Koenigsegg CCX (2006-2010)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken.
|
|
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 2006-2010 Aantal geproduceerd: 49 Geschatte huidige waarde: €1.000.000 Merk: Koenigsegg Automotive AB Productie locatie: Ängelholm, Zweden |
Motor: V8 - 4.7L (twin supercharged + intercooling)
Top snelheid: 395km/uur 0-100km/uur: 3 seconden Vermogen: 806pk Max koppel: 920Nm Gewicht: 1455kg |
10 Interessante feiten over de Koenigsegg CCX
- De Koenigsegg CCX is een supercar die werd gepresenteerd in 2006 door het Zweedse automerk Koenigsegg. Het is de opvolger van de CCR en is ontworpen om aan de veiligheidseisen van de Amerikaanse markt te voldoen.
- De CCX is uitgerust met een 4.7 liter V8-motor die 806pk en 920Nm koppel levert. Hij kan een topsnelheid bereiken van 395 kilometer per uur.
- De auto heeft een uniek en aerodynamisch ontwerp met een lage neus en een scherp aflopende achterkant.
- De Koenigsegg CCX accelereert van 0-100km/uur in slechts 3 seconden en heeft een remafstand van slechts 31,6 meter bij een snelheid van 160 kilometer per uur.
- De CCX beschikt over een aantal veiligheidskenmerken, zoals een geavanceerde remsysteem en een geavanceerd stuurwiel met airbags.
- Het interieur van de CCX is luxueus en modern, met lederen bekleding en een geavanceerd infotainmentsysteem.
- De Koenigsegg CCX was slechts in beperkte oplage beschikbaar, er werden in totaal slechts 49 exemplaren gebouwd.
- De Koenigsegg CCX was in 2006 een van de meest dure supercars op de markt, met een prijskaartje van ongeveer €600,000 voor de basis uitvoering.
- De CCX heeft ook in de racewereld zijn waarde bewezen, zoals met het Nürburgring Nordschleife record dat in 2006 werd behaald.
- Er zijn enkele speciale uitvoeringen van de CCX, zoals de CCXR en de CCX Edition, van beide zijn slechts enkele exemplaren gebouwd.
Records op naam van de Koenigsegg CCX
1- Top Gear Track - ronde record (2005)
Tijd: 1 minuut 17 seconden
2- Top Gear Track - Snelheidsrecord (2006)
Snelheid: 196 mph (315km/uur)
3- Nürburgring snelheidsrecord (2006)
Snelheid: 313km/uur
4- 0-200 km/u-record (2008)
Tijd: 9,3 seconden
5- 0-300-0 Km/u-record (2008)
Tijd: 29,2 seconden
Tijd: 1 minuut 17 seconden
2- Top Gear Track - Snelheidsrecord (2006)
Snelheid: 196 mph (315km/uur)
3- Nürburgring snelheidsrecord (2006)
Snelheid: 313km/uur
4- 0-200 km/u-record (2008)
Tijd: 9,3 seconden
5- 0-300-0 Km/u-record (2008)
Tijd: 29,2 seconden
Enorme prestaties, beperkte oplages
Als het gaat om productielanden van supersnelle sportwagens, kom je eigenlijk altijd uit op Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Maar wist je dat in Zweden ook een super car producent behoorlijk aan de weg timmert? Sterker nog: de traditionele supercar bouwers moeten in sommige onderdelen hun meerdere erkennen in deze vrij nieuwe uitdager.
De naam is Koenigsegg het is een particulier bedrijf dat is opgericht in 1994 met als doel een eigen super car te ontwikkelen. En dat is gelukt!
Het bedrijf moest een lange weg gaan om succes te behalen, maar in 2002 werd de eerste super car gepresenteerd, de CC8S. Deze werd aangedreven door een Ford V8 4.6 liter en won direct enkele awards met de motor output en het design. Maar de naam Koenigsegg werd pas echt opgenomen in de lijst met iconische sportwagen merken toen het in 2006 de CCX lanceerde. Dit model had een motor die door Koenigsegg zelf was ontwikkeld en dat bleek een goede zet. De Koenigsegg CCX is namelijk bloedje snel, in theorie moet hij 395 kilometer per uur kunnen halen en dat doen niet veel auto's hem na. In 9,3 seconden kun je van 0 naar 200 kilometer per uur.
Dus als je echt haast hebt, dan is de CCX misschien nét wat voor jou. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan, de waarde is nu ongeveer €1.000.000 en dan moet je ook nog geluk hebben dat iemand hem te koop aanbiedt want er zijn er slechts 49 van gebouwd.
Koenigsegg maakt ook tegenwoordig nog steeds slechts beperkte oplages van hun nieuwe modellen; een voordelig geprijsde Koenigsegg bestaat niet, daar zijn ze te zeldzaam en te bijzonder voor.
De naam is Koenigsegg het is een particulier bedrijf dat is opgericht in 1994 met als doel een eigen super car te ontwikkelen. En dat is gelukt!
Het bedrijf moest een lange weg gaan om succes te behalen, maar in 2002 werd de eerste super car gepresenteerd, de CC8S. Deze werd aangedreven door een Ford V8 4.6 liter en won direct enkele awards met de motor output en het design. Maar de naam Koenigsegg werd pas echt opgenomen in de lijst met iconische sportwagen merken toen het in 2006 de CCX lanceerde. Dit model had een motor die door Koenigsegg zelf was ontwikkeld en dat bleek een goede zet. De Koenigsegg CCX is namelijk bloedje snel, in theorie moet hij 395 kilometer per uur kunnen halen en dat doen niet veel auto's hem na. In 9,3 seconden kun je van 0 naar 200 kilometer per uur.
Dus als je echt haast hebt, dan is de CCX misschien nét wat voor jou. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan, de waarde is nu ongeveer €1.000.000 en dan moet je ook nog geluk hebben dat iemand hem te koop aanbiedt want er zijn er slechts 49 van gebouwd.
Koenigsegg maakt ook tegenwoordig nog steeds slechts beperkte oplages van hun nieuwe modellen; een voordelig geprijsde Koenigsegg bestaat niet, daar zijn ze te zeldzaam en te bijzonder voor.
Nieuwe technologieën en de hoogste normen
Alsof de ranke body en de slimme koplampen niet genoeg waren om de aandacht te trekken, liet de CCX mensen met ontzag achter toen de zogenaamde Dihedral Synchro-bedieningsdeuren openzwaaiden. Deze draaiden omhoog in plaats van wijd open te draaien. Niemand had deze stijl ooit eerder gezien en dit is daarna nooit meer herhaald.
Koenigsegg gebruikte de nieuwste beschikbare technologie en gooide alles wat het in huis had in de productie van deze auto. CAD/CAM 3D-ontwerp en snijwerk werden gebruikt om de ultra stijve en lichtgewicht body vorm te vervaardigen die is gemaakt van koolstofvezel versterkt met Kevlar. Deze materialen boden een perfecte balans tussen gewichtsverdeling, handling en prestaties. De motor, transmissie en andere onderdelen werden ook in eigen huis vervaardigd en gebouwd volgens de hoogst mogelijke normen.
Koenigsegg gebruikte de nieuwste beschikbare technologie en gooide alles wat het in huis had in de productie van deze auto. CAD/CAM 3D-ontwerp en snijwerk werden gebruikt om de ultra stijve en lichtgewicht body vorm te vervaardigen die is gemaakt van koolstofvezel versterkt met Kevlar. Deze materialen boden een perfecte balans tussen gewichtsverdeling, handling en prestaties. De motor, transmissie en andere onderdelen werden ook in eigen huis vervaardigd en gebouwd volgens de hoogst mogelijke normen.
In alles anders dan anders
Koenigsegg bouwde een op maat gemaakte 4.7L aluminium V8-motor met 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Dit volledig aluminium blok wordt ondersteund door Twin Rotrex centrifugale superchargers voor geforceerde inductie, sequentiële multi-point brandstofinjectie en een koolstofvezel inlaatspruitstuk met geoptimaliseerde inlaatkanalen voor ongetemde stroomopwekking.
Deze krachtpatser wordt geholpen door een dry-sump smeersysteem en een respons-oplaadsysteem voor de motorregeling. Met een turbodruk van 1,4 bar en een compressieverhouding van 8,2:1 levert deze motor een waanzinnige 806 pk en 920Nm koppel en produceert een exotisch gebrul door het Tig-gelaste, keramisch gecoate roestvrijstalen uitlaatspruitstuk met een samenvoeg collector, uit de dubbele titanium uitlaten.
De transmissie is een speciaal ontworpen transversale sequentiële zesversnellingsbak met schakelflippers en een koppelgevoelig sperdifferentieel. De ophanging is een uitvinding op zich, met dubbele draagarmen, dubbele verstelbare VPS gashydraulische schokdempers en een voor en achter bediende duwstang met elektronische hoogteverstelling. Een aanvulling op deze machtige assemblage is de GKN holle/kanongeboorde aandrijfas en Koenigsegg Z-stijl progressieve en stabilisatorstangen voor en achter.
De elektrohydraulische stuurbekrachtiging TRW verbindt de bestuurder met de weg. De auto is ook uitgerust met een ultramodern remsysteem, dat bestaat uit geventileerde koolstof-keramische remmen met 6 zuigers.
Deze krachtpatser wordt geholpen door een dry-sump smeersysteem en een respons-oplaadsysteem voor de motorregeling. Met een turbodruk van 1,4 bar en een compressieverhouding van 8,2:1 levert deze motor een waanzinnige 806 pk en 920Nm koppel en produceert een exotisch gebrul door het Tig-gelaste, keramisch gecoate roestvrijstalen uitlaatspruitstuk met een samenvoeg collector, uit de dubbele titanium uitlaten.
De transmissie is een speciaal ontworpen transversale sequentiële zesversnellingsbak met schakelflippers en een koppelgevoelig sperdifferentieel. De ophanging is een uitvinding op zich, met dubbele draagarmen, dubbele verstelbare VPS gashydraulische schokdempers en een voor en achter bediende duwstang met elektronische hoogteverstelling. Een aanvulling op deze machtige assemblage is de GKN holle/kanongeboorde aandrijfas en Koenigsegg Z-stijl progressieve en stabilisatorstangen voor en achter.
De elektrohydraulische stuurbekrachtiging TRW verbindt de bestuurder met de weg. De auto is ook uitgerust met een ultramodern remsysteem, dat bestaat uit geventileerde koolstof-keramische remmen met 6 zuigers.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°