Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupé (1954-1957)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Sport auto
Productie periode: 1954-1957 Aantal geproduceerd: 1400 Geschatte huidige waarde: €1.000.000 Merk: Mercedes-Benz Productie locatie: Untertürkheim, Duitsland |
Motor: 6 Cilinder - 3L
Top snelheid: 260km/uur 0-100km/uur: 7,5 seconden Vermogen: 240pk Max koppel: 274Nm Gewicht: 1310kg |
10 Interessante feiten over de Mercedes Benz 300SL Gullwing Coupé
- De Mercedes-Benz 300SL Gullwing is een van de meest iconische auto's ooit geproduceerd. Het is een sportwagen die werd geproduceerd door Mercedes-Benz tussen 1954 en 1963 en die vandaag de dag nog steeds wordt beschouwd als een van de meest begeerde auto's ter wereld. Het ontwerp van de auto was revolutionair voor zijn tijd en het was een van de eerste auto's die gebruik maakte van een lichtgewicht, buizenframe chassis en een krachtige, zescilinder motor.
- De geschiedenis van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing begint in de vroege jaren 50. Het was een tijd waarin sportwagens in populariteit begonnen te groeien en Mercedes-Benz wilde graag deelnemen aan deze trend. Het bedrijf besloot om een sportwagen te bouwen die zou concurreren met andere Europese sportwagens zoals de Jaguar XK120 en de Ferrari 166.
- Het ontwerp van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing was revolutionair voor zijn tijd. De auto had een laag, gestroomlijnd profiel en een opvallende, V-vormige grille. Het meest opvallende kenmerk van de auto waren de deuren, die omhoog openden als vleugels, vandaar de naam "Gullwing". Dit ontwerp was nodig vanwege de hoge zijkanten van het chassis, die een traditionele deuropening onmogelijk maakten.
- Het chassis van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing was een van de eerste in zijn soort. Het was gemaakt van een lichtgewicht, buizenframeconstructie die het gewicht van de auto aanzienlijk verminderde en de stijfheid verhoogde. Dit maakte de auto zeer wendbaar en snel op de weg.
- De Mercedes-Benz 300SL Gullwing had een zescilinder, 3.0 liter motor die 240 pk leverde. Dit was een indrukwekkend vermogen voor die tijd en maakte de auto zeer snel en krachtig. Het vermogen werd overgebracht naar de achterwielen via een handgeschakelde vierversnellingsbak.
- De prestaties van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing waren indrukwekkend. De auto kon een topsnelheid van 260 km/u bereiken en accelereerde van 0 naar 100 km/u in minder dan 8 seconden. Dit maakte het een van de snelste auto's op de weg in de jaren 50.
- De Mercedes-Benz 300SL Gullwing deed het goed in wedstrijden. Het won onder meer de 24 uur van Le Mans in 1952 en de Carrera Panamericana in 1952 en 1953. Het succes van de auto in deze wedstrijden droeg bij aan de legendarische status van de auto.
- De productie van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing begon in 1954 en eindigde in 1957. In totaal werden er slechts 1400 exemplaren van de auto geproduceerd, waardoor het een zeldzame en waardevolle auto is voor verzamelaars en liefhebbers.
- Veel eigenaren van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing hebben de auto's gerestaureerd om ze in originele staat te houden of te herstellen. Dit vereist vaak dat de eigenaar de auto volledig uit elkaar haalt en alle onderdelen opnieuw opbouwt. De restauratie van een Mercedes-Benz 300SL Gullwing is een tijdrovend en kostbaar proces, maar het resultaat is een prachtige, gerestaureerde auto die zijn waarde behoudt.
- De waarde van de Mercedes-Benz 300SL Gullwing is enorm gestegen sinds de productie ervan werd stopgezet. Tegenwoordig kunnen goed gerestaureerde exemplaren van de auto miljoenen dollars waard zijn, wat het een van de meest waardevolle auto's ter wereld maakt. De zeldzaamheid van de auto, de revolutionaire technologie en het tijdloze ontwerp dragen allemaal bij aan de hoge waarde.
Mercedes Cadeau Ideeën
|
|
|
|
De auto van de eeuw
Al sinds 1886 bouwde Mercedes uitstekende betrouwbare auto's die met veel luxe waren uitgerust. De auto's van Mercedes werden altijd al beschouwd als de maatstaf voor de hoogste kwaliteit en ongekende luxe.
In het begin van de jaren 50 begon een nieuw type auto aan een opmars: de sportwagen, bedoeld voor de sportieve en goed in de slappe was zittende auto liefhebber. Mercedes wilde ook een graantje meepikken van deze nieuwe markt en besloot een eigen tweedeurs sportwagen te lanceren. En niet zomaar een tweedeurs... De deuren gaan open als een vogel die zijn vleugels intrekt, een kenmerk dat een iconische naam zou worden in de sportwagenwereld "The Gullwing Doors".
Dankzij zijn unieke en in het oog springende stijl, geweldige techniek en uitstekende capaciteiten, werd de SL300 meteen een hit en iedereen stond er versteld van. Zozeer zelfs dat hij in 1999 werd uitgeroepen tot Auto van de Eeuw.
In het begin van de jaren 50 begon een nieuw type auto aan een opmars: de sportwagen, bedoeld voor de sportieve en goed in de slappe was zittende auto liefhebber. Mercedes wilde ook een graantje meepikken van deze nieuwe markt en besloot een eigen tweedeurs sportwagen te lanceren. En niet zomaar een tweedeurs... De deuren gaan open als een vogel die zijn vleugels intrekt, een kenmerk dat een iconische naam zou worden in de sportwagenwereld "The Gullwing Doors".
Dankzij zijn unieke en in het oog springende stijl, geweldige techniek en uitstekende capaciteiten, werd de SL300 meteen een hit en iedereen stond er versteld van. Zozeer zelfs dat hij in 1999 werd uitgeroepen tot Auto van de Eeuw.
Een moedige en gedurfde styling
Het is al bijna 70 jaar geleden dat de 300SL voor het eerst aan het publiek werd getoond, en iedereen die er bij was, wist dat dit een dag was die de (auto) geschiedenis in zou gaan. Een auto met zo'n gedurfde styling was nog nooit eerder gemaakt.
Een kortere hoogte met een vloeiend ontwerp van voor naar achter, als aanvulling op de koplampen en de gestroomlijnde motorkap.
Verderop gaven de kieuwen op het spatbord het een agressieve uitstraling, met metalen panelen die werden geëxtrudeerd om een volumineus maar sportief uiterlijk te geven. Vervolgens kwamen de deuren, de allereerste Gullwing-deuren die naar de hemel opengingen en een statement maakten van innovatie, techniek en luxe.
De achterkant en het slimme licht passen helemaal bij de auto, met een kleine kofferbak die een grote achterruit volgt. De sportieve en iconische stijl wordt afgesloten met de wielen van hetzelfde gedurfde ontwerp, grote zilveren uitstekende cups met een drietand in het midden.
Tot op de dag van vandaag komt geen enkele andere auto qua styling in de buurt van de 300SL, zelfs niet degene die Mercedes tot nu toe als zijn opvolgers heeft uitgebracht.
Een kortere hoogte met een vloeiend ontwerp van voor naar achter, als aanvulling op de koplampen en de gestroomlijnde motorkap.
Verderop gaven de kieuwen op het spatbord het een agressieve uitstraling, met metalen panelen die werden geëxtrudeerd om een volumineus maar sportief uiterlijk te geven. Vervolgens kwamen de deuren, de allereerste Gullwing-deuren die naar de hemel opengingen en een statement maakten van innovatie, techniek en luxe.
De achterkant en het slimme licht passen helemaal bij de auto, met een kleine kofferbak die een grote achterruit volgt. De sportieve en iconische stijl wordt afgesloten met de wielen van hetzelfde gedurfde ontwerp, grote zilveren uitstekende cups met een drietand in het midden.
Tot op de dag van vandaag komt geen enkele andere auto qua styling in de buurt van de 300SL, zelfs niet degene die Mercedes tot nu toe als zijn opvolgers heeft uitgebracht.
De snelste productie auto van dat moment
De 300SL putte veel van zijn inspiratie en zette de ontwikkeling van een zeer populaire racewagen voort, de Mercedes W194. Afgezien van het chassis en de styling, werd ook het mechanische ontwerp van de W194 gebruikt.
Aangedreven door de watergekoelde M198 3.0L overhead cam straight-6 motor, maar met substantiële upgrades voor prestatieverbeteringen. De Solex Carburateur werd vervangen door een beter, geavanceerder Bosch direct-injectiesysteem. Een andere verbetering was de toevoeging van het Dry Sump smeer systeem dat de oliecirculatie enorm verbeterde.
Deze brute motor was gekoppeld aan een 4-versnellingsbak met droge koppeling en een mechanische brandstofpomp voor een betere brandstoftoevoer naar de motor bij hogere snelheden. Dit alles werd geholpen door een lichtgewicht chassis en het ontwerp van het buisvormige frame, het woog slechts 80 kg en herdefinieerde de verhouding tussen vermogen en gewicht volledig.
De 300SL kan 240pk produceren en een verbijsterende topsnelheid van 263 km/uur halen. De 0-100 km/uur kan in 7,5 seconden worden bereikt. Dat zijn zelfs nu nog steeds indrukwekkende cijfers voor een auto, laat staan hoe bijzonder dergelijke specificaties bijna 70 jaar geleden waren.
Aangedreven door de watergekoelde M198 3.0L overhead cam straight-6 motor, maar met substantiële upgrades voor prestatieverbeteringen. De Solex Carburateur werd vervangen door een beter, geavanceerder Bosch direct-injectiesysteem. Een andere verbetering was de toevoeging van het Dry Sump smeer systeem dat de oliecirculatie enorm verbeterde.
Deze brute motor was gekoppeld aan een 4-versnellingsbak met droge koppeling en een mechanische brandstofpomp voor een betere brandstoftoevoer naar de motor bij hogere snelheden. Dit alles werd geholpen door een lichtgewicht chassis en het ontwerp van het buisvormige frame, het woog slechts 80 kg en herdefinieerde de verhouding tussen vermogen en gewicht volledig.
De 300SL kan 240pk produceren en een verbijsterende topsnelheid van 263 km/uur halen. De 0-100 km/uur kan in 7,5 seconden worden bereikt. Dat zijn zelfs nu nog steeds indrukwekkende cijfers voor een auto, laat staan hoe bijzonder dergelijke specificaties bijna 70 jaar geleden waren.
Gerlateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren vijftig