Alfa Romeo 33 Stradale (1967-1969)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto
Productie periode: 1967-1969 Aantal geproduceerd: 18 (inclusief 4 prototypes) Geschatte huidige waarde: €10.000.000 Merk: Alfa Romeo Productie locatie: Milaan, Italië |
Motor: V8 - 2.0L
Top snelheid: 260km/uur 0-100km/uur: minder dan 5,5 seconden Vermogen: 230pk Max koppel: 206Nm Gewicht: 700kg |
10 interessante feiten over de Alfa Romeo 33 Stradale
- De 33 Stradale werd ontwikkeld als een straatlegale versie van de succesvolle Alfa Romeo Tipo 33 racewagen. De auto maakte zijn debuut in 1967 op de salon van Turijn.
- De 33 Stradale was voorzien van een 2.0 liter V8-motor met een vermogen van 230pk. De auto had een topsnelheid van 260km/u en kon van 0 tot 100km/u optrekken in slechts 5,5 seconden.
- De 33 Stradale had een uniek en futuristisch design, met scherpe lijnen en een aerodynamisch afgeronde vorm. Het ontwerp werd geleid door Franco Scaglione, die ook verantwoordelijk was voor het design van enkele andere iconische Alfa Romeo modellen, zoals de Alfa Romeo Giulietta Sprint.
- Slechts 18 exemplaren van de 33 Stradale werden geproduceerd tussen 1967 en 1969, waardoor het een van de zeldzaamste en meest waardevolle Alfa Romeo modellen ooit is.
- Omdat Alfa Romeo destijds een staatsbedrijf was, gaf de verkoop van een dergelijke extravagante auto een eigenlijk een verkeerd signaal af in het politieke klimaat van toen. Dus Alfa Romeo deed niet echt z'n best om er veel te bouwen.
- Op het moment van zijn lancering was het de snelste commerciële auto ter wereld.
- Het is bekend dat er kleine verschillen waren tussen de 18 exemplaren van de Alfa Romeo 33 Stradale die werden geproduceerd. De meeste variaties waren het gevolg van veranderingen in de productie tijdens de jaren dat de auto werd gebouwd. Bijvoorbeeld het ontwerp van de carrosserie en specifieke technische details konden tijdens de productie worden aangepast of veranderd.
- Hoewel de 33 Stradale niet specifiek werd gebouwd voor racen, werd het wel ingezet in verschillende competities, zoals de 24 uur van Le Mans.
- De prijs van de 33 Stradale varieerde aanzienlijk tijdens zijn productieperiode, maar tegenwoordig wordt de auto beschouwd als een van de meest waardevolle Alfa Romeo modellen ooit. Toen de 33 Stradale werd geproduceerd, had de auto een prijs van (omgerekend) ongeveer 17,000 euro. Nu, meer dan 50 jaar later, zijn exemplaren van de 33 Stradale te koop voor meerdere miljoenen euro's. Dit komt voornamelijk doordat er zo weinig van zijn geproduceerd en omdat de auto wordt gezien als één van de iconen van de auto wereld.
- De Alfa Romeo 33 Stradale was uniek in zijn tijd, met zijn futuristische design en hoge prestaties. Er waren echter andere sportwagens in de jaren 60 die ook uniek waren, zoals de Ferrari 250 GTO en de Lamborghini Miura. Deze modellen waren echter meer gericht op raceprestaties, terwijl de 33 Stradale vooral bedoeld was als een straat legale sportwagen.
Alfa Romeo 33 Stradale - Italiaans design en zeer kostbaar
Alfa Romeo is in Europa altijd al een zeer bekend automerk geweest, maar in de rest van de wereld kenden ze Alfa Romeo vooral van de autosport en race circuits. Halverwege de jaren 60 werd dan ook besloten om ook de rest van de wereld meer te tonen van Italiaanse luxe op maat, aangevuld veel met snelheid en kwaliteit. Het resultaat was de presentatie van een van de mooiste auto's ooit gemaakt, de Alfa Romeo 33 Stradale.
De taak om de auto te ontwerpen werd toevertrouwd aan de bekende auto-ontwerper Franco Scaglione. Deze top ontwerper werkte niet alleen voor Alfa Romeo maar ook voor onder andere Aston Martin, Fiat, Ferrari, Maserati en Jaguar en hij had zijn sporen dus al ruimschoots verdiend voordat hij aan deze klus begon. Maar met dit ontwerp had hij zich wederom overtroffen, het zou achteraf het meest gewaardeerde ontwerp in zijn carrière blijken te zijn.
Toen in 1967 de auto werd gepresenteerd werd er direct met ontzag over gesproken en geschreven; alles aan de Alfa Romeo 33 Stradale was uniek, zeldzaam en anders dan men gewend was. De 33 Stradale is voor altijd een legende gebleven in sportwagen kringen. Er zijn slechts 18 gemaakt, dus je gaat hem niet bij elkaar sparen door wat overuren te maken...
Het is een echt meesterwerk en die zijn nou eenmaal altijd erg zeldzaam en voorbehouden aan een heel klein clubje van mensen.
De Alfa Romeo 33 Stradale heeft een groot deel van zijn karaktereigenschappen te danken aan een zeer populaire raceauto uit die tijd, de Alfa Romeo Tipo 33.
De taak om de auto te ontwerpen werd toevertrouwd aan de bekende auto-ontwerper Franco Scaglione. Deze top ontwerper werkte niet alleen voor Alfa Romeo maar ook voor onder andere Aston Martin, Fiat, Ferrari, Maserati en Jaguar en hij had zijn sporen dus al ruimschoots verdiend voordat hij aan deze klus begon. Maar met dit ontwerp had hij zich wederom overtroffen, het zou achteraf het meest gewaardeerde ontwerp in zijn carrière blijken te zijn.
Toen in 1967 de auto werd gepresenteerd werd er direct met ontzag over gesproken en geschreven; alles aan de Alfa Romeo 33 Stradale was uniek, zeldzaam en anders dan men gewend was. De 33 Stradale is voor altijd een legende gebleven in sportwagen kringen. Er zijn slechts 18 gemaakt, dus je gaat hem niet bij elkaar sparen door wat overuren te maken...
Het is een echt meesterwerk en die zijn nou eenmaal altijd erg zeldzaam en voorbehouden aan een heel klein clubje van mensen.
De Alfa Romeo 33 Stradale heeft een groot deel van zijn karaktereigenschappen te danken aan een zeer populaire raceauto uit die tijd, de Alfa Romeo Tipo 33.
Ongekende prestaties
Beginnend met het chassis besloot het ontwerpteam een vliegtuigbedrijf in te huren om een zo licht en sterk als mogelijke basis voor deze nieuwe auto te ontwerpen. Als materiaal werd na vele testen gekozen voor nieuw soort legering van aluminium, staal en magnesium.
Het resultaat was een superlicht, stijf en uitgebalanceerd frame dat waanzinnige prestaties en rijdynamiek biedt.
De 33 Stradale wordt aangedreven door een compacte 2.0L dry-sump V8 met een SPICA-brandstofinjectiesysteem , een platte krukas en vier nokkenassen, met een compressieverhouding van 11:1.
Deze kleine opstelling verbaasde iedereen omdat er maar liefst 230 pk naar de achterwielen ging via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het kleine V8-monster werd op alle mogelijke manieren geoptimaliseerd door het gebruik van verschillende legeringen, nieuwe technieken en natuurlijk het al genoemde lichtgewicht magnesiumchassis.
Een uitzonderlijk mooie auto die slechts 700kg weegt, uitgerust met een 2 liter V8 en een topsnelheid van 260 kilometer per uur was de uitkomst van dit unieke project.
Het resultaat was een superlicht, stijf en uitgebalanceerd frame dat waanzinnige prestaties en rijdynamiek biedt.
De 33 Stradale wordt aangedreven door een compacte 2.0L dry-sump V8 met een SPICA-brandstofinjectiesysteem , een platte krukas en vier nokkenassen, met een compressieverhouding van 11:1.
Deze kleine opstelling verbaasde iedereen omdat er maar liefst 230 pk naar de achterwielen ging via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het kleine V8-monster werd op alle mogelijke manieren geoptimaliseerd door het gebruik van verschillende legeringen, nieuwe technieken en natuurlijk het al genoemde lichtgewicht magnesiumchassis.
Een uitzonderlijk mooie auto die slechts 700kg weegt, uitgerust met een 2 liter V8 en een topsnelheid van 260 kilometer per uur was de uitkomst van dit unieke project.
Zijn tijd ver vooruit
Vanuit welke hoek je ook kijkt, de Alfa Romeo 33 Stradale is adembenemend mooi. De auto is vrij klein van formaat en je zit behoorlijk dicht bij de grond. Hij heeft een gestroomlijnde carrosserie, met prachtige rondingen en een krachtig uiterlijk zonder overbodige franjes. De koplampen lopen bijna direct door vanaf de de grille en de gebogen spatborden vloeien bijna naadloos over in de voorruit. Vooral deze natuurlijke overgangen van verschillende onderdelen en materialen geven deze auto zijn kenmerkende uiterlijk.
Vlinderdeuren met gebogen ramen gaan omhoog om de gelukkige bestuurder te verwelkomen, een stoere look die nog verder wordt versterkt door de raamuitbreiding op het dak. De achterkant van de auto is al even prachtig met een minimalistische benadering en strakke achterlichten. De uitschuifbare uitlaten zorgen ervoor dat ze van alle kanten opgemerkt worden en ze kunnen brullen als een woeste leeuw.
Halverwege de jaren 60 was deze de Alfa Romeo Stradale qua design z'n tijd dan ook ver vooruit. Zoveel klasse en technische vernieuwingen kwamen samen in deze auto dat het vanaf z'n presentatie in 1967 direct al een superster status had.
Vlinderdeuren met gebogen ramen gaan omhoog om de gelukkige bestuurder te verwelkomen, een stoere look die nog verder wordt versterkt door de raamuitbreiding op het dak. De achterkant van de auto is al even prachtig met een minimalistische benadering en strakke achterlichten. De uitschuifbare uitlaten zorgen ervoor dat ze van alle kanten opgemerkt worden en ze kunnen brullen als een woeste leeuw.
Halverwege de jaren 60 was deze de Alfa Romeo Stradale qua design z'n tijd dan ook ver vooruit. Zoveel klasse en technische vernieuwingen kwamen samen in deze auto dat het vanaf z'n presentatie in 1967 direct al een superster status had.
Super zeldzaam
In totaal werden er slechts 18 exemplaren gebouwd, dus het is ook wel logisch dat er enorme bedragen worden betaald als er een 33 Stradale op de markt komt. Zelfs de rijksten der rijken kunnen niet alles kopen, een Alfa Romeo 33 Stradale wordt namelijk zelden te koop aangeboden. Dus zelfs als je Cristian Ronaldo, Elon Musk of Mark Zuckerberg bent is het nog maar afwachten of je ooit met Alfa 33 Stradale kunt pronken...
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig
- Merchandise - Uniek(!) Alfa Romeo 33 Stradale posters