Maserati 3500GT Spyder (1960-1964)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Grand Tourer
Productie periode: 1957-1964 Aantal geproduceerd: 251 Geschatte huidige waarde: €385.000 Merk: Maserati Productie locatie: Modena, Italië |
Motor: I6 - 3.5L
Top snelheid: 220km/uur 0-100km/uur: 7,7 seconden Vermogen: 235pk Max koppel: 345Nm Gewicht: 1440kg |
10 Interessante feiten over de Maserati 3500GT
- De Maserati 3500GT is een legendarische sportwagen die geproduceerd werd van 1957 tot 1964. Het was de eerste echte productiewagen van Maserati en wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een van de meest iconische auto's van het merk.
- De Maserati 3500GT werd geïntroduceerd in 1957 tijdens de autosalon van Genève. Het was de eerste productiewagen van Maserati en werd geproduceerd om te concurreren met de toenmalige high-end sportwagens van Ferrari en Aston Martin. Het ontwerp van de 3500GT was gebaseerd op de Maserati A6GCS racewagen uit de jaren 50. Het was ontworpen door Carrozzeria Touring en had een aluminium carrosserie.
- De Maserati 3500GT was uitgerust met een 3,5-liter zescilinder motor die 235pk produceerde. De motor was ontworpen door Gioacchino Colombo, die ook de beroemde V12-motor van Ferrari had ontworpen. De 3500GT had een topsnelheid van 220 km/u en accelereerde van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8 seconden.
- De carrosserie van de Maserati 3500GT was ontworpen door Carrozzeria Touring en had een slank en elegant uiterlijk. Het had een lange motorkap, een korte achterkant en een gebogen daklijn. De carrosserie was gemaakt van aluminium, wat bijdroeg aan het lage gewicht van de auto.
- Het interieur van de Maserati 3500GT was ontworpen met een focus op comfort en luxe. Het had een stijlvol dashboard met klassieke instrumenten en een sportief stuurwiel. De stoelen waren bekleed met hoogwaardig leer en het interieur was afgewerkt met houten details.
- De Maserati 3500GT was een snelle en krachtige sportwagen. Met zijn 220 pk-motor en lichte gewicht was het een van de snelste auto's van zijn tijd. De 3500GT had ook een uitstekende wegligging en handeling, wat bijdroeg aan de sportieve rijervaring.
- De Maserati 3500GT heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van Maserati en wordt beschouwd als een van de meest iconische auto's van het merk. Het was de eerste productiewagen van Maserati en legde de basis voor latere sportwagens van het merk. De 3500GT was ook een belangrijke concurrent van de toenmalige high-end sportwagens van Ferrari en Aston Martin.
- Er werden in totaal 2223 Maserati 3500GT's geproduceerd tussen 1957 en 1964. Dit maakt de auto relatief zeldzaam en gewild onder verzamelaars en liefhebbers. Van deze 2223 zijn er slechts 251 Spyder-edities, waardoor deze nog zeldzamer en waardevoller is dan de coupé versie.
- De Maserati 3500GT is een gewilde auto onder verzamelaars en liefhebbers vanwege zijn zeldzaamheid en iconische status. Goed onderhouden exemplaren kunnen een hoge waarde hebben op de veilingmarkt en worden vaak beschouwd als investeringsobjecten.
- De Maserati 3500GT heeft een blijvende invloed gehad op de autogeschiedenis en heeft bijgedragen aan de reputatie van Maserati als producent van hoogwaardige sportwagens. De elegante stijl en krachtige prestaties van de 3500GT hebben invloed gehad op latere modellen van Maserati en andere sportwagenfabrikanten.
Maserati Cadeau Ideeën
|
|
|
|
Een vergeten Italiaanse klassieker
Maserati is een beroemde Italiaanse autofabrikant die ook in de jaren zestig al bekend stond om zijn op maat gemaakte luxe sportwagens. Maserati had ook toen al een rijke geschiedenis in de autosport. Afgezien van zijn raceprestaties, heeft het ook een sterk portfolio dat is verrijkt met iconische auto's voor op de openbare weg.
Het beste voorbeeld daarvan is misschien wel de Maserati 3500GT Spyder, Maserati's eerste poging tot Grand Touring. Maserati wilde een gedurfde stap zetten en zijn klanten "een luxe-ervaring in de open lucht" bieden, waarbij het bedrijf zijn zegevierende Grand-Prix-erfenis op het spel zette. Maar ze gingen all-in met deze ambitie en tot ieders verbazing hebben ze elk aspect van dit project tot een succes gemaakt. De 3500GT werd zo hartelijk verwelkomd en geliefd bij liefhebbers, dat hij zelfs een bedreiging vormde voor Maserati's felste rivaal, Ferrari!
Het beste voorbeeld daarvan is misschien wel de Maserati 3500GT Spyder, Maserati's eerste poging tot Grand Touring. Maserati wilde een gedurfde stap zetten en zijn klanten "een luxe-ervaring in de open lucht" bieden, waarbij het bedrijf zijn zegevierende Grand-Prix-erfenis op het spel zette. Maar ze gingen all-in met deze ambitie en tot ieders verbazing hebben ze elk aspect van dit project tot een succes gemaakt. De 3500GT werd zo hartelijk verwelkomd en geliefd bij liefhebbers, dat hij zelfs een bedreiging vormde voor Maserati's felste rivaal, Ferrari!
Een Italiaans naamplaatje waardig
De 3500GT moest niet alleen op maat gemaakt en luxueus zijn, maar moest ook voldoen aan de prestatienormen die op zichzelf in het autosport genre werden gesteld. Om aan deze eisen te voldoen, gingen ontwerpers en ingenieurs terug naar de tekentafel en bedachten oplossingen voor elke hindernis die ze tegenkwamen.
De Maserati 3500GT zat vol met een 3.5L inline-6 cilinder met een vermogen van 235 pk. Het motorblok was grotendeels van aluminium met enig gebruik van ijzer voor extra duurzaamheid. Het vermogen en de prestaties werden verbeterd door bepaalde upgrades, zoals mechanische dubbele ontsteking, dubbele brandstofinjectie met 2 bougies per cilinder en dubbele brandstofpompopstelling met Lucas Mechanical Direct Fuel Injection. Al deze geweldige setup was gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak van ZF, die het vermogen naar de achterwielen leidde, dankzij een hydraulisch bediende droge enkelvoudige plaatkoppeling.
Maserati produceerde een beperkt aantal 3500GT Spyder-auto's en het was de meest gewilde auto van zijn tijd, dankzij zijn uniekheid en ultieme styling, maar toch vooral door zijn zeer goede prestaties.
De Maserati 3500GT zat vol met een 3.5L inline-6 cilinder met een vermogen van 235 pk. Het motorblok was grotendeels van aluminium met enig gebruik van ijzer voor extra duurzaamheid. Het vermogen en de prestaties werden verbeterd door bepaalde upgrades, zoals mechanische dubbele ontsteking, dubbele brandstofinjectie met 2 bougies per cilinder en dubbele brandstofpompopstelling met Lucas Mechanical Direct Fuel Injection. Al deze geweldige setup was gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak van ZF, die het vermogen naar de achterwielen leidde, dankzij een hydraulisch bediende droge enkelvoudige plaatkoppeling.
Maserati produceerde een beperkt aantal 3500GT Spyder-auto's en het was de meest gewilde auto van zijn tijd, dankzij zijn uniekheid en ultieme styling, maar toch vooral door zijn zeer goede prestaties.
Rijplezier en een uitstekende controle
3500GT Spyder had een goede acceleratie en een behoorlijke top snelheid, maar omdat het een Italiaanse auto was, moest hij een subtiel rijplezier en uitmuntende controle bieden. Om ervoor te zorgen dat de Maserati 3500GT aan al deze eisen voldeed, werd extra veel aandacht besteed aan de rijdynamiek en het weggedrag.
Het frame van de 3500GT Spyder is vervaardigd met behulp van een buizen platform chassis, waarbij veelvuldig gebruik is gemaakt van een staal-aluminiumlegering voor stijfheid en wendbaarheid. Vooraan gaven schroefveren met dubbele draagarmen met hydraulische dempers en stabilisator stangen uitstekende controle over de recirculerende balbesturing.
De achterkant volgde met een Salisbury massieve as, met dempers en een longitudinale koppelarm. Deze onafhankelijke wielophanging op alle wielen met extra wendbaarheid maakte het een erg leuke auto om in te rijden, vooral dankzij de intrekbare cabrio kap die voor een geweldige rijervaring in de open lucht zorgt.
Het frame van de 3500GT Spyder is vervaardigd met behulp van een buizen platform chassis, waarbij veelvuldig gebruik is gemaakt van een staal-aluminiumlegering voor stijfheid en wendbaarheid. Vooraan gaven schroefveren met dubbele draagarmen met hydraulische dempers en stabilisator stangen uitstekende controle over de recirculerende balbesturing.
De achterkant volgde met een Salisbury massieve as, met dempers en een longitudinale koppelarm. Deze onafhankelijke wielophanging op alle wielen met extra wendbaarheid maakte het een erg leuke auto om in te rijden, vooral dankzij de intrekbare cabrio kap die voor een geweldige rijervaring in de open lucht zorgt.
Blader door de originele brochure
Video
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig