Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto
Productie periode: 1953-1962 Aantal geproduceerd: 69.015 Geschatte huidige waarde: €100.000 - €1.000.000 Merk: Chevrolet (General Motors) Productie locatie: Flint/St. Louis, USA |
Motor: I6, 3900cc / V8 - 4.3L, 4.6L of 5.4L
Top snelheid: 225km/uur* 0-100km/uur: 5,8 seconden* Vermogen: 350pk* Max koppel: 393Nm* Gewicht: 1400kg* *V8 - 5.4L |
10 interessante feiten over de Corvette C1
- De Chevrolet Corvette C1 werd in 1953 aan de wereld voorgesteld als conceptauto op de autoshow van GM Motorama. Hij was ontworpen als sportwagen die kon concurreren met Europese importauto's zoals de Jaguar XK120 en de Mercedes-Benz 300SL.
- Het eerste productiemodel van de C1 werd uitgebracht in 1955 en werd al snel populair onder autoliefhebbers. Het had een gestroomlijnde, aerodynamische carrosserie en een krachtige V8-motor die snelheden tot 225 km/u kon halen.
- In 1963 bracht Chevrolet de tweede generatie van de C1 uit, de Sting Ray genaamd. Het had een agressiever ontwerp en een verscheidenheid aan motoropties, waaronder een 5.4 liter V8 die tot 350 pk kon produceren.
- De C1 bleef eind jaren zestig evolueren, met de introductie van nieuwe functies zoals stuurbekrachtiging en airconditioning. Hij kwam ook beschikbaar in een cabrioletversie, wat zijn aantrekkingskracht als sportwagen nog groter maakte.
- Ondanks zijn relatief korte productierun heeft de C1 een blijvende impact gehad op de auto-industrie. Zijn gestroomlijnde ontwerp en krachtige motoren vormden het toneel voor toekomstige generaties van de Corvette, en het blijft een zeer gewilde klassieke auto vandaag.
- De Chevrolet Corvette C1 was niet alleen populair onder autoliefhebbers, maar kende ook succes op het racecircuit. Hij nam deel aan evenementen zoals de 24 uur van Le Mans en de 12 uur van Sebring, en hij won zelfs zijn klasse tijdens de race van Le Mans in 1957.
- Tijdens de productie heeft Chevrolet een aantal speciale modellen van de C1 uitgebracht, waaronder de Mako Shark uit 1962 en de L88 uit 1967. Deze modellen hadden unieke carrosserieontwerpen en nog krachtigere motoren, waardoor ze zeer gewild zijn bij verzamelaars.
- Voor degenen die vandaag een C1 willen bezitten, is het niet ongebruikelijk om gerestaureerde modellen op de markt te vinden. Het restaureren van een C1 kan echter een liefdeswerk zijn, aangezien het een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld kost om er een in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
- Er is een groot prijsverschil in de verschillende uitvoeringen van de C1. Je koopt al een exemplaar voor zo'n €60.000 maar de meest bijzondere exemplaren kunnen meer dan een miljoen euro opbrengen. De waarde van een dergelijke auto blijft eigenlijk altijd stijgen.
- Hoewel de C1 niet meer in productie is, blijft hij een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Chevrolet. Zijn nalatenschap leeft voort in de nieuwere generaties van de Corvette, die over de hele wereld nog steeds populaire sportwagens zijn. De naam Corvette is overigens afkomstig van een klein maar zeer snel oorlogsschip met dezelfde naam.
Chevrolet Cadeau Ideeën
|
|
De eerste echte Amerikaanse sportwagen
Toen begin jaren 50 de welvaart begon te groeien, begonnen de autofabrikanten stijlvolle sportwagens te verkopen voor een selecte niche, namelijk de gegoede middenklasse. Amerikanen waren helemaal onder de indruk van Duitse en Britse sportwagens die tegelijkertijd luxueus en erg snel waren. Dat was wat de Amerikanen ook wilden; naast de auto voor alledag een extra luxe auto om mee te pronken op de vrije dagen. Rond het begin van de jaren 50 besloot Chevrolet een Amerikaanse 2-zits sportwagen op de markt te brengen, voor deze groeiende markt.
Het resultaat was de allereerste Chevrolet Corvette C1 met een op maat gemaakte styling, een iconisch karakter en een sportief uiterlijk. Hoewel de verkoopprognoses er goed uitzagen, deed de Corvette C1 het aanvankelijk in de praktijk niet zo goed in verkoop. Het duurde een paar jaar voordat de Corvette een gevestigde naam had die kon tippen aan de Europese sportwagen merken.
Maar toen de verkoopcijfers steeds beter werden, was duidelijk dat de Chevrolet Corvette een grote toekomst voor zich had. De Chevrolet Corvette werd later gezien als een prachtig en puur Amerikaans product, waar je als Amerikaan graag in gezien wilde worden. Alle eer daarvoor gaat naar de eerste van de serie: de Corvette C1.
Het resultaat was de allereerste Chevrolet Corvette C1 met een op maat gemaakte styling, een iconisch karakter en een sportief uiterlijk. Hoewel de verkoopprognoses er goed uitzagen, deed de Corvette C1 het aanvankelijk in de praktijk niet zo goed in verkoop. Het duurde een paar jaar voordat de Corvette een gevestigde naam had die kon tippen aan de Europese sportwagen merken.
Maar toen de verkoopcijfers steeds beter werden, was duidelijk dat de Chevrolet Corvette een grote toekomst voor zich had. De Chevrolet Corvette werd later gezien als een prachtig en puur Amerikaans product, waar je als Amerikaan graag in gezien wilde worden. Alle eer daarvoor gaat naar de eerste van de serie: de Corvette C1.
Indrukwekkende, American styling
Ondanks een moeilijke start en problemen bij de ontwikkeling, was iets dat de Corvette C1 vanaf het begin onderscheidde van de andere sportwagens uit die tijd, namelijk zijn indrukwekkende styling.
Van de gestroomlijnde carrosserievormen, de omvangrijke spatborden, iconische lichten en zijprofiel; de C1 was een opvallende verschijning in het Amerikaanse straatbeeld.
De Chevrolet Corvette C1 werd ook snel volwassener met de tijd.
En bewonderenswaardig genoeg werd het ook volwassener met de tijd. Met opnieuw ontworpen lichten, spatborden, dorpels en een herziene achterkant, kreeg de C1 altijd positieve reacties bij elke nieuwe facelift. Zelfs het interieur en het optionele dak kregen speciale aandacht om bij de klasse van het voertuig te passen, en alles werd ontworpen met de Amerikaanse sportwagen liefhebbers in gedachten.
De meest opvallende veranderingen waren de iconische dubbele koplampen, de omvangrijke grille, de spatbord lijnen die doorliepen tot aan de deuren, de uitschuifbare achterlichten en het gekleurde dak.
Van de gestroomlijnde carrosserievormen, de omvangrijke spatborden, iconische lichten en zijprofiel; de C1 was een opvallende verschijning in het Amerikaanse straatbeeld.
De Chevrolet Corvette C1 werd ook snel volwassener met de tijd.
En bewonderenswaardig genoeg werd het ook volwassener met de tijd. Met opnieuw ontworpen lichten, spatborden, dorpels en een herziene achterkant, kreeg de C1 altijd positieve reacties bij elke nieuwe facelift. Zelfs het interieur en het optionele dak kregen speciale aandacht om bij de klasse van het voertuig te passen, en alles werd ontworpen met de Amerikaanse sportwagen liefhebbers in gedachten.
De meest opvallende veranderingen waren de iconische dubbele koplampen, de omvangrijke grille, de spatbord lijnen die doorliepen tot aan de deuren, de uitschuifbare achterlichten en het gekleurde dak.
Een zware weg naar succes
Wat aanvankelijk was gepland als een sportwagen voor de massa en een echte performer op het circuit, had de Corvette C1 aanvankelijk een hobbelige start. De verkoop van slechts een paar honderd auto's in het debuutjaar en niet zo lucratieve prestaties tastten het imago aan. De auto werd aanvankelijk met de hand gebouwd totdat de lopende band werd opgericht en ook daar waren in het begin de nodige problemen mee.
Maar het begon pas echt na de eerste paar jaar toen er een betere motor, transmissie en ophangingssystemen werden ontwikkeld. De C1 begon zijn buitenlandse rivalen uit te dagen, niet alleen qua uiterlijk, maar ook op de weg. De consumenten waren dol op de facelift halverwege de cyclus toen de Corvette C1 zijn iconische dubbele koplampen en achterlichten kreeg, om nog maar te zwijgen van de machtige V8 en andere upgrades.
Het was in 1957 toen de C1 zijn ware potentieel ontketende en naam maakte, die nog steeds leeft in de industrie.
Maar het begon pas echt na de eerste paar jaar toen er een betere motor, transmissie en ophangingssystemen werden ontwikkeld. De C1 begon zijn buitenlandse rivalen uit te dagen, niet alleen qua uiterlijk, maar ook op de weg. De consumenten waren dol op de facelift halverwege de cyclus toen de Corvette C1 zijn iconische dubbele koplampen en achterlichten kreeg, om nog maar te zwijgen van de machtige V8 en andere upgrades.
Het was in 1957 toen de C1 zijn ware potentieel ontketende en naam maakte, die nog steeds leeft in de industrie.
Verbeterde prestaties waren de game-changer
De Corvette C1 debuteerde met een 3.9L Blue Flame inline 6-cilinder motor die werd aangedreven door 3 carburateurs en gekoppeld aan een 2-speed Powerglide automatische transmissie. Hij produceerde 150 pk en klokte 0-100 in 11,5 seconden.
Aanvankelijk was er alleen de onafhankelijke voorwielophanging, met een achterwielophanging met vaste as en schroefveren.
De setup werd herzien met een 4.6L en vervolgens een 5.4L small-block V8-motor die tot 350 pk produceerde, en een handgeschakelde transmissie met 4 versnellingen. Directe brandstofinjectie, heavy-duty remmen en een paar andere upgrades werden ook aangeboden in de latere modellen.
Wil je tegenwoordig een Corvette C1 kopen dan is dat niet heel moeilijk, er worden er genoeg aangeboden. Ze zijn meestal in goede staat en hebben doorgaans weinig kilometers op de teller.
Een goed exemplaar met tegen de 100.000 kilometers op de teller kost ongeveer €100.000. Er zijn Corvettes C1 met minder dan 1000 afgelegde kilometers in de handel voor €200.000 en dan zijn er ook nog de super zeldzame versies die voor meer dan €1.000.000 zijn verkocht via een veiling.
Aanvankelijk was er alleen de onafhankelijke voorwielophanging, met een achterwielophanging met vaste as en schroefveren.
De setup werd herzien met een 4.6L en vervolgens een 5.4L small-block V8-motor die tot 350 pk produceerde, en een handgeschakelde transmissie met 4 versnellingen. Directe brandstofinjectie, heavy-duty remmen en een paar andere upgrades werden ook aangeboden in de latere modellen.
Wil je tegenwoordig een Corvette C1 kopen dan is dat niet heel moeilijk, er worden er genoeg aangeboden. Ze zijn meestal in goede staat en hebben doorgaans weinig kilometers op de teller.
Een goed exemplaar met tegen de 100.000 kilometers op de teller kost ongeveer €100.000. Er zijn Corvettes C1 met minder dan 1000 afgelegde kilometers in de handel voor €200.000 en dan zijn er ook nog de super zeldzame versies die voor meer dan €1.000.000 zijn verkocht via een veiling.
Blader door de originele brochure (1958)
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren vijftig