Ferrari 250 GTO (1962-1964)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
|
|
10 Interessante feiten over de Ferrari 250 GTO
- De 250 GTO is ontworpen door Sergio Scaglietti en ontwikkeld door Giotto Bizzarrini. Hij was gebaseerd op de 250 GT SWB Berlinetta en had een 3.0 liter V12-motor die bijna 300 pk produceerde. De auto had een topsnelheid van ongeveer 250 kilometer per uur en accelereerde in slechts 6 seconden van 0 naar 100km/uur.
- De 250 GTO is ontworpen met de bedoeling om mee te doen in de categorie Groep 3 Grand Touring Cars van de FIA. Hij maakte zijn racedebuut tijdens de 12 Hours of Sebring in 1962 en won vervolgens talloze races in de volgende twee jaar, waaronder de Tour de France en de Targa Florio.
- De Ferrari 250 GTO werd slechts twee jaar geproduceerd, met in totaal slechts 36 gebouwde exemplaren. Dit was te wijten aan een wijziging in de FIA-regels voor de Groep 3 Grand Touring Cars in 1963, waardoor de 250 GTO net meer voldeed aan de eisen voor deze klasse.
- Vanwege zijn beperkte productie en race successen is de 250 GTO een van de meest gewilde en waardevolle klassieke auto's ter wereld geworden. In de afgelopen jaren zijn de prijzen voor de auto op veilingen altijd meer dan 50 miljoen euro geweest.
- Opmerkelijke eigenaren van 250 GTO zijn onder meer Paul Newman, Ralph Lauren en Pink Floyd-drummer Nick Mason.
- Vanwege de hoge waarde en zeldzaamheid van de 250 GTO zijn veel van de overgebleven auto's gerestaureerd om hun originele staat te behouden. De restaurateurs gebruiken vaak de originele tekeningen, technische documenten en foto's om de auto zo dicht mogelijk bij zijn oorspronkelijke vorm te houden.
- De 250 GTO was niet alleen een succesvolle raceauto, maar had ook invloed op Ferrari's toekomstige modellen zoals de 275 en 330 GTO's, deze modellen gebruikten enkele van de technische oplossingen die in de 250 GTO waren geïmplementeerd.
- Er zijn in de loop der jaren veel replica's en voortzettingsmodellen van de 250 GTO gebouwd, maar de echte waarde en verzamelbaarheid liggen in de oorspronkelijke 36 exemplaren die tussen 1962 en 1964 zijn geproduceerd.
- Tegenwoordig wordt de 250 GTO beschouwd als een van de meest waardevolle klassieke auto's ter wereld. Hij wordt daarnaast beschouwd als een echt meesterwerk op het gebied van ontwerp en techniek en en het is een van de meest iconische Ferrari-modellen aller tijden.
- Een interessant feit over de Ferrari 250 GTO is dat het een echte auto voor twee doeleinden was, ontworpen voor zowel racen als straatgebruik. De 250 GTO werd gebouwd om te voldoen aan de FIA's Groep 3 Grand Touring Car-voorschriften, die vanaf 1963 echter vereisten dat er minstens 100 exemplaren van een auto moesten worden gebouwd om in aanmerking te komen voor competitie.Ferrari produceerde echter slechts 36 exemplaren van de 250 GTO. Dit maakte het legaal om te racen, maar tegelijkertijd uiterst exclusief en waardevol als verzamelaarsauto.Dit was een slimme zet van het Ferrari-team, omdat het hen in staat stelde een auto te bouwen speciaal voor racen en deze vervolgens te verkopen als een straat legale, zeer exclusieve sportwagen.
Gerelateerde onderwerpen
Meer Ferrari in 3D, 360°
- Ferrari 250 Testa Rossa
- Ferrari 250 GT California Spyder
- Ferrari 246 Dino GTS
- Ferrari 308 GTS
- Ferrari 288 GTO
- Ferrari F40
- Ferrari 512 Testa Rossa
- Ferrari F355 F1 Berlinetta
- Ferrari 360 Modena
- Ferrari 575M Maranello
- Ferrari FXX
- Ferrari California
- Ferrari Laferrari
- Ferrari F60 America
- Ferrari 488 GTB
- Ferrari 488 Pista
- Ferrari GTC4 Lusso
- Ferrari J50
- Ferrari 812 Superfast
- Ferrari Portofino
- Ferrari F8 Spyder
- Ferrari SF90 Stradale
- Ferrari Monza SP1
- Ferrari Monza SP2
- Ferrari F8 Tributo
- Ferrari Roma
- Ferrari Daytona SP3