is de best verkochte Plug-in elektrische sportwagen ooit. Er zijn er meer dan 20.000 van afgeleverd en dat is zelfs meer dan alle concurrenten in elektrische sportwagens samen.
- De ontwikkeling van deze sportwagen had BMW echter zoveel geld gekost dat zelfs na 20.000 verkopen nog steeds verlies werd gemaakt. Deze kosten gaan zich echter zeker terugverdienen in toekomstige hybride modellen van BMW. Het bedrijf heeft met de I8 een prachtig visitekaartje afgegeven qua innovatie en design.
- Hoewel in de BMW specificaties wordt gesproken over één elektromotor, zijn het er in werkelijkheid twee. De tweede wordt gebruikt om de auto te starten en de batterij gedeeltelijk op te laden voor de sport modus.
- Geen enkele andere BMW genereert zoveel vermogen per cc als de BMW I8. De I8 heeft slechts 3 cilinders en 1499cc inhoud. Hiermee is hij in staat om 228pk te leveren; dat is maar liefst 152pk per liter.
- Als de BMW I8 elektrisch rijdt, worden de voorwielen aangedreven en als puur op de brandstofmotor wordt gereden worden alleen de achterwielen aangedreven. Schakel je zowel de elektromotor als de brandstofmotor in dan worden alle 4 wielen aangedreven.
- De i8 is de eerste dwarsgeplaatste motor De driecilinder motor in de i8 is zijdelings in de auto achter het passagierscompartiment gemonteerd om lengteruimte te besparen. Dit is nodig om de twee aandrijflijnen in het chassis moeten worden geplaatst. BMW is van plan om dit in meerdere hybride modellen toe te gaan passen.
- Er is veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing in het ontwerp van de BMW I8. Zo bestaat het achterglas uit 2 lagen "smartphone glas" met een laagje geluidsisolatie er tussen. Dit scheelt 50% in gewicht vergeleken met een gewone achterruit van gelaagd glas.
- De BMW I8 is een 4-zits auto, maar degene die achterin moeten zitten kunnen eigenlijk niet ouder dan een jaar of 8 zijn. Anders krijg je als bestuurder al snel klachten over de beenruimte.
- BMW heeft voor de I8 een compleet nieuwe manier om koolstofvezel panelen te maken ontwikkeld, bedoeld om later ook in goedkopere BMW modellen te verwerken. Voor liefhebbers van de netjes gerangschikte vezels zal het een tegenvaller zijn want het ziet er geheel anders uit.
- Op dit moment, eind 2022, rijden er in Nederland maximaal 249 exemplaren van de BMW I8 (bron: allecijfers.nl). Je zult er dus niet vaak een in je achterspiegel zien. En als dat wel gebeurt, geniet er dan van want het moment duurt maar even.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°