BMW 1M E82 (2011-2012)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de BMW 1M (E82)
- De BMW 1M is een behoorlijk zeldzame auto. Hoewel het doel van BMW was om er 2700 te verkopen, werden het er uiteindelijk 6309. Dat waren er dus veel meer dan waar op was gerekend maar het blijft een klein aantal voor een BMW.
- Logischerwijs zou hij M1 moeten heten, maar er is al een legendarische BMW met de naam M1 en een echt icoon kun je nou eenmaal niet zomaar opvolgen. Daarom is voor de naam 1M gekozen.
- De 1M is ontwikkeld met behulp van tal van M3 E92 onderdelen. Sommige dingen kunnen bijna niet meer verbeterd worden dus kun je die gewoon blijven gebruiken was de gedachte daarachter.
- De 1M E82 heeft niet alleen een behoorlijk snelle motor, ook de remmen en de besturing zijn van ongeëvenaarde kwaliteit. Het gaat niet alléén om hoe snel een auto op het rechte stuk is, op een circuit is het ook van belang hoe hard je door de bochten durft. Ervaren circuit rijders noemen het een "hoeksnijder" bij uitstek.
- De M1 is het laatste model dat is uitgerust met het legendarische hydraulische stuursysteem van BMW. Hierna zou men overgaan naar een elektronische stuurbekrachtiging.
- De auto kostte destijds zo'n 45.000 euro, terwijl je tegenwoordig ongeveer 65.000 euro kwijt bent voor een mooi exemplaar met 60.000 kilometer op de teller. De 1M is dus een van de weinige auto's die meer waard is geworden dan de nieuwprijs.
- Er werden maar zeer weinig opties aangeboden voor de 1M. Navigatie, stoelverwarming en Xeon koplampen en dat was het wel zo'n beetje. Ook qua kleur was er weinig keus: zwart, wit of Valencia orange.
- Eigenlijk is de 1M helemaal geen M model, hij heeft namelijk niet de V8 motor uit de M3 meegekregen. Het zou teveel aanpassingen vergen om de V8 in de krappe carrosserie te krijgen. Daarom werd gekozen voor een 6 cilinder in-lijn, 3 liter met turbo compressor. Qua prestaties is het een beest, maar ja... Geen V8.
- De BMW 1M E82 heeft vergeleken met zijn grote voorbeeld, de M3 E92, weinig elektronische snufjes. Er is een zogenaamde M-Dynamic Modus ingebouwd maar deze versterkt alleen de gas respons. Adaptieve ophanging en automatische transmissie opties ontbreken bij de 1M.
- De M1 heeft geen crashtests ondergaan maar de auto is voorzien van diverse airbags en andere veiligheidssystemen die kwetsuren bij een aanrijding voorkomen of verminderen. BMW is een specialist op het gebied van veiligheid; ook zonder de crashtests hoef je je geen zorgen te maken.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°