Lancia Stratos (1973-1978)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
|
|
Specificaties
Type auto: (Rally) sport auto (S)
Productie periode: 1973-1978 Aantal geproduceerd: 492 Geschatte huidige waarde: €400.000 Merk: Lancia Productie locatie: Turijn, Italië |
Motor: V6 - 2.4L atmosferisch
Top snelheid: 230km/uur 0-100km/uur: 6,8 seconden Vermogen: 190pk Max koppel: 216Nm Gewicht: 980kg |
10 Interessante feiten over de Lancia Stratos
- De Lancia Stratos is een iconische sportwagen die werd geproduceerd tussen 1973 en 1978. Het is een opvallende auto die ontworpen werd voor rallycompetities.
- De geschiedenis van de Lancia Stratos begint in de late jaren 60, toen de Italiaanse autofabrikant Lancia besloot om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap rally. Het bedrijf was op zoek naar een wagen die licht, wendbaar en snel genoeg was om te concurreren met de beste auto's in de wereld. Lancia vroeg Bertone om een ontwerp te maken en zo werd de Stratos geboren.
- Het ontwerp van de Lancia Stratos is wat de auto zo speciaal maakt. Het was een radicale breuk met traditionele rallywagens. De auto had een korte wielbasis en een zeer lage carrosserie, waardoor hij bijzonder wendbaar was. Het ontwerp was zeer aerodynamisch en het lage profiel zorgde ervoor dat de auto minder luchtweerstand had.
- De Lancia Stratos was uitgerust met een Ferrari V6-motor, die was aangepast voor gebruik in de rally. De motor produceerde ongeveer 190 pk en had een topsnelheid van 230km/u. De motor was geplaatst achter de bestuurder, wat zorgde voor een optimale gewichtsverdeling.
- De Lancia Stratos was een zeer snelle auto en won veel rally's in de jaren 70. De auto was bijzonder wendbaar en kon gemakkelijk door bochten heen manoeuvreren. Het lage profiel van de auto zorgde ervoor dat hij minder luchtweerstand had en dus sneller kon rijden.
- De Lancia Stratos won vele rally's in de jaren 70. Het won drie opeenvolgende Wereldkampioenschappen rally tussen 1974 en 1976 en was een van de meest succesvolle rallyauto's aller tijden. De Stratos werd bestuurd door legendes als Sandro Munari en Bjorn Waldegard.
- Lancia bouwde slechts 492 exemplaren van de Stratos, waarvan er slechts ongeveer 50 op de openbare weg werden gebruikt. De meeste auto's werden gebouwd voor rallydoeleinden en werden niet verkocht aan het grote publiek.
- Ondanks het feit dat de Lancia Stratos niet in grote aantallen werd geproduceerd, werd het al snel een populaire auto onder verzamelaars. Het unieke ontwerp en de succesvolle rallygeschiedenis van de auto hebben ervoor gezorgd dat de Lancia Stratos vandaag de dag nog steeds zeer gewild is.
- In 2010 werd aangekondigd dat de Lancia Stratos zou worden herintroduceerd als een beperkte productie van slechts 25 exemplaren, exclusief bedoeld voor circuitgebruik. De auto werd ontworpen door Pininfarina en werd gebouwd op het chassis van een Ferrari F430.
- De nieuwe Lancia Stratos is uitgerust met een 4,3-liter V8-motor die goed is voor 540pk en de auto heeft een topsnelheid van meer dan 330 km/u. De auto heeft ook een volledig verstelbare ophanging, carbon keramische remmen en een sequentiële versnellingsbak.
Lancia Cadeau Ideeën
|
|
Grote successen in de rallysport
Alleen de oudere generatie kan nog herinneringen ophalen aan de nostalgie van de rally races in de jaren 70 en 80. Het waren de hoogtijdagen van de rallysport en alle grote automerken deden hun best om hun moed te bewijzen, met snelle en agressieve racemachines. Lancia behoorde tot de topspelers en genoot een succesvolle carrière in het kampioenschap. In 1973 lanceerde Lancia de Stratos in groep 4 rally die Fulvia verving en het won verschillende kampioenschappen en zette zijn naam in de geschiedenisboeken als een van de grootste rally auto's ooit.
Lancia was een samenwerking aangegaan met de Italiaanse autoboetiek Pininfarina voor zijn auto-ontwerpen totdat een ander ontwerpbureau, Bertone, besloot het Lancia-management te verrassen met een ander concept van Stratos. Ze modificeerden een Fulvia coupé met de conceptpanelen en onderdelen van Stratos en men reed de fabriek binnen. Het bedrijf gaf groen licht voor dit ontwerp en werd over het algemeen gestyled en ontworpen door Marcello Gandini, ontwerper van de beroemde Lamborghini Miura. De auto werd in 1971 op de Autosalon van Turijn onthuld als Lancia Stratos HF.
Lancia was een samenwerking aangegaan met de Italiaanse autoboetiek Pininfarina voor zijn auto-ontwerpen totdat een ander ontwerpbureau, Bertone, besloot het Lancia-management te verrassen met een ander concept van Stratos. Ze modificeerden een Fulvia coupé met de conceptpanelen en onderdelen van Stratos en men reed de fabriek binnen. Het bedrijf gaf groen licht voor dit ontwerp en werd over het algemeen gestyled en ontworpen door Marcello Gandini, ontwerper van de beroemde Lamborghini Miura. De auto werd in 1971 op de Autosalon van Turijn onthuld als Lancia Stratos HF.
De Lancia Stratos pronkte met een stijlvol tweedeurs coupé-ontwerp op basis van glasvezel en een stalen frame met een geïntegreerde rolkooi. Deze constructie bood kracht, veiligheid en gewichtsvermindering aangezien de auto slechts 980 kg woog.
Hij werd aangedreven door een Ferrari 2.4 L Dino V6 dwarsgeplaatste middenmotor, die het vermogen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak overbracht op de achterwielen. De motor produceerde 190 pk en een koppel van 216Nm waarmee de Stratos in 6,8 seconden van stilstand naar 100 km/u kon worden gekatapulteerd, tot een topsnelheid van 230 kilometer per uur.
Hij werd aangedreven door een Ferrari 2.4 L Dino V6 dwarsgeplaatste middenmotor, die het vermogen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak overbracht op de achterwielen. De motor produceerde 190 pk en een koppel van 216Nm waarmee de Stratos in 6,8 seconden van stilstand naar 100 km/u kon worden gekatapulteerd, tot een topsnelheid van 230 kilometer per uur.
Overwinningen en prestaties
Lancia Stratos genoot door de jaren heen van een succesvolle rallycarrière en heeft een legendarisch portfolio omdat het meerdere prestigieuze kampioenschappen won.
- Back-to-back World Rally Championship in 1974, 1975 en 1976
- De Targa Florio van 1974
- Vijfvoudig kampioen van de Tour de France Automobile
- Drie edities van de Giro d'Italia automobilistico werden gewonnen
- Zegevierend in de rally van Monte Carlo in 1975, 1976 en 1977.
Verschillende afwerkingen en unieke versies
Lancia produceerde aanvankelijk in totaal 492 Strato's voor de rally kampioenschappen die twee configuraties hadden. Beide trims waren precies hetzelfde, behalve de kleppen lay-out. De auto werd verkocht als Lancia Stratos HF Stradale.
Later werden er twee groep 5 turbo Strato's geproduceerd die aan verschillende competities gingen deelnemen. Een ervan vloog in brand door een oververhittingsstoring en de andere werd verkocht aan een verzamelaar.
Een ander voorbeeld van een unieke Stratos was die van de Oostenrijkse Rallyracer Andy Bentza. Het was een groep 5-model met een aangepaste krukas om de motor af te stemmen op 3000cc. Bentza won de GT-titel bij ERC en de auto werd later verkocht.
Stola S81 was het concept dat in 2000 door Gandini werd getoond, het verbeeldde de modernisering van het idee van hoe de Lancia Stratos eruit zou zien in de wereld van vandaag.
In 2005 presenteerde een Britse auto-ontwerper Fenomenon hun versie van Stratos op de Autoshow van Genève. De auto werd aangedreven door een V8-middenmotor en ontworpen door Chris Hrabalek.
Later werden er twee groep 5 turbo Strato's geproduceerd die aan verschillende competities gingen deelnemen. Een ervan vloog in brand door een oververhittingsstoring en de andere werd verkocht aan een verzamelaar.
Een ander voorbeeld van een unieke Stratos was die van de Oostenrijkse Rallyracer Andy Bentza. Het was een groep 5-model met een aangepaste krukas om de motor af te stemmen op 3000cc. Bentza won de GT-titel bij ERC en de auto werd later verkocht.
Stola S81 was het concept dat in 2000 door Gandini werd getoond, het verbeeldde de modernisering van het idee van hoe de Lancia Stratos eruit zou zien in de wereld van vandaag.
In 2005 presenteerde een Britse auto-ontwerper Fenomenon hun versie van Stratos op de Autoshow van Genève. De auto werd aangedreven door een V8-middenmotor en ontworpen door Chris Hrabalek.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zeventig