Dodge Viper (1991-2010)
3D - 360° Interactief
Klik op de Play button en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Specificaties
Type auto: Sport auto (S)
Productie periode: 1991-2010 (en 2013-2017) Aantal geproduceerd: ca. 30.000 Geschatte huidige waarde: €50.000 Merk: Dodge Productie locatie: Detroit, USA |
Motor: V10, 7990cc
Top snelheid: 290km/uur 0-100km/uur: 4,5 seconden Vermogen: 450pk Max koppel: 664Nm Gewicht: 1560kg |
7 interessante feiten over de Dodge Viper GTS
- De V10-motor voor de Dodge Viper is niet door Dodge ontwikkeld, maar door Lamborghini.
- Dodge moest een V10 van de Ram-bestelwagens gebruiken voor de eerste pre-productievoertuigen.
- Toen de over de naam van de auto werd gebrainstormd, stond 'Viper' onderaan de lijst, onder suggesties als Challenger, Side Winder en Python.
- De Dodge Viper werd gelanceerd op de Detroit Auto Show in 1989, dezelfde dag als de Lexus en Infiniti.
- De teamleider van het ontwikkelingsteam van Viper had eerder een paar Formule 1-auto's ontwikkeld en hij stempelde ook zijn naam aan de binnenkant van de oliepan van de eerste paar exemplaren.
- De eerste Dodge Vipers waren niet gemakkelijk om mee om te gaan. Het werd vooral heel erg heet van binnen.
- Er waren ooit geruchten over een Dodge Viper-motor met een topsnelheid van meer dan 400km/uur, die gelukkig nooit het daglicht zag.
Dodge Cadeau Ideeën
|
|
|
|
Een geslaagde aanval op de Europese sportwagens
De grote omvangrijke Amerikaanse muscle-cars waren al tientallen jaren op de markt en begonnen hun glans wat te verliezen. Ook qua verkopen van deze auto's was de top al geweest. Buitenlandse sportwagens daarentegen werden steeds geliefder en begonnen aan een opmars in Amerika.
Chrysler besloot dat er een goed en betaalbaar Amerikaans alternatief voor de Europese en Japanse sportwagens op de markt moest komen. Maar het had heel wat voeten in aarde voordat het zover was. Er waren jaren aan overleg, plannen en studies voor nodig om het brutale monster genaamd de Dodge Viper in productie te krijgen. Maar toen hij eenmaal werd gepresenteerd was het het allemaal waard geweest; hij zou meer dan 2 decennia in productie blijven en er zijn niet veel auto's die dat kunnen evenaren.
In de loop der jaren zijn er veel veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. De Dodge Viper GTS is de meest geliefde versie van deze iconische Amerikaanse sportwagen.
Dodge viper was de enige die de concurrentie uitdaagde toen niemand anders het aandurfde en daarom alleen al is het succes verdiend. Amerika had naast de Chevrolet Corvette eindelijk een alternatief uit eigen land.
Chrysler besloot dat er een goed en betaalbaar Amerikaans alternatief voor de Europese en Japanse sportwagens op de markt moest komen. Maar het had heel wat voeten in aarde voordat het zover was. Er waren jaren aan overleg, plannen en studies voor nodig om het brutale monster genaamd de Dodge Viper in productie te krijgen. Maar toen hij eenmaal werd gepresenteerd was het het allemaal waard geweest; hij zou meer dan 2 decennia in productie blijven en er zijn niet veel auto's die dat kunnen evenaren.
In de loop der jaren zijn er veel veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. De Dodge Viper GTS is de meest geliefde versie van deze iconische Amerikaanse sportwagen.
Dodge viper was de enige die de concurrentie uitdaagde toen niemand anders het aandurfde en daarom alleen al is het succes verdiend. Amerika had naast de Chevrolet Corvette eindelijk een alternatief uit eigen land.
De eerste Vipers waren nogal moeilijk in de omgang
Toen de eerste Dodge Vipers in 1991 uit de fabriek rolden, leek het een geweldige auto en er werd met ontzag naar de specificaties gekeken. Maar al snel bleek dat de Viper nog lang niet volgroeid was, het was eerder een puber die moeilijk in de omgang was.
Om te beginnen werden de auto's aan de binnenkant ondraaglijk heet, dankzij de zijpijpen die bijna alle warmte naar binnen afstraalden. Vipers hadden geen airconditioning, wat ook niet hielp. De auto's waren ook niet bepaald waterdicht, zonder zijruiten en een canvas top die de vreselijke gewoonte had om bij hoge snelheden los te komen. Om de ellende nog groter te maken, misten de vroege Vipers ook de deurgrepen aan de buitenzijde, waardoor hun eigenaren soms enige tijd bezig waren om de deur te openen.
Maar toen verscheen de GTS in 1996 en vanaf toen begon de Dodge Viper volwassen te worden. Een beter buizenframe chassis met glasvezelpanelen en een verbeterd interieur met meer en verbeterde functies. De Dodge Viper GTS was de eerste die airbags, airconditioning, een verbeterde kap, elektrische ramen, verstelbare koppeling, uitlaatpijpen achter en een visuele transformatie kreeg. De Viper GTS kreeg ook prestatie-upgrades en had over het algemeen veel betere rijeigenschappen dan de vorige Vipers.
Om te beginnen werden de auto's aan de binnenkant ondraaglijk heet, dankzij de zijpijpen die bijna alle warmte naar binnen afstraalden. Vipers hadden geen airconditioning, wat ook niet hielp. De auto's waren ook niet bepaald waterdicht, zonder zijruiten en een canvas top die de vreselijke gewoonte had om bij hoge snelheden los te komen. Om de ellende nog groter te maken, misten de vroege Vipers ook de deurgrepen aan de buitenzijde, waardoor hun eigenaren soms enige tijd bezig waren om de deur te openen.
Maar toen verscheen de GTS in 1996 en vanaf toen begon de Dodge Viper volwassen te worden. Een beter buizenframe chassis met glasvezelpanelen en een verbeterd interieur met meer en verbeterde functies. De Dodge Viper GTS was de eerste die airbags, airconditioning, een verbeterde kap, elektrische ramen, verstelbare koppeling, uitlaatpijpen achter en een visuele transformatie kreeg. De Viper GTS kreeg ook prestatie-upgrades en had over het algemeen veel betere rijeigenschappen dan de vorige Vipers.
Een graag geziene gast op de race-circuits
De Dodge Viper GTS heeft maar één doel waarvoor hij is gebouwd, namelijk buitensporige prestaties leveren.
Aangedreven door een 8.0L V10-vooraan gemonteerde motor, produceert de Viper 450pk en 664Nm koppel. Een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt al het vermogen naar de achterwielen en stuwt de auto in slechts 4,5 seconden van 0-100 km/u.
Met een topsnelheid van 290 kilometer per uur is de Dodge Viper een graag geziene gast op de race circuits. In de loop der jaren kreeg de Viper verschillende upgrades, met name in het motor- en ECU-beheer, waardoor ook op de circuits weer nieuwe successen ontstonden. De Viper GTS won dan ook een aantal autosport evenementen, waaronder Le Mans en Indianapolis 500.
In het begin van de jaren 2000 kreeg de GTS een gewijzigde motor met een verbeterd nokkenas- en cilinderontwerp, waardoor het gewicht verder kon afnemen en de rijdynamiek nog verder werd verbeterd.
Het kostte Viper echter bijna een decennium om een ABS, tractiecontrole en een paar andere upgrades te krijgen voor een betere handling en rijeigenschappen.
Zoals bijna iedere legendarische sportwagen, heeft ook de Dodge Viper zijn doelen met horten en stoten behaald. Maar het uiteindelijke succes voelt dan misschien nog wel beter en Dodge heeft, ook in Europa, met de Viper absoluut zijn naam op de kaart gezet als sportwagen producent.
Aangedreven door een 8.0L V10-vooraan gemonteerde motor, produceert de Viper 450pk en 664Nm koppel. Een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt al het vermogen naar de achterwielen en stuwt de auto in slechts 4,5 seconden van 0-100 km/u.
Met een topsnelheid van 290 kilometer per uur is de Dodge Viper een graag geziene gast op de race circuits. In de loop der jaren kreeg de Viper verschillende upgrades, met name in het motor- en ECU-beheer, waardoor ook op de circuits weer nieuwe successen ontstonden. De Viper GTS won dan ook een aantal autosport evenementen, waaronder Le Mans en Indianapolis 500.
In het begin van de jaren 2000 kreeg de GTS een gewijzigde motor met een verbeterd nokkenas- en cilinderontwerp, waardoor het gewicht verder kon afnemen en de rijdynamiek nog verder werd verbeterd.
Het kostte Viper echter bijna een decennium om een ABS, tractiecontrole en een paar andere upgrades te krijgen voor een betere handling en rijeigenschappen.
Zoals bijna iedere legendarische sportwagen, heeft ook de Dodge Viper zijn doelen met horten en stoten behaald. Maar het uiteindelijke succes voelt dan misschien nog wel beter en Dodge heeft, ook in Europa, met de Viper absoluut zijn naam op de kaart gezet als sportwagen producent.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°