Nissan Fairlady 300ZX Z32 (1989-2000)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto / Grand Tourer
Productie periode: 1989-2000 Aantal geproduceerd: 164.170 Geschatte huidige waarde: €20.000 Merk: Nissan Productie locatie: Hiratsuka, Japan |
Motor: V6 - 3L twin turbo
Top snelheid: 250km/uur 0-100km/uur: 5,9 seconden Vermogen: 283pk Max koppel: 375Nm Gewicht: 1620kg |
10 Interessante feiten over de Nissan 300ZX
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 is een sportwagen die werd geproduceerd van 1989 tot 2000. De auto is een icoon in de wereld van de Japanse sportwagens en wordt nog steeds beschouwd als een van de meest geliefde auto's onder autoliefhebbers.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 is de vierde generatie van de Nissan Z-auto's, die begon in 1969 met de Nissan Fairlady Z. Het was de opvolger van de Nissan 300ZX Z31 en werd geïntroduceerd in 1989. De auto was beschikbaar als een tweezitter (met de naam "Fairlady Z" in Japan) en als een 2+2 (met de naam "300ZX" in Noord-Amerika en Europa). De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was de eerste Nissan Z-auto die werd geïntroduceerd met een V6-motor en ook de eerste die werd geproduceerd in een fabriek buiten Japan (in de Verenigde Staten).
- Het ontwerp van de Nissan Fairlady 300ZX Z32 was een opvallende verschijning in de autowereld. De auto had een gestroomlijnde carrosserie en een krachtig uitziende voorkant met klapkoplampen. De auto was ook voorzien van een T-bar dak, wat een kenmerkend onderdeel was van het ontwerp van de auto. Het interieur van de auto was ook zeer goed ontworpen, met een futuristisch uitziende cockpit en een digitaal instrumentenpaneel.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was een zeer snelle sportwagen. De auto had een topsnelheid van meer dan 250 km/u en kon van 0 naar 100 km/u accelereren in minder dan zes seconden.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was ook zeer goed afgestemd op de weg. De auto had een achterwielaandrijving en was voorzien van een onafhankelijke ophanging voor en achter, die zorgde voor een uitstekende handling. De auto was ook voorzien van een actief vierwielsturingssysteem (4WS), dat de handling verder verbeterde door de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen te laten draaien bij lage snelheden, en in dezelfde richting bij hoge snelheden.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was ook goed uitgerust met veiligheidsvoorzieningen voor zijn tijd. De auto was voorzien van dubbele airbags voor de bestuurder en de passagier, evenals antiblokkeerremmen (ABS) en een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). De auto had ook een antidiefstalsysteem met een startonderbreker en een alarmsysteem.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was ook voorzien van geavanceerde technologie voor zijn tijd. De auto had een digitaal instrumentenpaneel dat verschillende informatie weergaf, waaronder de snelheid, het toerental en de brandstofmeter. De auto had ook een Bose-geluidssysteem en een automatische klimaatregeling.
- Er waren verschillende speciale uitvoeringen van de Nissan Fairlady 300ZX Z32 beschikbaar. Een van de meest opvallende was de 300ZX Twin Turbo Shiro Special Edition, die in 1990 werd geïntroduceerd. De auto was wit van kleur en had een unieke bodykit, evenals lichtmetalen wielen en een sportuitlaatsysteem. Er werden slechts 1.002 exemplaren van deze speciale editie geproduceerd.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 was ook een succesvolle raceauto. De auto werd gebruikt in verschillende raceseries, waaronder de 24 uur van Le Mans en de All Japan Sports Prototype Championship. De auto won ook verschillende kampioenschappen, waaronder het Britse GT-kampioenschap in 1993.
- De Nissan Fairlady 300ZX Z32 heeft een legendarische status onder autoliefhebbers en wordt nog steeds beschouwd als een van de meest iconische Japanse sportwagens ooit geproduceerd. De auto heeft veel fans over de hele wereld, die de auto waarderen vanwege zijn geweldige prestaties, unieke ontwerp en geavanceerde technologie.
Indrukwekkende prestaties tegen een aantrekkelijke prijs
Japan staat bij auto liefhebbers bekend om de vele auto's die in de afgelopen decennia ware iconen in de autotechniek werden. Het tijdperk van de jaren 80 en 90 was het gouden tijdperk van de Japanse auto innovaties en Nissan is waarschijnlijk het merk dat de meeste eer opstrijkt. De meest legendarische Japanse auto is zonder meer de Nissan Skyline GTR maar de Nissan ZX Fairlady doet er qua techniek en verkoop succes niet voor onder.
Na de 240 en 280ZX werd in 1983 de eerste Nissan Fairlady 300ZX gelanceerd voor de Japanse, Amerikaanse en Europese markt. De Z32 kwam in 1989 op de markt en was van de 300ZX de meest brute versie. De Z32 was een sportwagen die erg in trek was en meer dan 10 jaar geproduceerd zou worden. De Nissan 300ZX was voorzien van verscheidene nieuwe technologieën, had een behoorlijk vermogen en een licht gewicht chassis en daardoor een top snelheid van maar liefst 250 kilometer per uur.
Ook de prijs was destijds aantrekkelijk, omgerekend zo'n €85.000 (in 1995), waar een Porsche 911 met vergelijkbare prestaties meer dan €100.000 kostte.
Na de 240 en 280ZX werd in 1983 de eerste Nissan Fairlady 300ZX gelanceerd voor de Japanse, Amerikaanse en Europese markt. De Z32 kwam in 1989 op de markt en was van de 300ZX de meest brute versie. De Z32 was een sportwagen die erg in trek was en meer dan 10 jaar geproduceerd zou worden. De Nissan 300ZX was voorzien van verscheidene nieuwe technologieën, had een behoorlijk vermogen en een licht gewicht chassis en daardoor een top snelheid van maar liefst 250 kilometer per uur.
Ook de prijs was destijds aantrekkelijk, omgerekend zo'n €85.000 (in 1995), waar een Porsche 911 met vergelijkbare prestaties meer dan €100.000 kostte.
Eigenzinnig en toch prettig om in te rijden
De Nissan 300ZX wordt aangedreven door een voorin liggende 3.0L VG30DETT Turbocharged V6 motor. Deze kan meer dan 280pk leveren en een max. koppel van 375Nm. Het vermogen gaat rechtstreeks naar de achterwielen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische transmissie met vier versnellingen. De motor heeft een dubbele bovenliggende nokkenas met variabele kleptiming technologie. De enorme Garret turbocompressor maakt het tot een eigenzinnige kleine sportwagen met een scherp weggedrag en een uitstekende dynamiek.
De Fairlady 300ZX heeft een staal-aluminium chassis dat zeer licht van gewicht is en zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een prettige rijdynamiek. De auto heeft zowel voor als achter onafhankelijke wielophanging met 3-voudig verstelbaar sper differentieel. Alle vier remschijven worden gekoeld door een geavanceerd ventilatiesysteem.
De Fairlady 300ZX heeft een staal-aluminium chassis dat zeer licht van gewicht is en zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een prettige rijdynamiek. De auto heeft zowel voor als achter onafhankelijke wielophanging met 3-voudig verstelbaar sper differentieel. Alle vier remschijven worden gekoeld door een geavanceerd ventilatiesysteem.
Een droom voor tuning fans
De 300ZX heeft een enorm potentieel voor upgrades en tuning. Er zijn veel tuning fans en veel toegewijde bedrijven overal ter wereld te vinden, die de auto met veel liefde mechanisch en esthetisch aanpassen. Top snelheden van meer dan 400 kilometer per uur zijn te bereiken met het tunen van een 300ZX(!).
Enkele mooie features van de Nissan 300ZX zijn onder andere: Bose-geluidssysteem, ABS, airbags, keyless entry, OBD-II-elektronica, Recaro sport kuipstoelen en vele upgrades voor een extra comfortabele rijkwaliteit.
Enkele mooie features van de Nissan 300ZX zijn onder andere: Bose-geluidssysteem, ABS, airbags, keyless entry, OBD-II-elektronica, Recaro sport kuipstoelen en vele upgrades voor een extra comfortabele rijkwaliteit.
Nissan Cadeau Ideeën
|
|
|
|
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren tachtig