Triumph TR6 (1968-1976)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de Triumph TR6
- De Triumph TR6 is een legendarische sportwagen die werd geproduceerd tussen 1968 en 1976. Het is een van de meest populaire modellen van Triumph en werd wereldwijd goed ontvangen. Het was een iconische auto in de jaren 70, en het is nog steeds een van de meest herkenbare sportwagens van die tijd.
- De Triumph TR6 werd geïntroduceerd in 1968 als opvolger van de TR5. De TR6 had een 2.5 liter zescilinder motor met een vermogen van 150 pk en een topsnelheid van 190 kilometer per uur.De TR6 werd geproduceerd tot 1976, met een totaal van 94.619 exemplaren die van de productielijn af rolden. De productie vond plaats in de Triumph-fabriek in Coventry, Engeland.
- De Triumph TR6 had een opvallend uiterlijk met zijn lange motorkap en korte achterkant. Het ontwerp was gebaseerd op de TR5, maar met enkele wijzigingen om de aerodynamica te verbeteren. Het ontwerp werd verzorgd door Karmann, een Duits ontwerpbureau dat ook verantwoordelijk was voor de Porsche 356 en de Karmann Ghia.
- De TR6 had een onafhankelijke wielophanging aan de voorkant en een starre as aan de achterkant. Dit zorgde voor een goede wegligging en controle op de weg.
- Het interieur van de Triumph TR6 was eenvoudig maar stijlvol. De auto had leren bekleding en een houten dashboard. De stoelen waren comfortabel en ondersteunend, en de bestuurdersstoel was verstelbaar. De auto had ook enkele handige functies, zoals een klok, een toerenteller en een oliedrukmeter. Het cabriolet-dak kon gemakkelijk worden neergelaten, waardoor de bestuurder en passagiers konden genieten van open rijden.
- De Triumph TR6 was erg populair tijdens zijn productiejaren, vooral in de Verenigde Staten. Het was een van de best verkochte sportwagens in de VS in de jaren 70 en had een grote schare fans onder autoliefhebbers. Het ontwerp en de prestaties van de TR6 spraken tot de verbeelding van velen, en het was een symbool van de vrijheid en de levensstijl van die tijd.
- De Triumph TR6 was ook succesvol in de rallywereld. In 1970 wonnen de Britse rallyrijders Tony Pond en Rob Lyall de Tulpenrallye in Nederland in een TR6. De auto deed ook mee aan de beroemde Marathon de la Route-race op de Nürburgring, waar hij in 1970 de derde plaats behaalde.
- Vandaag de dag is de Triumph TR6 een geliefde auto onder verzamelaars en autoliefhebbers. De auto wordt vaak gerestaureerd en in concoursstaat gebracht, waarbij veel aandacht wordt besteed aan het behouden van de oorspronkelijke kenmerken van de auto. Goed gerestaureerde TR6's zijn zeer waardevol en worden vaak verhandeld op veilingen en in autoshows. De prijzen van de auto's kunnen variëren, afhankelijk van de staat en de zeldzaamheid van het model.
- De Triumph TR6 werd opgevolgd door de Triumph TR7, die werd geproduceerd tussen 1974 en 1981. De TR7 was een totaal andere auto dan de TR6, met een wigvormig ontwerp en een viercilindermotor. De TR7 was niet zo populair als de TR6 en hij werd uiteindelijk vervangen door de Triumph TR8, die een V8-motor had.
- De Triumph TR6 had een grote invloed op de autowereld. Het was een van de eerste sportwagens die op grote schaal werd geproduceerd en verkocht. Het ontwerp en de prestaties van de auto waren baanbrekend en hebben andere autofabrikanten geïnspireerd. De TR6 was ook belangrijk voor de ontwikkeling van de Triumph-reeks. Het was de laatste van de TR-modellen die werd geproduceerd in Coventry, voordat de productie naar Speke werd verplaatst.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig