Alfa Romeo 4C Coupé (2013-2019)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
|
|
15 Interessante feiten over de Alfa Romeo 4C
- De Alfa Romeo C4 is super licht van gewicht, hij weegt slechts 895kg, dat is nog minder dan een Suzuki Swift...
- Hij is uitgevoerd met een 1.7 liter viercilinder en dat is eigenlijk niets speciaals. Wat wel speciaal is, is dat hij door het gebruik van vier turbo's en een super goede afstelling een vermogen heeft van maar liefst 240pk.
- De topsnelheid is ook niet mis voor een dergelijke sportwagen. 258 Kilometer per uur kan hij maximaal halen en in 4,5 seconde ga je van 0 naar 100 kilometer per uur. Een auto waarmee je zowel op de openbare weg als op het race circuit terecht kunt.
- Alles in het ontwerp was gericht op gewichtsbesparing. Het gewicht kon zo laag blijven omdat gebruik is gemaakt van een monocoque kuip van koolstofvezel en aluminium subframes. De beplating is gemaakt van een speciale glasvezel (SMC) dat nog veel lichter is dan aluminium, maar ook nog eens veel sterker.
- Deze materialen en technologieën zijn direct afkomstig uit de Formule 1 en worden verder nauwelijks gebruikt in straat legale sportwagens.
- De Alfa Romeo werd geheel handmatig geassembleerd in de Maserati fabriek, door Maserati medewerkers. En dat zijn de vakmensen pur sang, voordat ze ook maar met een stuk gereedschap aan een auto mogen werken hebben ze een opleiding van minimaal 500 uren gevolgd. Reken maar dat het met de afwerking wel goed zit.
- Aan elke Alfa Romeo 4C was 6 weken gewerkt voordat hij de fabriek verliet. Per dag werden slechts 6 exemplaren afgeleverd.
- De Alfa Romeo 4C Coupé werd uitgevoerd met koplampen in opvallende zwarte behuizing van koolstofvezel. De spider versie had minder uitgesproken koplampen en deze vielen vaak beter in de smaak dan de koolstofversie. Latere versies van de 4C coupé werden daarom ook voorzien van de "gewone" koplampen.
- Bij aanschaf kon je als leuke extra optie kiezen voor een circuit pakket. Je ontving dan een exemplaar met onder andere verbeterde schokdempers en stabilisator stangen en de speciale Pirelli P-Zero circuit banden.
- Om nog een paar kilo extra te besparen heeft de Alfa Romeo 4C geen stuurbekrachtiging. En dat heeft hij ook niet eens nodig, juist door zijn lichte gewicht en daarnaast door een perfecte afstelling en samenwerking van alle onderdelen.
- In Nederland zijn 126 Alfa Romeo 4C's geregistreerd (bron: allecijfers.nl), de catalogusprijs was €78.737
- Het rijkarakter van de 4C is te beïnvloeden met het Alfa Romeo DNA-Systeem. Je hebt de keuze tussen Dynamic (D), Normaal (N) en Snow/rain (A).
- De 4C sportwagen is niet bedoeld als boodschappen auto, hij heeft een bagageruimte van slechts 110 liter. Voor de bestuurder en z'n bijrijder is er echter meer dan genoeg bewegingsruimte vergeleken met sommige andere sportwagens.
- De auto is gebouwd voor snelheid en daarom is er geen plaats voor overbodige luxe zoals bergruimte, geïntegreerd navigatiesysteem of geluidsisolatie. De motor is dan ook goed te horen als je in de auto zit maar dat geeft juist een extra portie sportwagen beleving.
- Door zijn beperkte (en in 2019 gestopte) productie is de Alfa Romeo een behoorlijk waardevaste auto die best nog wel eens een goede investering kan blijken te zijn.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°