Chevrolet Camaro, de eerste generatie (1967-1969)
Interactieve 3D 360° bediening
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Klik op de Play button hieronder en je kunt draaien, scrollen, zoomen en meer.
Druk daarna op de f toets om deze auto full-screen te bekijken, of klik op de full-screen button in het 3D scherm.
Specificaties
Type auto: Pony car
Productie periode: 1967-1969 Aantal geproduceerd: 1.500.000 Geschatte huidige waarde: €55.000 Merk: Chevrolet (General Motors) Productie locatie: Norwood/Van Nuys, USA |
Motor: V8, 6500cc
Top snelheid: 207km/uur 0-100km/uur: 6,9 seconden Vermogen: 425pk Max koppel: 556Nm Gewicht: 1300kg |
10 interessante feiten over de Chevrolet Camaro 1967-1969
- In 1966 werd de eerste generatie Chevrolet Camaro geïntroduceerd als concurrent voor de Ford Mustang. Het was een populaire keuze onder jongeren en werd al snel een icoon van de Amerikaanse auto-industrie.
- De eerste generatie Camaro was verkrijgbaar in drie verschillende modellen: de Sport Coupé, de Rally Sport en de Super Sport. Elke versie had zijn eigen unieke kenmerken, zoals verschillende motoren en uitrusting.
- De Camaro was voorzien van een krachtige V8-motor en was daarmee in staat om hoge snelheden te bereiken. Het was ook een populaire keuze voor drag racing, met name de Super Sport-versie, die was uitgerust met een krachtige 402-motor.
- De Camaro had een uniek design met scherpe lijnen en een lange neus. Het had ook kenmerkende koplampen en een "split bumper" voor- en achterkant. Deze styling bleef gedurende de hele eerste generatie onveranderd.
- De binnenkant van de Camaro was comfortabel en ruim, met voldoende beenruimte voor passagiers achterin. Het dashboard was duidelijk en eenvoudig, met alleen de essentiële instrumenten. Er waren ook tal van opties beschikbaar, zoals airconditioning en een premium audio-systeem.
- De Camaro was enorm populair tijdens zijn eerste jaren van productie, met meer dan 1.500.000 verkopen. Het bleef een van de meest verkochte sportwagens in de Verenigde Staten gedurende de hele eerste generatie.
- Er waren verschillende speciale uitvoeringen van de Camaro gedurende de eerste generatie, waaronder de Z/28 en de RS. De Z/28 was bedoeld voor rally racen en was uitgerust met een krachtige 302-motor. De RS was meer gericht op stijl en had unieke uiterlijke kenmerken, zoals een "hidden headlights" grille.
- Hoewel de eerste generatie Camaro relatief onveranderd bleef gedurende de jaren 1960, werden er enkele aanpassingen aan het model gemaakt. In 1968 werd de RS-uitvoering geïntroduceerd, die zich meer op stijl richtte dan op prestaties. Er werden ook enkele nieuwe motoren aan het aanbod toegevoegd, waaronder een krachtige Z/28-motor.
- In 1969 kwam de eerste generatie Camaro aan het einde van zijn productiecyclus. Er werden nog enkele verbeteringen aan het model aangebracht, zoals een vernieuwd dashboard en een verbeterde transmissie. Toch begon de populariteit van de Camaro af te nemen, vooral in vergelijking met de opkomende concurrenten van andere merken.
- Hoewel de productie van de eerste generatie Camaro in 1969 stopte, bleef het model een iconische auto uit de jaren 1960. Het heeft een indrukwekkende prestatie- en stijlgeschiedenis en is nog steeds een populaire keuze onder verzamelaars en liefhebbers van klassieke auto's. De eerste generatie Camaro heeft ook de weg geëffend voor de vele generaties die zouden volgen.
Chevrolet Cadeau Ideeën
|
|
“A vicious animal that eats Mustang”
Ford had al meer dan tien jaar veel succes met de Mustang en was de onbetwiste koning van het typisch Amerikaanse muscle car genre. Chevrolet wilde een graantje meepikken in deze nieuwe markt en moest daarvoor de uitdaging aangaan tegen Ford.
Chevrolet Had al de Corvette in het assortiment maar die was toch vooral bedoeld voor de goedbetaalde levensgenieters die een dagje in stijl wilden touren. De muscle car liefhebber daarentegen was veelal jong, verdiende goed en wilde vooral een auto met veel power en een zo krachtig mogelijke uitstraling.
In 1966 ontvouwde Chevrolet de plannen van het bedrijf en demonstreerde het zijn eigen muscle car, de Camaro. Toen de hoofdontwerper werd gevraagd naar de betekenis van deze naam tijdens het lanceringsevenement, antwoordde hij "een wreed dier dat Mustang eet". De auto werd meteen een hit onder liefhebbers en kopers, vooral vanwege een breed scala aan optielijsten die beschikbaar waren om iedere auto extra speciaal te kunnen maken.
Chevrolet Had al de Corvette in het assortiment maar die was toch vooral bedoeld voor de goedbetaalde levensgenieters die een dagje in stijl wilden touren. De muscle car liefhebber daarentegen was veelal jong, verdiende goed en wilde vooral een auto met veel power en een zo krachtig mogelijke uitstraling.
In 1966 ontvouwde Chevrolet de plannen van het bedrijf en demonstreerde het zijn eigen muscle car, de Camaro. Toen de hoofdontwerper werd gevraagd naar de betekenis van deze naam tijdens het lanceringsevenement, antwoordde hij "een wreed dier dat Mustang eet". De auto werd meteen een hit onder liefhebbers en kopers, vooral vanwege een breed scala aan optielijsten die beschikbaar waren om iedere auto extra speciaal te kunnen maken.
Prestaties en optionele upgrades
Voorin de auto ligt de L78, een 6.5L big-block V8-motor die 425pk en 556Nm koppel produceert. De motor is uitgerust met een solide nokkenas, Holley-carburateur op een aluminium hoogbouw inlaat, gesmede zuigers en een gesmede krukas, rechthoekige poortkoppen en gekalibreerd op een compressieverhouding van 11:1.
Dit zou de auto in minder dan 7 seconden van niets naar 100 kunnen sturen, en een topsnelheid van 207 kilometer per uur.
De SS was ook uitgerust met een zware Muncie-versnellingsbak met drie versnellingen en vloerschakeling. Een TH-400 drietrapsautomaat of een Muncie handgeschakelde vierversnellingsbak was ook beschikbaar voor kopers.
Degenen die voor de L35-motor kozen, moesten kiezen tussen de TH-400 en de M20 Muncie-vierversnellingsbak met brede verhouding; degenen die voor de L34-motor kozen, moesten kiezen tussen de close-ratio M21 Muncie en de TH-400.
De auto was ontworpen als een monster met achterwiel aandrijving en had ook andere mechanische nieuwigheden. Deze omvatten vierwielige schijfremmen met een remklauw met één zuiger. Een onafhankelijke voorwielophanging met een vaste as aan de achterzijde en een slim chassis geleend van de bekende Pontiac Firebird muscle car.
Dit zou de auto in minder dan 7 seconden van niets naar 100 kunnen sturen, en een topsnelheid van 207 kilometer per uur.
De SS was ook uitgerust met een zware Muncie-versnellingsbak met drie versnellingen en vloerschakeling. Een TH-400 drietrapsautomaat of een Muncie handgeschakelde vierversnellingsbak was ook beschikbaar voor kopers.
Degenen die voor de L35-motor kozen, moesten kiezen tussen de TH-400 en de M20 Muncie-vierversnellingsbak met brede verhouding; degenen die voor de L34-motor kozen, moesten kiezen tussen de close-ratio M21 Muncie en de TH-400.
De auto was ontworpen als een monster met achterwiel aandrijving en had ook andere mechanische nieuwigheden. Deze omvatten vierwielige schijfremmen met een remklauw met één zuiger. Een onafhankelijke voorwielophanging met een vaste as aan de achterzijde en een slim chassis geleend van de bekende Pontiac Firebird muscle car.
Gerelateerde onderwerpen
- startpagina - Bekijk meer dan honderd auto's in 3D - 360°
- Artikel - De auto industrie in de jaren zestig