McLaren F1 (1992-1998)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sportwagen (S)
Productie periode: 1992-1998 Aantal geproduceerd: 106 Geschatte huidige waarde: €20.000.000 Merk: McLaren Automotive Productie locatie: Woking, Engeland |
Motor: V12 - 6.1L
Top snelheid: 372km/uur 0-100km/uur: 2,9 seconden Vermogen: 618pk Max koppel: 650Nm Gewicht: 1138kg |
10 Interessante feiten over de McLaren F1
- De McLaren F1 is een sportwagen ontworpen en geproduceerd door het Britse automerk McLaren. De F1 werd in 1992 voorgesteld als de snelste productie auto ter wereld en bleef de snelste productie auto tot 2004.
- Het ontwerp van de F1 werd geleid door Gordon Murray, een bekende ingenieur in de autosport. Hij wilde een auto creëren die zowel op de weg als op het circuit gebruikt kon worden. Het resultaat was een ultralichte auto met een monocoque opbouw van koolstofvezel en een 6.1 liter V12 motor achterin.
- De McLaren F1 is uitgerust met een BMW S70/2 V12 motor die 618 pk levert. De auto heeft een topsnelheid van 372km/u en kan in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren. De F1 heeft ook een uniek zit arrangement met de bestuurder in het midden, met twee passagierszetels naast hem.
- Hoewel de F1 voornamelijk bedoeld was als een wegauto, nam het ook deel aan verschillende races. In 1995 won de F1 de 24 uur van Le Mans in de LM-categorie. De auto werd ook succesvol ingezet in de American Le Mans Series en de FIA GT-kampioenschappen.
- Gedurende de productie van de F1 werden er enkele speciale versies gemaakt. De McLaren F1 LM was een versie die geïnspireerd was op de auto die de 24 uur van Le Mans had gewonnen. De McLaren F1 GTR was een raceversie van de auto die werd ingezet in de GT-categorie. Er werden ook enkele roadster versies van de F1 gemaakt.
- De McLaren F1 was een zeer exclusieve auto en slechts 106 exemplaren werden gebouwd. De prijs van de F1 begon bij ongeveer £640.000, wat equivalent is aan ongeveer €750.000.
- De McLaren F1 heeft een grote aanhang in de populaire cultuur en is verschenen in verschillende videospelletjes, films en televisieseries. De auto is ook een populaire keuze onder verzamelaars van exclusieve sportwagens.
- McLaren bleef na de productie van de F1 actief in de autosport en heeft sindsdien verschillende successen behaald. Het team nam deel aan de Formule 1 en won diverse wereldkampioenschappen. Ook heeft het merk andere sportwagens ontworpen en geproduceerd, waaronder de McLaren P1 en de McLaren 720S.
- De McLaren F1 blijft een zeer gegeerde auto onder verzamelaars en wordt regelmatig aangeboden op veilingen voor hoge bedragen. Het is een waardevaste belegging geworden en staat bekend als een van de meest iconische sportwagens ooit gemaakt. Ondanks dat de productie al bijna 25 jaar geleden is gestopt, blijft de F1 een belangrijk deel van het verleden en de identiteit van McLaren.
- Toen de McLaren F1 in 1992 werd voorgesteld, waren er enkele andere sportwagens op de markt die als concurrenten konden worden gezien. Dit zijn enkele voorbeelden:
- Bugatti EB110: De Bugatti EB110 was een sportwagen gemaakt door het Franse merk Bugatti. De auto was voorzien van een 3,5 liter V12 motor en had een topsnelheid van 355 km/u.
- Ferrari F50: De Ferrari F50 was een sportwagen gemaakt door het Italiaanse merk Ferrari. De auto was voorzien van een 4,7 liter V12 motor en had een topsnelheid van 325 km/u.
- Porsche 911 GT1: De Porsche 911 GT1 was een sportwagen gemaakt door het Duitse merk Porsche. De auto was voorzien van een 3,2 liter zescilinder motor en had een topsnelheid van 310 km/u.
- Lamborghini Diablo: De Lamborghini Diablo was een sportwagen gemaakt door het Italiaanse merk Lamborghini. De auto was voorzien van een 5,7 liter V12 motor en had een topsnelheid van 325 km/u.
McLaren Cadeau Ideeën
|
|
|
|
Waarom is de McLaren F1 zo speciaal?
Voor deze klassieke McLaren-supercar is bijzonder misschien zelfs een understatement. Welke andere supercar heeft een motorruimte bedekt met goudfolie?
Beroemdheden rijden in de meest sexy, duurste auto's, maar ze komen meestal overeen met hun publieke imago. Arnold Schwarzenegger bestuurt beestachtige militaire voertuigen. Sylvester Stallone viert zijn Italiaanse afkomst met zijn uitstekende collectie luxe voertuigen, waaronder de Bugatti Veyron, Ferrari 599 GTB Fiorano en Rolls-Royce Phantom.
Supersterren zijn tenslotte net als wij, en ze matchen hun voertuigen vaak met hun personages. Dus je zou verwachten dat Rowan Atkinson, beter bekend als Mr. Bean, zou rijden in een Mini. Maar aangezien hij in de McLaren F1 reed, een van de mooiste en zeldzame voertuigen ooit gemaakt, is Rowan in het echt toch wat stoerder dan zijn alter ego Mr. Bean. De beroemde Britse komiek kocht een van de 106 exemplaren die ooit zijn gemaakt en reed hem ook nog eens twee keer in de kreukels.
Het bezit van de historische F1 blijft echter een dwaas idee voor de meeste mensen, maar dat betekent niet dat we de prestaties, het verbluffende uiterlijk en de meedogenloze motor niet kunnen waarderen.
Er werden slechts 64 wegauto's (F1) ooit gemaakt van de 106 exemplaren die ooit werden gemaakt, dus de McLaren F1 is super zeldzaam. Andere factoren dan schaarste dragen echter ook bij aan de hoge prijs van de F1. Een bouwploeg van van McLaren medewerkers deed er maar liefst drie maanden over om een exemplaar van begin tot eind te bouwen. En dat zijn stuk voor stuk specialisten in hun eigen vakgebied, met een bijbehorend topsalaris.
Beroemdheden rijden in de meest sexy, duurste auto's, maar ze komen meestal overeen met hun publieke imago. Arnold Schwarzenegger bestuurt beestachtige militaire voertuigen. Sylvester Stallone viert zijn Italiaanse afkomst met zijn uitstekende collectie luxe voertuigen, waaronder de Bugatti Veyron, Ferrari 599 GTB Fiorano en Rolls-Royce Phantom.
Supersterren zijn tenslotte net als wij, en ze matchen hun voertuigen vaak met hun personages. Dus je zou verwachten dat Rowan Atkinson, beter bekend als Mr. Bean, zou rijden in een Mini. Maar aangezien hij in de McLaren F1 reed, een van de mooiste en zeldzame voertuigen ooit gemaakt, is Rowan in het echt toch wat stoerder dan zijn alter ego Mr. Bean. De beroemde Britse komiek kocht een van de 106 exemplaren die ooit zijn gemaakt en reed hem ook nog eens twee keer in de kreukels.
Het bezit van de historische F1 blijft echter een dwaas idee voor de meeste mensen, maar dat betekent niet dat we de prestaties, het verbluffende uiterlijk en de meedogenloze motor niet kunnen waarderen.
Er werden slechts 64 wegauto's (F1) ooit gemaakt van de 106 exemplaren die ooit werden gemaakt, dus de McLaren F1 is super zeldzaam. Andere factoren dan schaarste dragen echter ook bij aan de hoge prijs van de F1. Een bouwploeg van van McLaren medewerkers deed er maar liefst drie maanden over om een exemplaar van begin tot eind te bouwen. En dat zijn stuk voor stuk specialisten in hun eigen vakgebied, met een bijbehorend topsalaris.
Ieder detail is geoptimaliseerd
De F1 is een meesterwerk met een zeldzaam mooi design, dat werd ontworpen in een tijdperk van strakke, saaie voertuigen waarbij maar weinig auto's opvielen. Alles aan deze supercar maakt hem tot het uithangbord van topkwaliteit; van de materialen tot de gebruikte technologieën. De verbluffende resultaten die de auto haalt, zijn het resultaat van het nauwkeurig selecteren, afstemmen en fine-tunen van elk detail op het volgende.
De gerenommeerde ontwerper Gordon Murray kon eindelijk zijn droom van de één-plus-twee zitplaatsen, een ontwerp waar hij als sinds 1969 aan werkte, waarmaken met deze sportwagen. dankzij de F1 werd zijn pijlpunt concept twee decennia later eindelijk uitgevoerd. Murray werkte samen met de technische staf van McLaren overigens aan veel meer futuristische technologieën.
Ze ontdekten bijvoorbeeld creatieve strategieën om de downforce te vergroten en tegelijkertijd het gewicht en de luchtweerstand te verminderen. Bovendien gebruikten ze voor het eerst een koolstofvezel chassis voor de productie van auto's. Het maken van dat speciale chassis was wel een behoorlijk arbeidsintensief karwei, er zaten 3000 manuren in elk afzonderlijk chassis. Maar alles was het waard om de meest optimale sportwagen te bouwen.
Meerdere sportwagen fabrikanten kunnen beweren dat hun auto's motoren met natuurlijke aanzuiging hebben, maar er zijn niet veel die kunnen beweren dat hun motorruimte is bedekt met 16 gram bladgoud. Zoals je kunt raden, bevat McLaren F1 beide! Voor bladgoud werd gekozen omdat dit de best mogelijke warmte deflector is.
De goudfolie was niet het enige fantastische kenmerk van de motor. De atmosferische 6,1-liter V12 BMW-motor (de krachtigste motor van zijn formaat) produceerde maar liefst 618pk op het moment van de release van de F1 in 1992.
De gerenommeerde ontwerper Gordon Murray kon eindelijk zijn droom van de één-plus-twee zitplaatsen, een ontwerp waar hij als sinds 1969 aan werkte, waarmaken met deze sportwagen. dankzij de F1 werd zijn pijlpunt concept twee decennia later eindelijk uitgevoerd. Murray werkte samen met de technische staf van McLaren overigens aan veel meer futuristische technologieën.
Ze ontdekten bijvoorbeeld creatieve strategieën om de downforce te vergroten en tegelijkertijd het gewicht en de luchtweerstand te verminderen. Bovendien gebruikten ze voor het eerst een koolstofvezel chassis voor de productie van auto's. Het maken van dat speciale chassis was wel een behoorlijk arbeidsintensief karwei, er zaten 3000 manuren in elk afzonderlijk chassis. Maar alles was het waard om de meest optimale sportwagen te bouwen.
Meerdere sportwagen fabrikanten kunnen beweren dat hun auto's motoren met natuurlijke aanzuiging hebben, maar er zijn niet veel die kunnen beweren dat hun motorruimte is bedekt met 16 gram bladgoud. Zoals je kunt raden, bevat McLaren F1 beide! Voor bladgoud werd gekozen omdat dit de best mogelijke warmte deflector is.
De goudfolie was niet het enige fantastische kenmerk van de motor. De atmosferische 6,1-liter V12 BMW-motor (de krachtigste motor van zijn formaat) produceerde maar liefst 618pk op het moment van de release van de F1 in 1992.
De ziel van een formule 1 wagen
De meeste snelheidsliefhebbers dromen stiekem wel eens over racen op een circuit in een supercar. Rijden met een Formule 1-auto in een Grand Prix zou helemaal de ultieme droom zijn. De trotse eigenaren komen elke keer dat ze in hun McLaren F1 rijden dicht bij het realiseren van hun droom.
De McLaren F1 kan dan ook supercar snelheden van 372 kilometer per uur halen en accelereren van 0-100 kilometer per uur in minder dan 3 seconden.
De F1 beschikt niet alleen over het meest geavanceerde remsysteem ter wereld, maar bevat hij ook een diagnostische boordcomputer die de meest ingewikkelde parameters volgt en registreert om fouten te detecteren en te diagnosticeren. Net als een formule 1 wagen...
De McLaren F1 kan dan ook supercar snelheden van 372 kilometer per uur halen en accelereren van 0-100 kilometer per uur in minder dan 3 seconden.
De F1 beschikt niet alleen over het meest geavanceerde remsysteem ter wereld, maar bevat hij ook een diagnostische boordcomputer die de meest ingewikkelde parameters volgt en registreert om fouten te detecteren en te diagnosticeren. Net als een formule 1 wagen...
Veel technische hoogtepunten
Het ontwerp en de constructie van de motor werden uitbesteed aan BMW Motorsports. McLaren verzocht daarbij specifiek om een natuurlijke aanzuiging voor een snelle respons. En ze leverden snel. De F1 is de productie auto voor de weg met de meest ideale vermogen-gewichtsverhouding ooit.
Zonder het gebruik van turbocompressoren, superchargers, vierwielaandrijving, ABS, stuurbekrachtiging of rembekrachtiging, waren standaard uitvoeringen in staat tot meer dan 390km/u te halen (met verwijderde begrenzer). De McLaren brak dan ook vrijwel elk prestatierecord voor productie auto's.
De McLaren F1 maakt gebruik van dry sump smering, dat is complexer dan een typische natte carter maar liet de kritische oliecarter hoogte weg, waardoor de motor lager kon worden geplaatst.
Later ontving de McLaren F1 LM enkele motoraanpassingen die het vermogen en koppel verhoogden tot 680pk. De LMS werd vervaardigd als erkenning voor de McLaren F1's die de LeMans-race van 1995 wonnen en een productie-autorecord van 0-100 mph vestigden.
Zonder het gebruik van turbocompressoren, superchargers, vierwielaandrijving, ABS, stuurbekrachtiging of rembekrachtiging, waren standaard uitvoeringen in staat tot meer dan 390km/u te halen (met verwijderde begrenzer). De McLaren brak dan ook vrijwel elk prestatierecord voor productie auto's.
De McLaren F1 maakt gebruik van dry sump smering, dat is complexer dan een typische natte carter maar liet de kritische oliecarter hoogte weg, waardoor de motor lager kon worden geplaatst.
Later ontving de McLaren F1 LM enkele motoraanpassingen die het vermogen en koppel verhoogden tot 680pk. De LMS werd vervaardigd als erkenning voor de McLaren F1's die de LeMans-race van 1995 wonnen en een productie-autorecord van 0-100 mph vestigden.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°