Lancia Fulvia (1963-1976)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de Lancia Fulvia
- De Lancia Fulvia is een compacte auto die werd geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia van 1963 tot 1976. Het was een belangrijk model voor Lancia, omdat het de eerste auto was die werd ontwikkeld onder het bewind van de legendarische ontwerper, Vittorio Jano. De Fulvia was ook een belangrijke auto omdat het een aantal technologische en designinnovaties introduceerde die de auto-industrie hebben beïnvloed.
- De Lancia Fulvia had een zeer bijzonder ontwerp dat werd gekenmerkt door een aantal opvallende kenmerken. Het meest opvallende kenmerk was de voorzijde van de auto, die was voorzien van een opvallende grille en koplampen die werden beschermd door een reeks horizontale balken. Het ontwerp van de Fulvia was ook heel gestroomlijnd, wat bijdroeg aan de efficiëntie van de auto.
- Een van de belangrijkste innovaties van de Lancia Fulvia was het gebruik van een zelfdragend chassis. Dit was een baanbrekende ontwikkeling in de auto-industrie omdat het chassis en het koetswerk van de auto nu één geheel waren. Dit maakte de auto lichter en stijver, waardoor het rijgedrag en de prestaties van de auto verbeterden.
- De Lancia Fulvia was uitgerust met een reeks verschillende motoren, maar de meest bekende was de 1,3-liter V4-motor. Dit was een zeer geavanceerde motor die was ontworpen door Vittorio Jano en die een aantal innovatieve functies bevatte, zoals dubbele bovenliggende nokkenassen en een aluminium blok en cilinderkop. Deze motor produceerde een vermogen van 90 pk en had een topsnelheid van 160 km/u.
- De Lancia Fulvia was uitgerust met een handgeschakelde transmissie met vier versnellingen. Deze transmissie was ontworpen om soepel en efficiënt te werken, waardoor de bestuurder de volledige controle over de auto had. De Fulvia had ook een voorwielaandrijving, wat bijdroeg aan de uitstekende wegligging en het rijgedrag van de auto.
- De Lancia Fulvia was uitgerust met een onafhankelijke wielophanging, wat op dat moment een vrij zeldzame functie was. Deze ophanging was ontworpen om de wegligging van de auto te verbeteren en de rijervaring van de bestuurder te verbeteren. De Fulvia had ook een aantal andere innovatieve functies, zoals schijfremmen aan de voorzijde en trommelremmen aan de achterzijde.
- Het interieur van de Lancia Fulvia was zeer goed ontworpen en van hoge kwaliteit. Het dashboard was voorzien van een aantal instrumenten en bedieningselementen die gemakkelijk te bereiken waren voor de bestuurder. De zitplaatsen waren comfortabel en goed gevormd, waardoor de inzittenden tijdens lange ritten comfortabel konden zitten. De auto had ook een aantal opbergvakken en compartimenten om persoonlijke spullen op te bergen.
- De Lancia Fulvia was een zeer capabele auto en presteerde goed op zowel de weg als op het circuit. De auto was snel en wendbaar, en het lichte gewicht zorgde voor een uitstekende acceleratie. De topsnelheid was afhankelijk van het gekozen motorvermogen, maar de auto kon gemakkelijk snelheden van meer dan 160 km/u halen.
- De Lancia Fulvia had een zeer succesvolle wedstrijdgeschiedenis, vooral in de rallysport. De Fulvia won het Wereldkampioenschap Rally in 1972 en 1974 en won talloze andere evenementen en races. De auto was populair bij rallyrijders vanwege zijn uitstekende wegligging en betrouwbaarheid.
- De Lancia Fulvia was een belangrijke auto voor Lancia en de auto-industrie als geheel. Het introduceerde een aantal innovaties die de weg effenden voor toekomstige auto's en was een belangrijk model voor de ontwerper Vittorio Jano. De Fulvia heeft ook een blijvende erfenis in de rallysport en wordt nog steeds beschouwd als een iconische auto in de geschiedenis van de sport.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°