Honda S800 (1966-1970)
3D - 360° Interactief
Specificaties
Type auto: Sportwagen (S)
Productie periode: 1966-1970 Aantal geproduceerd: 12.000 Geschatte huidige waarde: €35.000 Merk: Honda Productie locatie: Suzuka, Japan |
Motor: Inline 4 cilinder, 791cc
Top snelheid: 110km/uur 0-100km/uur: 14,4 seconden Vermogen: 65pk Max koppel: 60Nm Gewicht: 771kg |
10 Interessante feiten over de Honda S800
- De Honda S800 is een sportwagen die in de jaren 60 werd geproduceerd door Honda. De auto werd geïntroduceerd in 1965 en was beschikbaar tot 1970. Het was de eerste sportwagen die Honda ooit produceerde en was ook een van de eerste Japanse sportwagens die in Europa werden verkocht.
- De Honda S800 was aangedreven door een 791 cc, viercilinder SOHC-motor die 65 pk produceerde. De auto had een vierversnellingsbak en een handmatige transmissie. De topsnelheid van de S800 was ongeveer 110 km/u. De auto had een gewicht van ongeveer 600 kg en een wielbasis van 2,35 meter.
- Het ontwerp van de Honda S800 was geïnspireerd op de klassieke Britse sportwagens uit de jaren 60. De auto had een klassieke roadster-stijl, met een korte neus, een lange motorkap en een korte achterkant. Het interieur was eenvoudig, met twee zitplaatsen en een simpele instrumenten dashboard.
- Met zijn 65 pk en zijn lichtere gewicht, was de Honda S800 in staat om snelheid te bereiken tot 110 km/u. Hoewel het niet de snelste auto op de weg was, was de S800 nog steeds een leuke en sportieve auto om te rijden. Het was ook een goede wegligging en een goede bestuurbaarheid, waardoor het een plezier was om in te rijden.
- De Honda S800 werd geproduceerd tussen 1965 en 1970. In totaal werden er ongeveer 12.000 exemplaren gebouwd, waarvan ongeveer 1.600 in Europa werden verkocht. De auto was voornamelijk populair in Japan, maar werd ook verkocht in andere landen, waaronder de Verenigde Staten en Europa.
- Hoewel de S800 niet zo bekend is als andere sportwagens uit de jaren 60, heeft hij wel een cultstatus onder verzamelaars en liefhebbers van oude auto's. Veel mensen waarderen de unieke combinatie van het Japanse ontwerp en de klassieke sportwagenstijl. Ook de betrouwbaarheid en gemakkelijkheid van onderhoud zijn factoren die de S800 populair maken.
- Tijdens de productieperiode, concurreerde de S800 voornamelijk met andere kleine sportwagens van Europese merken zoals Triumph, MG en Austin-Healey. Deze auto's hadden vaak grotere motoren en meer vermogen, maar de Honda S800 was vaak goedkoper en had een betere betrouwbaarheid. Hierdoor was de S800 een populaire keuze voor mensen die op zoek waren naar een betaalbare sportwagen met goede prestaties.
- De Honda S800 heeft een lange geschiedenis en heeft veel herinneringen achtergelaten bij mensen die de auto hebben bezeten of ermee hebben gereden. Veel eigenaren beschouwen de S800 als hun eerste sportwagen of als een auto die een speciale betekenis voor hen heeft. Dit komt vaak doordat de auto een grote rol speelde in hun jonge jaren of omdat deze hen heeft geholpen om herinneringen te creëren die voor altijd bij hen zullen blijven.
- Veel Honda S800's zijn in de loop der jaren gerestaureerd, en er zijn veel onderdelen beschikbaar voor degenen die hun auto willen onderhouden of restaureren. Ook zijn er veel clubs en groepen van verzamelaars die hulp bieden bij het vinden van onderdelen en advies geven over het restaureren en onderhouden van de auto.
- De huidige waarde van een Honda S800 varieert afhankelijk van de staat van de auto, maar gemiddeld gezien worden originele, goed onderhouden exemplaren tegenwoordig geveild voor tussen de 20.000 tot 40.000 euro. Voor originele en gerestaureerde modellen in uitstekende staat kan de waarde zelfs oplopen tot meer dan 60.000 euro.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig